پیشگفتار

 

رهبری حزب حکمتیست، تصیمم گرفت که به مناسبت دهمین سالگرد هفته حکمت، آثار منتشر نشده منصور حکمت را منتشر کند و جلد دوم منتخب آثار او را بصورت کتابی در اختیار علاقمندان بگذارد. مسئولیت این کار، بعهده من گذاشته شد و کتاب حاضر نتیجه آن است.  

این کتاب محصول فعالیت فشرده تیمی از علاقمندان منصور  حکمت است، که توانست در مدت کوتاهی بخش اعظم مطالب منتشر نشده حکمت را بصورت این کتاب، در اختیار کارگران، دوستدارن حکمت، سوسیالیست ها و کمونیست های فارسی زبان بگذارد

در انتخاب مطالب  و موضوعات برای این کتاب، هیچ ملاحظه سیاسی روزی در نظر گرفته نشده است. میخواستیم که تمام آثار چاپ نشده حکمت را به این شماره برسانیم، که متاسفانه به خاطر کمبود وقت، ممکن نشد. با این وجود، موفق شدیم بخش اعظم آن را، در این کتاب منتشر کنیم.

هدف از انتشار آثار حکمت، برای ما و همه کسانی که به این پروژه، مستقل از تعلقات حزبی و سازمانی، کمک کردند، در دسترس قرار دادن دستآوردهای نظری، پراتیکی، تاریخی و تئوریکی منصور حکمت است. تا بتوان از یک طرف درک همه جانبه ای از او بعنوان بزرگترین تئوریسین، پراتیسین و سازمانده کمونیسم معاصر، بدست داد. و از طرف دیگر گنجینه کامل آموزش هایش بتواند در دسترس طبقه کارگر، کمونیستها، و همه کسانی قرار بگیرد که منفعتی در بقا این جهان نابرابر و سرتا پا تبعیض و استثمار ندارند. با این امید که این دستآوردها بتواند مورد استفاده آنها در اعتراض و مبارزه شان باشد. امیدواریم که در این کار موفق بوده باشیم.

در منتخب شماره ۲ موضوعات نه بر مبنای تاریخی، که به دو فصل جداگانه، و به ترتیب حروف الفبا، دسته بندی شده اند. تا خواننده بتواند با رجوع به عنوان مطلب، آن را به سهولت پیدا کند.

فصل اول، شامل مطالب جدیدی است که تا کنون، بصورت کتبی منتشر نشده است. این بخش شامل بخش اعظم نوارهای صوتی جلسات و سخنرانی های حکمت است که پیشتر به صورت کتبی منتشر نشده بود. منبع فایل های صوتی، سایت آرشیو حکمت است. در فصل اول، بعلاوه  تعدادی از دستنوشته های منتشر نشده حکمت، تایپ و منتشر شده است.  منتخبی از این دستنوشته ها را در انتهای فصل اول، میتوانید بخوانید. در پایان هر مطلب، منبع، پیاده  کننده و ادیتور آن، را نیز میتوانید پیدا کنید.  تمام دستنوشته های مورد استفاده این کتاب، همراه مطالب این کتاب برای سایت آرشیو حکمت، ارسال خواهد شد. تا سایت آرشیو حکمت، مطابق موازین خود، آنها را آرشیو کند.  

فصل دوم، شامل بخش اعظم متن هایی است که در سایت آرشیو حکمت، بصورت دیجیتال منتشر شده است. تا آنجا  که ما اطلاع داریم، این بخش، بصورت کتاب و نوشته چاپی، تا کنون منتشر نشده است. علت انتخاب این مطالب، این بوده است.

در خاتمه لازم است از تیمی که بدون کمک و فعالیت فشرده و حرفه ای آنها، انتشار منتخب شماره ۲، ممکن نبود، نام برد و از:

 آذر مدرسی، آرام خوانچه زر، آزاد کریمی، آسو فتوحی، اعظم کم گویان، افسانه رها، جمیل خوانچه زر، حمید خندانی، خالد  حاج محمدی، سالار کرداری،  فرزاد نازاری،  فواد عبداللهی، لاله آتشین، محمد فتاحی، مصطفی اسدپور، مظفر محمدی، مینو همیلی، وریا نقشبندی، برای کار ارزشمندشان، سپاسگزاری کرد

همچنین لازم است از کار ارزشمند دنيس مير (آزاد)، که بخش مهمی از فصل دوم این کتاب، حاصل کار او در سایت آرشیو حکمت است، نام برد.

همچنین از کار حرفه ای فواد عبداللهی برای صفحه آرایی این کتاب، آسو فتوحی برای کمک تمام وقت او،  و دخالت ارزشمند آذر مدرسی و خالد حاج محمدی که در تمام سطوح این پروژه از آغاز تا پایان کمک همه جانبه کردند، بطور ویژه ای سپاسگزاری کرد.

 

ثریا شهابی ۱ ژوئن ۲۰۱۲