TLogo


قرارهای پیشنهادی به پلنوم بیست و دوم حزب


 (قرار ١)

حزب حکمتیست و ضرورت تغییراتی پایه ای در سیاست و شیوه کار سازمانی و عملی
حزب حکمتيست از ابتداي شکل گيري خود همواره بر ضرورت ايجاد يک حزب سياسي کمونيست توده‌اي مدرن و با ديسيپلين که محمل جابجائي قدرت در جامعه است تاکيد داشته است. بخش اعظم قرارها و مصوبات نهاد هاي مختلف رهبري حزب، از جمله قطعنامه، بیانیه ها، طرح "کميته هاي کمونيستي"، "گارد آزادي" و ... معطوف به ایجاد چنين حزبي است.
 یک حزب کمونیستی تنها روی زمین واقعی و به عنوان محمل قدرت روزانه و هر لحظه طبقه کارگر شانس شکل گیری دارد. این بطور کامل با سنت چپ موجود چپ در ایران مغایر است و تغییرریلی همه جانبه از تئوری وسیاست و حزبیت کمونیسم موجود است.

ساختن چنین حزبی با تصویرهای چپ سنتی، از جمله "پبوند با طبقه کارگر"، "تبلیغ، ترویج، سازماندهی"، "کار آرام سیاسی" و ... ممکن نیست. ساختن این حزب تنها در متن و کوران سازماندهی، متحد کردن قدرت طبقه کارگر و توده عظیم زحمتکشان و ستمدیدگان جامعه و در جدال روزمره و لحظه به لحظه زندگی اکثریت مردم جامعه ممکن است. 

ساختن این حزب در متن اوضاع به شدت متحول سیاسی وافتصادی ایران و در دل تحرکات اجتماعی و مبارزه اقتصادی و سیاسی طبقه کارگر و زحمتکشان جامعه، و همچنین تحولات منطقه، ویژگیهایی به آن می دهد که با یک دوران متعارف کاملا متفاوت است. این شرایط مدام جایگاه احزاب و سنت های سیاسی را تغییر داده و اولویت های جدیدی در مقابل کمونیسم ما قرار می دهد. نمیاندگی کردن طبقه کارگر و کمونیسم در بطن این اوضاع و مقابله با جنبشهای ارتجاعی موجود از اولویتهای دائمی یک حزب کمونیستی و کارگری است.

علاوه بر این ها، سنت ها و باورها و عادات و نرمهای طبیعی و خودبخودی که از گذشته حمل می شوند و تمکین به فشارهای محیط اطراف که مدام ما را به عقب می کشاند، مهم ترین مانع در پیشروی حزب است. بعلاوه، فرمالیسم ٬کم توقعی٬ عدم پویایی و در جازدن، قناعت به وضع موجود و نپرداختن به مهمترین مسائل جامعه و ظاهر نشدن به عنوان حزبی که جامعه نقطه رجوع آن است٬ ازجمله عواملی هستنند که کم تر از فشار اختناق در مقابل پیشروی کمونیسم عمل نکرده اند. کنار زدن این سنت ها یک امر جدی و تعیین کننده حزب حکمتیست است. 

موقعيت کنونی حزب، بر پاسخ گوئي به نياز هاي يک دوره به شدت غير متعارف  و ايجاد تحول بنيادي در فعاليت خود، تاکید دارد. تغييرات پايه اي در اوضاع سياسي و اقتصادی ايران، موقعيت کنوني و اولویتها و وظايف فوري حزب حکمتيست، از موضوعات اصلي بحث رهبری حزب ، دفترسیاسی، سمینار و پلنوم های کمیته مرکزی حزب در این دوره بوده است. اين بحث ها باز شده و ضمن نتیجه گیریهای عملی تا کنونی، باید در اسرع وقت نتایج نهایی حاصل گردد.
همچنین در راستای پاسخ گویی به این ضروریات، ضمن تاکید بر نقش کمیته های کمونیستی و حزبی مصوب حزب، گارد آزادی و ابزارهای تبلیغی کنونی، تغییراتی جدی سیاسی و سبک کاری در نهادهای رهبری سراسری وکمیته های اصلی حزب ضروری شده است:
از جمله،
١- دفتر سیاسی منتخب پلنوم ، رهبری سیاسی حزب را بر عهده دارد. تجارب تا کنونی نشان می دهد که دفتر سیاسی به مثابه ارگان رهبری حزب در جدالهای سیاسی، طبقاتی و اجتماعی و ارائه راه حل های رفع موانع مبارزاتی کارگران و مردم و پیشروی حزب ، شرکت ندارد. همچنین دفتر سیاسی در حسابرسی از کار هیات دبیران و کمک به پیشبرد وظایف این نهاد رهبری عاجز بوده است. در غیاب ایفای چنین نقشی، د.س تسلیم روند خودبخودی و دنباله روی از حوادث گشته است. بخش جدی این نقایص، سبک کار عقبمانده، عدم مدیریت کارا و جدی، نبود ضبط و ربط و تقسیم کار و مشغله درون فونکسیون دفتر سیاسی و نهایتا عدم حسابرسی در این نهاد رهبری است. دفتر سیاسی به جمع داوطلبانی تبدیل شده است که در این نهاد حزبی نامنویسی کرده ، اما در قبال وظایف ماکرو و سراسری و همه جانبه ای که دارند، مسوولیتی برعهده نمی گیرند و به تشکیلات حزب و پلنوم ها پاسخگو نیستند.
پلنوم، دفتر سیاسی منتخب خود را موظف می سازد که در رفع این معضل بطور جدی بکوشد و بوظایف محوله عمل کرده و در مقابل پلنوم بعدی جوابگو باشد.
٢- هیات دبیران، در معنی کردن سیاستهای تا کنونی حزب، تدوین نقشه های کار و سازماندهی اجرای آن و به مثابه موتور محرکه ماشین حزبی در فاصله دو پلنوم، ظاهر نشده است.
هیات دبیران از نقطه قدرت خود که از رهبران عرصه های اصلی و دبیران کمیته های کمونیستی حزب تشکیل شده است، استفاده نکرده و در هدایت و رهبری جنبه های گوناگون کارو فعالیت این کمیته ها در ایران، کردستان، خارج کشور و ارگانهای تبلیغی عاجز بوده است. شیوه رهبری و کار تا کنونی هیات دبیران، عدم حسابرسی و عدم تلاش در جهت کمک به پیشبرد نقشه های کاری و...، نتیجتا موجب کندی و عدم پیشرفت کارکمیته های اصلی حزب نیزهست.
مجموعه این وضعیت در دوره گذشته حزب را از یک رهبری سیاسی تیز و کارآمد که حزب را در مصافهای سیاسی خود نمایندگی میکند و یک رهبری کارآمد سیاسی- تشکیلاتی محروم کرده است.

پلنوم، دبیر کمیته مرکزی منتخب و هیات دبیران را موظف می کند که به وضعیت کنونی خاتمه داده و موانع بر سر راه پیشروی حزب را برطرف و پیشروی کمیته های سازمانده، کردستان٬ خارج کشور و تبلیغات و آموزش را تامین و تضمین کنند.
هیات دبیران درانجام این وظایف عاجل تا پلنوم بعدی به دفتر سیاسی جوابگو است.
اکتبر 2011
پیشنهاد دهندگان:
مظفر محمدی
امان کفا
بهرام مدرسی
اعظم کم گویان
محمد فتاحی
ثریا شهابی
***

قرار ٢
گسترش  واحدهاي گارد آزادي
گارد آزادي از ابزارهاي مهم و اساسي  مقابله با خطر سناريوي سياه در نتیجه ماجراجویی ها و تهدیدات نظامی خارجی و گروه های باند سیاهی درون و بیرون جمهوري اسلامي (پوزیسیون واپوزیسیون) و تضمين بنيادهاي زندگي، امنيت و مدنيت مردم و تسهيل مبارزه مردم براي سرنگوني جمهوري اسلامي است. گارد آزادي یک نقطه امید مردم برای دفاع از خود در مقابل دشمنان رنگارنگ است. 
پلنوم 22 کمیته مرکزی ضمن تاکيد بر قرار مصوب حزب در مورد گارد آزادي، بر اهميت گسترش سريع واحدهاي گارد آزادي در شهرهاي ايران و بویژه در کردستان اصرار دارد و از رهبري حزب ميخواهد طبق نقشه روشن، گسترش و تسريع واحدها و فعاليتهاي گارد آزادي را در شهرها تضمين کند.
اکتبر ٢٠١١
پیشنهاد دهندگان:
مظفر محمدی
آذر مدرسی
ثریا شهابی

***




قرار
به پلنوم ۲۲ حزب حکمتیست

در مورد تسهیل شرایط قرار گرفتن کادرهای جوان در موقعیت های کلیدی حزب

حزب حکمتیست میراث سنتی ۳۰ ساله در چپ و کمونیسم ایران است که سرمایه عظیمی از رهبران، کادرها و شخصیت های سیاسی، اجتماعی و حزبی را در خود جای داده است. این حزب، با این سرمایه، با خط متمایز و سیاست های روشن و کمونیستی اش، نقطه امید کمونیسم، چپ و طبقه کارگر در ایران است.

این حزب بعلاوه از این موقعیت ممتاز نیز برخوردار است، که طیفی از کمونیست های جوان، رهبران مبارزات اجتماعی، و شخصت های چپ و کمونیست در ایران را همراه خود دارد. حضور این طیف جوان در موقعیت رهبری و تصمیم گیری در حزب، به ضعف سنتی غیبت کادرهای کمونیست و مارکسیست جوان در سوخت و ساز رهبری، خاتمه می دهد . این شانس و فرصت امروز برای حزب حکمتیست وجود دارد که برموانع سنتی در مقابل قرار گرفتن کادرهای جوان در موقعیت تصمیم گیری، فائق آید.

پلنوم بیست و دو، رهبری آتی حزب را موظف میکند که موانع پیش پای کادرهای جوان حزب برای ایفای نقش در موقعیت های کلیدی سازمان حزب را رفع، و امر دخالت فعالانه این رفقا در سوخت و ساز رهبری حزب را تسهیل کند.

محمد فتاحی
بهرام مدرسی
ثریا شهابی
مظفر محمدی
اعظم کم گویان


اول نوامبر ۲۰۱۱