TLogo


قطعنامه در مورد سازمانیابی کمونیستی در میان کارگران


پلنوم بیست و یکم حزب حکمتیست در عرصه سازمانیابی کمونیستی در محل کار و زیست کارگران بر سیاستهای مصوب تاکنونی "سیاست سازماندهی ما در میان کارگران" و "کمیته های کمونیستی" منتج ازآن تاکید میکند. بر اساس این سیاستها رئوس سیاست سازماندهی کمونیستی ما عبارت است از:
۱- تقویت افق و سیاست کمونیستی مشترک با رهبران کارگری و کارگران کمونیست: کار کمونیستی ما نه از فعالین چپ، بلکه و به ویژه در تمایز بنیادی با تصویر و سنت و سبک کار احزاب چپ بورژوایی موجود شروع میشود. فعالیت همه جانبه و فشرده و مستمر و متمرکز در میان گرایش کمونیستی درون طبقه کارگر نقطه شروع کار ما است. فعالیت کمونیستی ما ابتدا از سر ساختار و سازمان شروع نمیشود. چون طبقه کارگر فی الحال مکانیسم طبیعی ساختار و سازمان اولیه خود را دارد. فعالیت با رهبران کارگری و محافل آنها و محافل موجود سوسیالیستی در میان کارگران اساس کار است. ابتدا به لحاظ سیاسی هم افق و هم تصویر شدن رهبران کارگری و محافل رادیکال کارگری با کمونیسم ما و حزب حکمتیست حلقه اول و تعیین کننده فعالیت ما است. سازماندهی کمونیستی و حزبی تابعی از موجودیت و قدرت طیف رادیکال و کمونیست در میان رهبران عملی کارگری و کارگران مبارز است. این حکم اول سیاست سازماندهی ما است.
۲- تحکیم رابطه با رهبران رادیکال کارگری و طیف کارگران کمونیست: در ادامه کار تحکیم رابطه عملی طیف رهبران کارگری و کارگران کمونیست با حزب حکمتیست جزو محورهای مهم کار است. باید حزب بتواند با نمایندگی کردن همه جانبه منافع طبقه کارگر در سیاست و پراتیک توجه رهبران کارگری و محافل کمونیست کارگران را به خود جلب کند. حزب حکمتیست باید قابل انتخاب و قابل فتح کردن توسط طیف کارگران کمونیست باشد. باید کاری کرد که رهبران کارگری رادیکال و محافل کارگران کمونیست بگویند، "اگر بخواهیم از میان احزاب چپ انتخاب کنیم، خود را به حزب حکمتیست نزدیک میدانیم". اگر این اتفاق بیفتد کمونیسم ما در یک قدمی تشکیل پایه های یک حزب کمونیستی کارگری توده ای، قوی و اجتماعی در میان طبقه کارگر خواهد بود.
۳- تقویت محافل کمونیستی: اتحاد و انسجام و همبستگی کارگران کمونیست را در شبکه های محفلی موجود باید تحکیم کرد. حزب ما این محافل را باید به لحاظ فکری و سیاسی تغذیه کند. باید کاری کنیم که این محافل کمونیستی موجود نسبت به کلیه وجوه مبارزه طبقاتی مواضع و سیاستهای روشن داشته باشند و به کانونهای زنده و بسیار فعالی در درون طبقه کارگر تبدیل شوند.
۴ – عضوگیری وسیع کارگری: سیاست عضوگیری وسیع در میان کارگران و محافل کمونیستی درون طبقه کارگر را پیگیری میکنیم. بر مبنای سیاست سازماندهی ما هر کارگر و فعال کارگری که خود را با حزب حکمتیست تداعی میکند. عضو حزب ما محسوب میشود. صرفنظر از اینکه به دلایل امنیتی امکان اعلام رسمی به آنها وجود داشته باشد یا نه .
٥ – حوزه های حزبی: حوزه های حزبی را ایجاد میکنیم. با درنظر گرفتن شرایط امنیتی اعضای حزب را میتوان در حوزه های حزبی متشکل کرد. حوزه های حزبی باید کانونهای فعالی در شبکه های سیاسی و مبارزاتی موجود در جنبش کارگری باشند. حوزه ها از نظر ماهیت کار باید به صورت یک تجمع محفلی فعال در این شبکه ها و در تشکلهای توده ای و کارگری عمل کنند.
٧ - ایجاد کمیته های کمونیستی : ایجاد کمیته های کمونیستی متعلق به حزب را پیگیری میکنیم. با گسترش نفوذ ما و به ویژه با درنظر گرفتن تناسب قوا و بهبود اوضاع امنیتی، با اتکا به رهبران کارگری، آژیتاتورها و فعالین کمونیست درون طبقه کارگر، کمیته های کمونیستی حزبی را ایجاد میکنیم. شاخص مهم برای رسمیت دادن به این کمیته ها، مسئله ادامه کاری آنها بعد از اعلام موجودیت آنها است. نباید کمیته ها را زودرس و تصنعی و فقط با ابتکار از بالا ایجاد کرد. در پیدایش شرایط مساعد این کار، فاکتور اولا تناسب قوای مساعد و اوضاع امنیتی و ثانیا درجه آمادگی رهبران کارگری و فعالین کمونیست کارگران برای ایفای نقش خود در قالب کمیته کمونیستی رهبری کننده را باید در نظر گرفت.
٨ - دخالت در مبارزات جاری کارگری: دخالت ما در مبارزات جاری کارگری در حال حاضر از مجرای شبکه های سیاسی مبارزاتی در برگیرنده رهبران و محافل کمونیستی موجود کارگری و در ادامه هر جا کمیته های کمونیستی ایجاد شده باشند، توسط آنها عملی میشود.
٩ - جمعبندی تجارب فعالیت در این عرصه: رهبری حزب باید بطور روتین از تجارب فعالیت حزب در عرصه سازمانیابی کمونیستی در میان کارگران جمعبندی مصوب داشته باشد و با اتکا به استنتاجات عملی آن، دستورالعمل کنکرت برای پیشبرد وجوه مختلف فعالیت کمونیستی در هر مقطع و ضوابط امنیتی لازم برای کار در این عرصه را تدوین و به کمیته های ذیربط ابلاغ کند.
پیشنهاد دهندگان :
۱- رحمان حسین زاده
۲- حسین مراد بیگی (حمه سور)
۳- فاتح شیخ
حمایت کنندگان :
۴- جمال کمانگر
٥- رضا دانش
٦- دیبا علیخانی
٧- آزاد زمانی
٨- رحمت فاتحی
٩- عبدالله دارابی
۱۰-سعید آرمان
۱۱-اسماعیل ویسی
۱۲- سلام زیجی
۱۳ - صالح سرداری
۱۴- همایون گدازگر
۱٥- فرهاد رضایی
۱٦- ناصر مرادی
۱٧- سوسن هجرت
۱٨ - رسول بناوند
۱٩- ملکه عزتی

***
سند سوم
به: دبیر کمیته مرکزی حزب رفیق رحمان حسین زاده
رفیق رحمان قرار زیر و توضیح همراهی آن از طرف امضا کنندگان زیر برای طرح در پلنوم 21 حزب است لطفا آنرا در اختیار اعضای کمیته مرکزی قرار بدهید.
همینجا اطلاع بدهم که این قرار ابتدا در اختیار کمیته های اصلی حزب و هئیت اجرایی کمیته کردستان قرار گرفته است و امضا هایی که تا کنون دریافت شده درج شده است. رفقای دیگری که مایل به امضای قرار هستند میتوانند تمایل خود را به اطلاع من برسانند.
با احترام
اسد گلچینی
12 جون 2011