گزارش فعالیتهای تشکیلات خارج حزب حکمتیست در اول مه

 

امسال اول مه در کشورهای مختلف رنگ اعتراض طبقه کارگر به تعرض بی سابقه بورژوازی به معیشت این طبقه را بر خود داشت. اعضا٬ فعالین و دوستداران حزب حکمتسیت به فرخوانهای تشکیلاتهای مختلف حزب در خارج کشور و به عنوان بخشی از گردان جهانی طبقه کارگر  همراه با کارگران٬ اتحادیه های کارگری و احزاب و جریانات چپ٬ در مراسمهای اول مه شرکت کردند. رفقای ما در همه کشورهایی که حضور داشتند تلاش کردند به سهم خود همبستگی جهانی طبقه کارگر٬ همسرنوشتی این طبقه به عنوان یک طبقه را نمایندگی کنند. تلاش کردند در مقابل تلاش جنبشهای دیگر برای ملی کردن اول مه و مصادره این سنت کارگری و سوسیالیستی طبقه کارگر٬ با عکسهای مارکس و شعارهای خود٬ بار دیگر اعلام کنند که راه حل نجات طبقه کارگر و رهایی آن راه حل مارکس است. رفقا در همه کشورها با در دست داشتن عکسهای مارکس٬ پلاکاردهایی با مزامین اعلام پشتیبانی و همبستگی با کارگران پارچه بافی بنگلادش و همچنین در شناسایی موقعیت کارگران در ایران و مطالبات آنها٬ همراه اطلاعیه های حزب در مورد اول مه و تراکتهایی در دفاع کارگران بنگلادش و علیه شرکتهای اروپایی که از عاملین مستقیم کشتار کارگران هستند٬ تلاش کردند توجه کارگران و شرکت کننده گان را جلب کنند. اینجا مختصری از گزارشات رسیده تشکیلاتهای مختلف حزب در اول مه به اطلاع میرسد.

آلمان٬ کلن:

شهر کلن امسال به نسبت سالهای قبل شاهد برگزاری مراسم اول مه باشکوهتری بود. هزاران کارگر به فراخوان اتحادیه های کارگری و احزاب چپ آلمانی در این روز به سویی میدان مرکزی "هوی مارکت"  که محل تجمع اول مه بود حرکت کردند. در این میدان علاوه بر اتحادیه های کارگری احزاب و گروهای مختلف چپ و وسوسیالیست شرکت داشتند.

تشکیلات آلمان حزب حکمتیست نیز به همین مناسبت با زدن چادر و گذاشتن میز کتاب  و پخش اطلاعیه های حزب به زبانهای آلمانی و فارسی در این مراسم شرکت کرد.لازم به تاکید است که پوسترها و پلاکاردهای تشکیلات آلمان با شعارهایی در مورد وضعیت فلاکتبار طبقه کارگر ایران و همچنین در محکوم کردن شرکتهای اروپایی و سرمایه داران بنگلادشی به عنوان عاملین مستقیم کشتار بیش از ٣٦٠ کارگر پارچه بافی و همبستگی با طبقه کارگر بنگلادش توجه جدی کارگران و شرکت کنندگان را به خود جلب کرد. محل تجمع رفقای ما و چادری که گذاشته بودیم عملا به محل بحث در مورد کارگران بنگلادش٬ موقعیت طبقه کارگر ایران و آشنایی با حزب حکمتیست تبدیل شد. این مراسم و تظاهرات اول مه از ساعت ٨ صبح شروع و تا ٤ بعد از ظهر ادامه داشت.

لندن:

طبق  سنت هر ساله روز جهانی کارگر در لندن به فراخوان اتحادیه ها، سندیکاهای کارگری، احزاب و جریانات مختلف٬ امسال نیز از روبروی کتابخانه مارکس شروع شد. فعالین حزب حکمتیست نیز در این مراسم شرکت داشتند و اتحاد و هم سرنوشتی خود را با طبقه کارگر در سراسر جهان ابراز نمودند. رفقا تلاش کردند با پخش اطلاعیه های حزب٬ تراکتهایی در دفاع از کارگران بنگلادش و شعارهای خود در همبستگی با آنها توجه شرکت کنندگان را به جنایتی که توسط سرمایه داران در اروپا و بنگلادش علیه طبقه کارگر صورت گرفته را جلب کنند. و همچنین صدای کارگران ایران را نیز به سهم خود به گوش هم طبقه ایهای خود در انگلستان برسانند. مضمون بنرها و شعارهای که با این هدف تهیه شده بود  عبارت بود از: زنده باد اول مه٬ کارگران جهان متحد شوید٬ آیا میدانید که کارگران در ایران به "جرم" دفاع از حق شان زندانی اند؟ آیا میدانید که اکثریت طبقه کارگر در ایران زیر خط فقر زندگی می کنند؟ آیا میدانید که کارگران در ایران از حق تشکل و اعتصاب محروم اند؟ آیا میدانید که اولین قربانیان تحمیل تحریم های اقتصادی از جانب غرب علیه ایران، کارگران اند؟ فعالین حزب، همچنین از اعتراضات بر حق کارگران بنگلادش و بازماندگان خانواده های کارگران در فاجعه فرو ریختن کارخانه بافندگی در بنگلادش که منجر به جانباختن بیش از ۳۶۰ کارگر زیر آوار شد پشتیبانی کردند و پیام همبستگی خود را به حاضرین در محل رساندند.

بنرهای حزب در محکومیت فاجعه بنگلادش توجه حاضرین را به خود جلب کرده بود. در طی تجمع، اطلاعیه حزب به زبان انگلیسی در بین شرکت کنندگان توزیع گردید. در محل مراسم از جمله احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان نیز حضور داشتندراهپیمایی از ساعت یک بعد از ظهر به سمت میدان اصلی شهر شروع شد. تلویزیون پرتو گزارشی مفصل از این مراسم تهیه کرده که متعاقبا پخش خواهد شد

در میدان اصلی شهر سخنرانان مختلف اتحادیه های کارگری به سخنرانی پرداختند و به ضرورت اتحاد و همبستگی طبقه کارگر در جهان اشاره کردند. مراسم با تبریک اول مه به  شرکت کنندگان، ساعت چهار عصر در میدان مرکزی "ترافاگال" لندن به پایان رسید

گوتنبرگ:

خانه مردم حزب حکمتیست با فراخوان به کارگران٬ کمونیستها و آزادیخواهان در گوتنبرگ سوئد برای شرکت در مراسم اول مه٬ به استقبال این روزرفت. صبح روز چهارشنبه تشکیلات حزب حکمتیست واحد گوتنبرگ همراه با احزاب و جریانهای دیگر در میدان "یرن توریت" این شهر حضور یافت. در این مراسم بنرهای مربوط به این روز با مضمون زنده باد اول ماه روز جهانی طبقه کارگر ٬ آزادی ، برابری ، حکومت کارگری نصب گردید. شعارهای دیگری به زبان انگلیسی  در معرفی موقعیت طبقه کارگر در ایران آماده شده بود که توجه حاضرین را به خود جلب کرد.همچنین اطلاعیه اول مه حزب حکمتیست به زبان انگلیسی و فارسی در میان  مردم و حاضرین پخش شد. واحد گوتنبرگ حزب حکمتیست در میدان "یرن توریت" چادری اطلاعاتی دایر کرد که به محل بحث و دیالوگ با مردم تبدیل شد. میز کتاب حزب که حاوی مجموعه ای از کتاب و جزوات مختلف به زبانهای انگلیسی٬ فارسی و سوئدی بود٬ مورد توجه شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت. بعد از ظهر چهارشنبه احزاب و جریانات مختلف و سندیکاهای کارگری که فراخوان این مراسم را داده بودند از میدان "یرن تویت" به طرف مرکز شهر دست به راهپیمایی زدند.

استکهلم:

فراخوان اول مه در استکهلم از جانب اتدایه های کارگری و احزاب چپ سوئدی فراخوان داده شده بود. واحد حزب حکمتیست در استکهلم نیز در این مراسم شرکت کردند. مراسم از ساعت ١١ صبح با تجمع در میدان مرکزی شهر معروف به میدان "سرگل توریت" شروع و سپس راهپیمایی ادامه یافت. بعد از راهپیمایی تظاهرات کنندگان با تجمع دوباره در میدان سرگل به مراسم اول مه پایان دادند.

نروژ:

مراسمهای اول مه در شهرهای نروژ از جمله در اسلو و برگن به فراخوان اتحادیه کارگران نروژ (ال او) برگزار شد. مراسم اسلو ابتدا با تجمع در میدان کارگر و بدنبال راهپیمایی در سطح شهر ادامه یافت. در شهر برگن نیز مراسمی با فراخوان اتحادیه کارگران نروژ و جریانات چپ نروژی فراخوان داده شده بود. در این مراسمهای اعضا و کادرهای حزب با بنرها و پوسترهایی با مضامین همبستگی جهانی کل طبقه کارگر و با عکسهایی از مارکس و لنین شرکت کردند. در این مراسمها اطلاعیه حزب حکمتیست به زبان انگلیسی پخش شد.

بروکسل:

 مراسم روز کارگر در برکسل در خیابان استالین گراد (Place Roupe) برگزار شد. در این مراسم اتحادیه های کارگری٬ احزاب و سازمان های مختلف  چپ و نیروهای مترقی شرکت کرده بودند. در این روز کادرهای حزب حکمتیست ضمن شرکت در مراسم روز کارگر٬ اطلاعیه اول مه به زبان انگلیسی را در میان حاضرین پخش کردند. رفقا با فعالین کارگری و چپ در مراسم در مورد حزب حکمتیست٬ دیدگاههای این حزب و سیاستهایی که دارد بحث و دیالوگهای خوبی داشتند.

ونکوور:

فعالین حزب در  ونکور در مراسم اول مه این شهر شرکت کردند. رفقای ما ضمن پخش اطلاعیه حزب به زبان انگلیسی با حمل پوسترهایی به مناسبت اول مه همراه کارگران کانادا و شرکت کنندگان در مراسم٬ روز کارگر را گرامی داشتند.

کپنهاگ:

مراسم اول مه در کپنهاگ دانمار در پارک بزرگ شهر برگزار شد. اعضا حزب ضمن شرکت در این مراسم٬ اطلاعیه حزب در مورد اول مه را به زبانهای انگلیسی و فارسی و همچنین نشریه کمونیست ماهانه را پخش کردند و به سوالات علاقه مندان پاسخ دادند.

 

 

تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری  حکمتیست

١٣ اردیبهشت ١٣٩٢- ٣ مه ٢٠١٣

www.hekmatist.com

 

تصاویر این مراسم ‌ها از سایت پیشوند