کارگران پست بریتانیا و شروع یک مبارزه  دشوار

نظیره معماری

 

به دنبال اعلام دولت بریتانیا مبنی بر به فروش رساندن پست سلطنتی (royal mail) بریتانیا و خصوصی کردن آن، اتحادیه کارگران ارتباطات CUW-(Comonication Workers union ) اعلام کرد که در مقابل این اقدام با اعلام اعتصاب خواهد ایستاد. این اتحادیه همچنین به پیشنهاد 8.5 درصدی برای افزایش سطح دستمزد ها درطول سه سال آینده اعتراض دارد. بحثها کم کم به جراید و رسانه های جمعی و از جمله بی بی سی رسیده است. دو طرف دارند صف آرایی میکنند و خود را برای این آماده میکنند. دولت اعلام کرده است که باید مراحل پایانی "مدرن سازی" و "سرمایه گذاری" را به پایان ببریم. سهم دولت در فروش پست سلطنتی 2.5 تا 3 میلیارد پوند است. اداره پست (post Office) با پست سلطنتیRoyal Mail)) متفاوت است. اداره قبلا خصوصی شده بود.

اتحادیه کارگران ارتباطات بریتانیا که 15000 هزار عضو دارد. 125000 نفر آن کارگر است. این اتحادیه میگوید که در مقابله با خصوصی کردن پست سلطنتی دست به اعتصاب خواهد زد و 3 اکتبر را برای پخش برگه های رای  در میان 125000 نفر از کارگران عضو این اتحادیه پ تعیین کرده است. در صورت رای مثبت اعضای این اتحادیه، روز 10 اکتبر قرار است اعتصاب پست اعلام شود. این اتحادیه راهی جز این ندارد.تنها این اقدام قادر است یک عقب نشینی احتمالی را به دولت تحمیل کند. کارگران پست هر چند مثل همیشه پرچمدار یک اعتراض رادیکال در بریتانیا هستند اما میدانند که این تنها پاسخ است. Billy Hayes  رئیس اتحادیه با اعتماد بنفس زیادی میگوید که کارگران به اعتصاب رای مثبت خواهند داد.

دولت میگوید که 10 درصد از سهام را به کارکنان پست میدهد و 2000 پوند هم به آنها بلاعوض داده میشود تا بتوانند سهامی را که میخواهند بخرند. بقیه سهام به اصطلاح به مردم و شرکت های سرمایه گذاری داده میشود.

از سوی دیگر وزرای دولت و روسای پست سلطنتی با هیجان به استقبال خصوصی کردن پست میروند.برخی از وزرا گفته اند که "  تعجب میکنند و نمی فهمند چرا این اقدام هیجان انگیز مورد استقبال قرار نگرفته است و از طرف اتحادیه مورد حمله  قرار گرفته" و رئیس هیات اجرایی پست هم در یک سخنرانی برای بیش از 1500 نفر از کارکنان پست در بیرمنگام که از فروش و خصوصی کردن پست دفاع میکرد مورد استهزا قرار گرفت و هو شد.

بیلی هیلز رئیس اتحادیه کارگران پست میگوید " ما قاطعانه یاد اوری میکنیم که خصوصی سازی در پست تصمیم اشتباهی است. این اتفاق برای مشتریان پست بد است. این اتفاق برای کارکنان پست بد است. برای صنعت بد است و هم شغل و هم خدمات را در خطر قرار میدهد و برای مشتری ها هم گران تمام خواهد شد" وی اضافه میکند که "خصوصی کردن میخواهد قدیمی ترین خدمات مردمی کشور را خراب کند"

همانطور که اشاره کردم این اتحادیه و اعضایش با چنین تصمیم و روحیه ای دارند به یک مقابله جدی میروند. چه اندازه موفق میشوند نمیتوان پیش بینی کرد. مبارزه سختی در راه دارند.سابقه خصوصی سازی در این کشور بسیار جاافتاده است و سابقه مبارزه متشکل و مبارزه سخت کارگران هم بر پرچم "ورکر کلاس" که کارگران معادن ذعال سنگ پیشگامش بودند حک شده است. از گفته ها و تجربه دیگر همکاران و اعضای اتحادیه ای که در آن عضو هستم نقل کنم که،  کارگران و شخصیت های رادیکال و خوشنام بسیاری  در راس اتحادیه پست هستند و همین شهرت این اتحادیه رادیکال بودنش و احترام و اهمیتش را بالا برده است. همیشه در پیکتهای این کارگران که در سالهای گذشته داشته اند توانسته ایم شرکت کنیم  .  متاسفانه سنت اتحادیه های کارگری که اساسا در اصناف خود محدود میشوند کاملا ضدیتش را با این مبارزه جسورانه نشان میدهد.  نیروی کل طبقه کارگر میتواند هر قدرتی را به زانو در بیاورد. واقعا در چنین مواقعی تنها کاری که اتحادیه سراسری کارگران بریتانیا و دیگر اتحادیه ها در مقابل و برای هم دارند، نظاره گری و دست تکان دادن از راه دور و یا شرکت در پیکتها است! اتحادیه کارگران پست به این معنی تنها هستند و این سنت و سیاست های اتحادیه ای این وحدت طبیعی طبقاتی را از کارگران گرفته است. با امید به قاطعیت و جسارت و تصمیم درستی که این کارگران و اتحادیه شان گرفته اند . کارگران ایران هم بهر شکلی که بتوانند چه خوب است که پیامشان را تا اوایل اکتبر به کارگران پست برسانند و حداقل به این شکل در کنار این مبارزه دشوار قرار بگیرند.

با آرزوی موفقیت ، زنده باد اعتراض و اعتصاب کارگران پست!

nmehmari@gmail.com