TLogo



سند آرایش و سازمان رهبری حزب

 

آذر مدرسی
خالد حاج محمدی
بهرام مدرسی
ثریا شهابی
اسد گلچینی

مقدمه:

سازمان رهبری حزب در سنت کمونیسم کارگری تابعی از نیازهای دوره ای این جنبش، امکانات ما و در عین حال متکی به تئوری سازمانی بوده که در طول تاریخ حیات جنبش کمونیسم کارگری تکامل پیدا کرده است. در تمام ایندوره ها مبنای تغییر آرایش حواب دادن به نیاز تامین رهبری سیاسی اجرائی حزب و نه هیچ مولفه دیگری بوده است.

رهبری سیاسی اجرائی حزب کمونیست کارگری جز دوره کوتاهی در ابتدای تشکیل حزب، و قبل از شکلگیری سازمان و کمیته های حزبی، همیشه متکی به کمیته های اصلی بوده. متکی کردن رهبری سیاسی اجرائی حزب، رهبری روزمره حزب به کمیته های اصلی خود پس از گذشت چند سال از عمرحزب کمونیست کارگری یک اصل دائمی این حزب است. در تمام ایندوره در هر آرایشی حضور دبیران کمیته های اصلی در رهبری حزب یک اصل بدیهی بود و تشکیل هیئت دبیران حزب بیان روشن سازمانی این اصل بود.

این اصل که حزب سیاسی یعنی حزب مراجع و مصوبات و به تبع آن رهبری متکی به کمیته های حزبی است، یکی از دستاوردهای جنبش ما است که بویژه پس از اعلام مخالفت ناگهانی بخشی از رهبری حزب با سیاستها، جهتگیری های حزب، بعنوان یک اصل از طرف منصور حکمت در پلنوم دهم حزب کمونیست کارگری طرح و بر مبنای آن قوانینی که چنین حزبی باید به آن متکی باشد بدقت بالائی تدوین شد. متکی کردن رهبری حزب به کمیته های اصلی، تثبیت این امر که تامین رهبری سیاسی- اجرائی بدون حضور مستقیم کمیته های اصلی حزب در رهبری بی معنا است، جلوگیری از شکل دادن به رهبری دست در گردنی و محفلی، متعهد کردن رهبری حزب به مراجع و ارگانهای حزبی به حزب کمونیست کارگری و پلنوم دهم این حزب برمیگردد. این جهت چه از نظر سیاسی و چه از زاویه متکی کردن حزب به ارگانها و کمیته های خود تلاش دائمی در حزب حکمتیست بوده.

پس از یک وقفه چند ساله و تجربه آریش های متفاوتی در رهبری حزب یکی از دستاوردهای دو سال گذشته حزب حکمتیست متکی کردن مجدد رهبری حزب به ارگانهای اصلی خود یعنی کمیته های حزبی بود. هر نوع ارجاع به گذشته، ارجاع به دوره ماقبل تحزب سیاسی که منصور حکمت استارت آنرا در پلنوم دهم حزب حکمتیست زد تحمیل عقبگردی سیاسی وسازمانی به حزب حکمتیست و رهبری آن و بازگشت به دوره ماقبل تحزب سیاسی است.

از این نظر آرایش مصوب پلنوم شانزده کمیته مرکزی حزب حکمتیست کماکان آرایش منطبق با این سنت و با هدف تامین رهبری سیاسی اجرائی کارآمد، تیز و سیاسی است.


امضا:
آذر مدرسی
خالد حاج محمدی
بهرام مدرسی
ثریا شهابی
اسد گلچینی

سازمان رهبری حزب مصوب پلنوم شانزده کمیته مرکزی حزب حکمتیست

قرار شماره ٣: در مورد سازمان رهبری حزب

به منظور افزایش کارائی و ایجاد تمرکز لازم در فونکسیون های اجرائی و سیاست گذاری در رهبری حزب
پلنوم ١۵ تغییرات زیر را به تصویب میرساند:

١ - رهبری حزب دارای دو مرکزیت خواهد بود: مرکزیت اجرائی و مرکزیت سیاسی

٢ - مرکزیت سیاسی حزب دفتر سیاسی حزب است.
.a دفتر سیاسی تحت مسئولیت رئیس دفتر سیاسی اداره میشود که منتخب دفتر سیاسی است.
.b وظیفه اصلی رئیس دفتر سیاسی مدیریت و هدایت دفتر سیاسی است.
.c دفتر سیاسی مسئول سیاست گذاری و حسابرسی از هیات دبیران است.
.d دفتر سیاسی حق دارد هیات دبیران را مورد استیضاح قرار دهد و به هر یک از دبیران و یا کل هیات دبیران رای عدم اعتماد بدهد. در صورت عدم اعتماد دفتر سیاسی به هرعضو هیات دبیران، کمیته ای که دبیر مربوطه را انتخاب کرده است باید دبیر خود را تغییر دهد.
e. اگر دفتر سیاسی به کل هیات دبیران و یا دبیر کمیته مرکزی رای عدم اعتماد دهد دبیر کمیته مرکزی موظف است پلنوم کمیته مرکزی را هرچه سریعتر فرا بخواند.

٣- مرکز اجرائی حزب هیات دبیران است
.a هیات دبیران حزب ارگان نشسته رهبری حزب است. هیات دبیران مسئول رهبری حزب در فاصله دو نشست دفتر سیاسی و در چارچوب سیاست های مصوب پلنوم و دفتر سیاسی است. در مواردی که پلنوم یا دفتر سیاسی سیاستی خاصی را تصویب نکرده است هیات دبیران، مانند هر کمیته حزبی دیگر، سیاست های لازم را اتخاذ خواهد کرد.
.b هیات دبیران شامل دبیر کمیته مرکزی و دبیران کمیته های کل کشور، کردستان، خارج کشور و تبلیغات و آموزش خواهد بود.
.cدر هیات دبیران حزب اصل بر تمرکز است.
.d جلسات روتین هیات دبیران هفتگی است - جلسه اضطراری هیات دبیران به تقاضای هر یک از دبیران توسط دبیر کمیته مرکزی فراخوانده میشود.
.e در فاصله جلسات هیات دبیران تصمیمات اجرائی حزب بر عهده دبیر کمیته مرکزی است
.f دبیرخانه حزب ارگان ستادی هیات اجرائی است.