TLogo



از رحمان حسین زاده
به پلنوم بیست و دوم حزب حکمتیست
موضوع : طرح پیشنهادی آرایش رهبری حزب


طرح آرایش رهبری حزب


۱- ضرورت تغییر آرایش رهبری حزب :

تحولات سیاسی مهمی در منطقه و جهان در جریان است و ایران به عنوان حوزه مستقیم فعالیت ما ، بنا به همه شواهد، در آستانه یک دوره تحول و تلاطم سیاسی مهم قرار گرفته است. این واقعیت، دخالتگری کمونیستی همه جانبه تری را از رهبری حزب ما میطلبد. کلید مسئله وجود یک رهبری سیاسی و اجرایی سراسری و جوابگو و همه جانبه نگر و دخالتگر است. آرایش رهبری کنونی بالای حزب ما به دلایل زیر به این وظایف جواب نمی دهد.

الف - در حال حاضر همزمان ما دارای دو ارگان دفتر سیاسی و رئیس آن و هیئت دبیران و دبیر کمیته مرکزی هستیم. آرایش کنونی به طور واقعی و غیر ضروری انرژی کادر رهبری ما را در این دو ارگان و پستهای آن پراکنده کرده است. مضافا گاها التقاط و ناروشنی و محدودیتهایی را در نقش و وظایف این ارگانها و این پستهای تشکیلاتی ایجاد کرده است.

ب- تجربه دوره اخیر این تناقضات را برجسته تر کرده است. دفتر سیاسی به نهادی غیرکارا و غیر موثر در حزب تبدیل شده است . راندمان کار هیئت دبیران بدون اتکا به دفتر سیاسی سیاستگذار و حسابرس به شدت پایین آمده است. اکنون حزب ما فاقد رهبری مرکزی سیاست گذار ماکرو است. این وضعیت قابل دوام نیست.


ج- لذا وجود دو ارگان رهبری در بالای حزب ضرورت ندارد. در این طرح پیشنهادی دفتر سیاسی به مثابه تنها ارگان سیاسی و اجرایی حزب با انتخاب و تشخیص پلنوم در برگیرنده دست اندرکاران اصلی سیاسی و اجرایی حزب در راس حزب قرار خواهد گرفت. *

٢- چارچوب آرایش رهبری جدید:

الف – عالی ترین ارگان رهبری در فاصله دو کنگره، کمیته مرکزی است که در کنگره انتخاب میشود. کمیته مرکزی ارگان نشسته نیست و تنها در پلنومهای خود دایر است. پلنومهای کمیته مرکزی ۴ ماه یکبار برگزار میشوند.
ب- پلنوم دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی حزب را انتخاب میکند. دبیر کمیته مرکزی عضو دفتر سیاسی و مسئول دفتر سیاسی است.
ج- دفتر سیاسی ارگان دایر رهبری حزب در فاصله دو پلنوم سیاستگزار و مجری مستقیم سیاستهایی است که در نشست رسمی خود اتخاذ میکند.
د- دفتر سیاسی در جلساتش رسمیت پیدا میکند. پریود جلسات حضوری و انترنتی دفتر سیاسی توسط خود دفتر سیاسی تعیین میشود.
ه- ایجاد فونکسیون اجرایی در ارگان دفتر سیاسی توسط خود این ارگان تعیین میشود.

ز- در فاصله دو نشست دفتر سیاسی، دبیر کمیته مرکزی دفتر سیاسی را نمایندگی میکند.
و- تقسیم کار ثابت و تقسیم کار موردی اعضای دفتر سیاسی از جانب دفتر سیاسی تعیین میشود.


۳- در این تغییر آرایش رهبری ، هیچ تغییر سازمانی در جایگاه کمیته های اصلی حزب به وجود نمیاید. حزب کماکان متکی به کمیته های اصلی خودش است. کمیته ها تحت اتوریته دفتر سیاسی هستند.

***

*- توضیح:
این طرح پیشنهادی ابدا تازه نیست. ٨ سال اول حزب کمونیست کارگری ایران یعنی از کنگره اول تا مقطع کنگره سوم حزب دفتر سیاسی با مسئولیت دبیر کمیته مرکزی و قبلتر همین شیوه رهبری در حزب کمونیست ایران هم به مدت ٨ سال اجرا شد. هم اکنون هم هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان متکی به این طرح آرایش رهبری وظایف خود را پیش میبرند. به نظر من در میان مجموعه طرحهای رهبری آزمایش شده تاکنونی این طرح از بقیه موفقتر بوده است.