جنایت و آدم کشی پاسخ دولت کامبوج به کارگران اعتصابی

 

سوم ژانویه، اجتماع اعتراضی کارگران صنایع نساجی کامبوج، در پنوم پن مورد حمله نظامی پلیس قرار گرفت و حداقل سه نفر از تظاهر کنندگان به قتل رسیدند و دهها نفر زخمی شده اند.

اعتراض کارگران نساجی کامبوج، که برای افزایش دستمزدها اعتصاب کرده بودند، با خشن ترین و جنایتکارانه ترین شیوه به خون کشیده شد، و پلیس پنوم پن با "سرافرازی" اعلام کرد که امنیت را برقرار کرده است.

صنعت نساجی کامبوج که صدهاهزار کارگر آن با کمترین دستمزد، ماهانه ۵۸ یوروبه بردگی در سخت ترین شرایط کاری کشیده شده اند، از سودآورترین صنایع جهان است که تولید کنندگانش، کارگران، توسط دولت و پلیس و هئیت حاکمه کامبوج ساکت نگاه داشته شده اند. ساکت نگاه داشته شده اند تا روزانه صدها و صدها میلیون یورو سود به جیب شرکت های چندملیتی و سرمایه داران بومی و خارجی، سرازیرکنند. 

پلیس و هیئت حاکمه کامبوج مفتخرند که با قتل کارگران و خون پاشاندن به صف کارگران معترضی که جرمی جز شکستن این دیوار سکوت و مطالبه افزایش دستمزد از ماهانه ۵۸ یورو به ۱۱۶ یورو را نداشتند، امنیت سود و سودآوری صاحبان شرکت های تولیدی را تامین کردند.

طبقه کارگر کامبوج نباید این جنایت و قتل و آدمکشی رسمی را بی جواب بگذارد. قاتلین کارگران و جانیانی که به صف تظاهرات اعتراضی کارگران شلیک کردند، تصمیم گیرندگان و شلیک کنندگان، دولت و کل هیئت حاکمه در کامبوج در مقابل این توحش مسئول اند و باید به خاطر این جنایت محاکمه شوند. باید به خانواده بازمانده گان این آدم کشی خسارت پرداخت شود و همه مجروحین فورا مداوا و خانواده آنها مورد حمایت قرار گیرد.

حمایت از کارگران اعتصابی صنایع پوشاک کامبوج وظیفه طبقه کارگر در همه کشورهای جهان، و از جمله وطیفه طبقه کارگر ایران است.

حزب حکمتیست ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان جنایت پلیس در پنوم پن، جدال کارگران صنعت نساجی در کامبوج را جدال خود میداند و مبارزه آنها را مورد حمایت قرار میدهد.

 

 

زنده باد اتحاد و همبستگی جهانی طبقه کارگر

حزب کمونیست کارگری  حکمتیست

hekmatist.com

٤ ژانویه ۲۰۱۴