زنان سرخپوش مریوان

و درس عبرت به مجرمین واقعی

 

بدنبال اعتراضات وسیعی که در کردستان ایران، اعتراضاتی که از عکس العمل زنان آزادیخواه مریوان علیه تحقیر زنان آغاز شد، مسئله زن بار دیگر در ابعاد وسیع اجتماعی در سراسر ایران خود را  به وجدان جامعه، و به حاکمین تحمیل کرد.

حرکت دهها زن  که خود را "سرخپوش" نامیدند و برپایی اجتماعات و تظاهرات ها و با پوشیدن لباس قرمز، بر ذهن گندیده ماموران اجرای "عدالت" شوک وارد کرده، همگان را بیدار و به اعتراض دعوت کرد. مردان معترض در شهرهای مختلف در کردستان ایران، با پوشیدن لباس زنانه، و نمایش آن در گوشه و کنار و در فضای مجازی، به این اعتراض پیوستند و از آن حمایت کردند. ناگهان شعار "زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست"، پوشیدن لباس زنانه توسط مردان، و "سرخ پوشی"، فضای اعتراضی جامعه را تسخیر کرد. 

قرار بود بالماسکه حقارت همگانی که توسط قاضی محلی برگزار شده بود، نمایش "عبرتی" باشد برای محکومین دادگاههای رسیدگی به "جرائم" در شهر مریوان و سایر شهرها!  برنامه ای که به همت "زنان سرخپوش مریوان" و صف حامیان زن و مرد آن در سایر شهرهای کردستان ایران، به مراسم دادن درس عبرتی به دولت و مجلس و قوه قضائیه متحجر و زن ستیز، تبدیل شد.

امروز دیگر همه به تقلا در آمدند، تا این صدای اعتراض به لگدمال کردن کمترین حق انسانی محکومین دادگاههای قرون وسطایی، و مراسم تحقیر زن، را خاموش کنند. تلاش کردند که مسئله را به "تعرض به حرمت زن مسلمان" یا توهین به نوع " لباس محلی"، تقلیل دهند و منحرف کنند. حتی سردستگان آپارتاید جنسی و زن ستیزی، در مجلس و دولت و قوه قضائیه، یکی پس از دیگری به "شکرخوردن" افتادند و عقب نشستند.

نهادهای دولتی و نمایندگان مجلس به دست و پا افتادند تا هرچه سریعتر این اعتراض را خاموش کنند. نهادهایی که خود جزئی از سیستم زن ستیز و حکومت ضد زن جمهوری اسلامی اند، "تحصیل کردگان" و متخصصان مرتجع جمهوری اسلامی، "‌آسیب شناسان اجتماعی"  و نمایندگان مجلس که رسالتی جز تحکیم بنیادهای حکومت را به عهده ندارند، عقب نشستند و به این توهین و بیحرمتی "اعتراض" کردند.   

"مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری "کوته‌بینی یک فرد و یا افراد تصمیم‌گیر" و“ درک ناصحیح آنها از جنس زن و عدم شناخت نسبت به زن" را مسئول "بی‌احترامی و توهین به لباس زنان پاکدامن" دانسته و خواستار پاسخگویی نیروی انتظامی شده است. و نمایندگان مجلس اسلامی با امضا نامه ای این اقدام را خلاف شئونات اسلامی و تحقیر لباس و شخصیت زن مسلمان عنوان کرده‌اند و خواهان تذکر کتبی به وزرای کشور و دادگستری هستند.

زنان سرخپوش مریوان در پیشاپیش اعتراضی وسیع و گسترده، درس عبرتی به مجلس و دولت و نیروهای انتظامی و دفتر رئیس جمهور و مقام ولی فقیه دادند.

خزیدن در سنگر عقب مانده و حقارت آمیز حفظ حرمت "زنان مسلمان" یا احترام به "لباس محلی"، تنها سنگری بود که برای این طیف متحجر برای عقب نشینی و اعتراف به "گرفتن درس عبرت"  باز بود. سنگری که ارتجاع در پناه آن تلاش میکند از آن سنگر به جنبش زنان سرخ پوش، جنبش خواست برابری  زن و مرد در تمام شئون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی، آزادی پوشش، دفاع از حرمت انسانی زن، کوتاه شدن دست مذهب و اسلام از دخالت در زندگی زن و مرد، و آزادی و برابری طلبی در جامعه، تعرض کند! حرکت اخیر در اعتراض به تحقیر زن در کردستان ایران، نشان داد که در مقابل این تلاش ارتجاعی، صفی آگاه خود را آماده میکند.

زن و مرد در کردستان در سراسر ایران، نه هویت اسلامی دارند و نه قومی! زبان و لباس کردی و غیرکردی، زبان و لباس مردم، سلیقه و انتخاب آنها است. مردم آزادند بهر شکل و سلیقه ای، به هر اندازه ای که میخواهند، پوشش خود را انتخاب کنند! هیچ کس حق تعرض به آنها را به خاطر نوع پوشش و حد و اندازه پوشش ندارد. مردم، زن و مرد، با هر زبانی که صحبت میکنند، با هر پوششی که میخواهند در جامعه و زندگی خصوصی ظاهر شوند، به اسلام اعتقاد داشته باشند یا نداشته باشند، مذهبی و خداناباور، همه انسان و شهروند متساوی الحقوق اند.

هویت تراشی برای مردم برحسب زبان و لباس و اعتقادات مذهبی، و انداختن طوق هویت قومی و مذهبی بر گردن مردم، ممنوع است. این سنگری است که ارتجاع اسلامی در قدرت و ناسیونالیسم در کمین شرکت در قدرت، تلاش میکند که  از آن به مبارزه آزادیخواهانه و برابری طلبانه زنان و مردان رادیکال، سکولار،  سوسیالیست و انقلابی در ایران تعرض کنند. تلاش میکنند که مسئله زن را به میدان جدال قومی – مذهبی بکشاند. در این اعتراض این تلاش بسرعت حاشیه ای شد. جنبش دفاع از حق زنان در کردستان ایران، سنتا چپ و با گرایش قوی سوسیالیستی است.  همه میدانند که بانی و باعث زن ستیزی چه کسی و چه کسانی اند. قانون و پلیس و سنت و فرهنگ ضد زنشان، و جنگ هررزوه شان با زنان، تنها و تنها به زور سرکوب دوام آورده است.

نمایش مهوع مریوان، عین شئونات اسلامی در توهین و بی ارزش دانستن زن است. اگر کسی یا چیزی مقصر است کل بنیادهای این جامعه و حکومتی است که نماینده این بنیادهای ارتجاعی و ضد زن است. این دستها کثیف، زن ستیز و انسان ستیز، قابل پنهان کردن نیست.

صف زنان سرخپوش مریوان، و زنان و مردان آزادیخواهی که در راس این حرکت قرار گرفتند، با تاکید بر خواست ها و مطالبات ماگزیمال زنان،  بساط فریبکاری شرکا "تهرانی" قاضی متحجر مریوان را برهم زدند. و درس عبرت مهمی به صف مجرمین قانونی که در دفتر رئیس جمهوری و مجلس و در میان  "تحصیل کردگان" و نخبگانشان نشسته اند، داد. 

 

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست

hekmatist.com

۴ اردیبهشت ۱۳۹۲- ۲۴ آوریل ۲۰۱۳