این سنت ضد کارگری است

در مورد تصمیم برکناری منصور اسالو

اسد گلچینی

 

اطلاعیه دوم بهمن ماه ۹۱ سندیکای شرکت واحد تهران و حومه مبنی بر برکناری منصور اسالو از ریاست هیات مدیره این سندیکا یک اتفاق معمولی نبود که در این سندیکا رخ داد.  تصمیم برکناری اسالو از پستی که در سندیکا داشتند به خود سندیکا و نحوه کار آن مربوط است، اظهار نظر در مورد دلایل برکناری را به زمانی که سندیکای شرکت واحد رسما و علناً اعلام کرد موکول میکنیم. آنچه این تصمیم را به معضلی مهم برای این سندیکا و همه کارگران و علاقمندان به فعالیت و سرنوشت این سندیکا  تبدیل کرده است نه صرف برکناری که اعلام طرد این رهبر کارگری و درخواست عدم ارتباط و حمایت تشکلها و نهادهای کارگری از اسالو است. چنین اقدامی و درخواست طرد و ایزوله کردن رئیس هیئت مدیره یک نهاد کارگری یک اقدام عادی و روتین در جنبش کارگری و سندیکای شرکت واحد نیست. (اطلاعیه سندیکا در این مورد ضمیمه است)

تخریب شخصیت و طرد اسالو تحت هر بهانه ای که بوده باشد یک اقدام غیر رفیقانه و ضد کارگری است و نمیتواند مورد اعتراض شدید نباشد. به قول معروف این تصمیم همانطور که خود اطلاعیه دلایلی برای آنها بر میشمارد نمیتواند در آسمان بی ابر صورت گرفته شده باشد. زمینه های واقعی در این تصمیم که به تخریب شخصیت این فعال کارگری از جانب این سندیکا منجر شده است تماما غیر رفیقانه و بر خلاف منافع و اتحاد کارگران این سندیکا و کل کارگران است. عدم رضایت از فعالیت را میتوان با برکناری از پست جواب داد اما تخریب شخصیت، اتهام و طرد کردن  یکی از فعالین جنبش کارگری و رهبران شرکت واحد و رفیق دیروز، را با هیچ استدلالی نمیتوان توجیه کرد. موقعیت اجتماعی هیچ رهبر عملی، فعال کارگری و حتی چهره و شخصیت درجه دو بورژوایی را نمیتوان با یک فَتوا و دستور و یا تقاضا از او گرفت. هیيت مدیره سندیکای شرکت واحد باید متوجه باشد که تقاضایشان از طرف کارگران شرکت واحد، نهادهای کارگری و فعالین کارگری نه فقط جواب مثبت نمیگیرد که به حق مورد اعتراض قرار خواهد گرفت. اطلاعیه هیئت مدیره شرکت واحد به اعتبار این نهاد لطمه جدی خواهد زد.

زمینه های این تصمیم

 برکناری و طرد اسالو از جانب هیات مدیره سندیکای واحد، در این مقطع مشخص درست بر فضایی که مدتی است محفلی   حول منصور اسالو و در غیاب خود وی شکل گرفته است. در ده روز گذشته بسیاری از فعالین و علاقمندان به سرنوشت این سندیکا و اتحاد کارگران شاهد اظهار نظرها و به اصطلاح افشاگری های اخلاقی از منصور اسالو و دیگر اعضا خانواده و بستگان وی بودند. اظهار نطرهایی بی نام ونشان و تحت عنوان تعدادی ازاعضا سندیکای شرکت واحد و اساسا از شبکه اینترنتی پخش شدند و فوری مورد اعتراض بخشی از فعالین کارگری و کمونیست در داخل و خارج کشور قرار گرفت (و یا  نوشته ای علنی از علی مبارکی ( نمانیده سابق سندیکای پروژهای ابادان و از فعالین اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران)  که در حاشیه دفاع از  یدالله خسرو شاهی  غیر مستقیم در ادامه  این کمپین اخلاقی در طرد اسالو بود). اما ظاهراً فضای اخلاقی و کثیفی  که در ده روز گذشته علیه اسالو ایجاد شد چنان بر تصمیم هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد سندیکا تأثیر گذاشت که علاوه بر برکناری اسالو از پست خود حکم طرد وی  و ادامه همکاری هر نهادی با ایشان را صادر کردند. هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد یا هر سندیکا و نهاد کارگری دیگری نه فقط وظیفه‌ مبارزه برای احقاق حقوق کارگر در مقابل تعرض سرمایه که موظف است در مقابل فرهنگ، اخلاقیات و سنتهای عقب‌مانده بورژوایی بایستد نه تسلیم و بدتر از آن مبلغ آن شود. هیيت مدیره سندیکای شرکت واحد متوجه اشتباه خود نشود میتواند به نهادینه کردن این سنت جزایی جاری و کثیف اسلامی در میان کارگران دامن بزند .

حفظ حرمت و شخصیت یک سنت کارگری

برخلاف سنت عقب‌مانده بورژوایی که با هر اختلافی کمپینهای اخلاقی و شخصی برای لجن مال کردن مخالف راه می افتد. حفظ حرمت و شخصیت هر فرد یک سنت کارگری کمونیستی است. بدون چسبیدن به این اصل و حکم نمیتوان از اتحاد و رفاقت کارگری حرفی زد.  طبقه کارگر نه فقط با رهبران و شخصیتها و فعالین خود چنین رفتاری را نمیکند بلکه در مقابل هر تعرضی به حریم شخصی فعالین کارگری محکم می ایستد. این سنت جنبش کارگری است.

رفاقت حکم میکند، اتحاد کارگری و در کنار هم قرار گرفتن بر اساس اتحاد طبقاتی و مبارزه مشترک و فرهنگ متناظر با این، حکم میکند که شخصیت اسالو  تماما در برابر این شخصیت شکنی محفوظ شود. منصور اسالو رهبر کارگران شرکت واحد و فعال شناخته شده در ایران و  نهادهای کارگری و مراجع و سازمانهای مختلف در دنیا است. تلاش و مبارزه و مشکلات بسیاری که سرکوبگران حکومتی برای او در طول ده سال گذشته و در مدت پنج سال در زندان برای او فراهم کردند برای همگان شناخته شده است. جایگاه منصور اسالو در ایجاد اتحاد و سندیکا در میان کارگران و دیگران شناخته شده است.  رفاقت کارگری حکم میکند که این جایگاه را فراموش نکنیم. نه تنها زبان و جسم اسالو که عمر و زندگیش در راه زندگی کارگری و متحقق  کردن حقوق هم طبقه ای هایش صرف شده است. حرمت و کرامت شخصی او تحت هر بهانه عقب مانده ای نمیتواند مورد تعرض قرار بگیرد. جامعه ما در تار و پود قوانین و فرهنگ جاری اش این کراهت را نمایندگی میکند، توقع بزرگی نیست چنانچه خواسته شود که این سندیکا و فعالین آن ازاین فضا و سنت بشدت آلوده و ارتجاعی  فاصله بگیرند.

نظر و تصمیم سیاسی هر کس، منجمله اسالو، نمیتواند دلیلی برای  تعرض به شخصیت و حرمت وی باشد. هر انتقاد و ایرادی به تصمیم و سیاست های اسالو نمیتواند زمینه سازتعرضی اینچنین عقب مانده باشد. حرمت و شخصیت اسالو مانند هر عضو دیگر سندیکا و جامعه باید محفوظ اعلام شود. نظرات و فعالیت سیاسی اسالو مانند هر فعال و سیاستمدار دیگری میتواند مورد بررسی و نقد قرار بگیرد یا نگیرد، قاعدتاً مبنای قضاوت درجه تعهد و تلاش در متحد و متشکل نگاه داشتن کارگران و دفاع از منافع آنان در مقابل هر تعرض بورژوایی است. قاعدتاً بر این مبنا  سندیکای شرکت واحد میتواند  تصمیم به  هر نوع برکناری و یا انتخاب جدیدی بگیرد.

آنچه که میتواند در حال حاضر به  موقعیت از دست رفته هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد، در پی این اعلامیه برکناری اسالو، کمک کند، اعلام روشن و شفاف حفظ حرمت و شخصیت اسالو است. سندیکا با این کار میتواند و لازم است به حرکت و قامت خود توان و انرژی جدید و بیشتری بر اساس رفاقت کارگری بدهد و علیه سنت رقابت، توطئه و تفرقه های متعددی که همیشه جنبش کارگری را تهدید میکند مقابله کند.  اینراه هنوز برای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد باز است.

agolchini@gmail.com

4 بهمن 1391

23 ژانویه 2013

ضمیمه: اطلاعیه سندیکای واحد


برکناری منصور اسالو از ریاست هیئت مدیره سندیکا

از : سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 

به : فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF)

موضوع : برکناری منصور اسالو از ریاست هیئت مدیره سندیکا 

احتراما" سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام می دارد ؛ 
منصور اسالو را به علت انجام تخلفات متعدد و عدم پایبندی به تعهدات خود و نادیده گرفتن هشدارها و اعتراضات درونی سندیکا ، از ریاست هیئت مدیره برکنار کرده و از این تاریخ هیچگونه سمت و مسئولیتی در این سندیکا ندارد و از آن نهاد کارگری خواستار قطع همه ارتباطات ،همکاری ها و حمایتها از نامبرده می باشد.
یادآوری می شود سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هیچ نماینده وسخنگویی در خارج از کشور ندارد.
با امید به گسترش صلح ،عدالت و صداقت در همه جهان
سندیکای کارگران شرکت واحد
اتوبوسرانی تهران و حومه
دوم بهمن یک هزاروسیصد و نود و یک

رونوشت:
-
سازمان جهانی کار (ILO)
-
کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری (ITUC)
-
کنفدراسیون کارگران فرانسه ( CGT)
-
کلیه اتحادیه ها و نهاد های کارگری داخلی و بین المللی