TLogo



فاتح شیخ
٢٠ ژوئن ٢٠١١
در نقد قرار "جنبش کمیته های کمونیستی" و در مخالفت با به رای گذاشتن آن


رفقای عزیز کمیته مرکزی!
با درود به همه شما و با امید برگزاری موفق پلنوم
من در مخالفت با قرار "جنبش کمیته های کمونیستی" نوبت گرفته ام. اگر از قرعه درآیم دلایلم را در پلنوم توضیح خواهم داد، اما بخاطر تعدد نکات و کوتاه بودن نوبت صحبت، نکات مورد نظرم را کتبی به اطلاعتان میرسانم. امیدوارم زحمت خواندن باحوصله آن را قبول کنید.
قرار کوتاه "جنبش کمیته های کمونیستی" و توضیح کوتاه آن، ملغمه ای از تناقضات است که توجهتان را به آنها جلب میکنم:
1-"جنبش کمیته های کمونیستی" یک جنبش در حال جریان در جامعه و در میان رهبران کارگری است؟ یا اینکه رفقای ارائه دهنده قرار میخوهند که حزب آن را براه اندازد؟ چنین جنبشی در جامعه موجود نیست. واضح است که جنبش تحرک ملموسی در جامعه است. مثلا جنبش شورائی، جنبش مجمع عمومی تاریخا در سازمانیابی توده ای طبقه کارگر جهان و همچنین ایران وجود داشته و اکنون هم تحرک ملموسی در جنبش طیقه کارگر در ایران است. یا جنبش کمیته های کارخانه در روسیه به رغم عمر کوتاهش یک تحرک خودجوش کارگری در تاریخ انقلاب روسیه بود، به یکی از مسائل آن انقلاب بدل شد، حزب بلشویک حامی آن بود و آن جنبش هم در جریان انقلاب اکتبر حامی حزب بلشویک در تصرف قدرت سیاسی بود. "جنبش کمیته های کمونیستی" مضمون قرار رفقا هرچه هست جنبش نیست. یک کمپین تبلیغی برای سازماندهی نوع جدیدی از "کمیته های کمونیستی" غیرحزبی است. متن قرار مستقیما نمیگوید که "جنبش کمیته های کمونیستی" مورد نظر غیرحزبی است. در توضیح همراه اشاره شده است ولی این متن قرار است که به رای گذاشته میشود نه توضیح آن. اشاره کوتاه توضیح هم حامل تناقض دیگری در ارتباط با دو نوع سیاست مغایر باهم است: تناقض کمک به سازماندهی "کمیته های کمونیستی" غیرحزبی با ادامه پراتیک کمیته های کمونیستی حزبی. بنابراین اولا مضمون قرار رفقا کمپین تبلیغی است نه جنبش، و میبایست با همین عنوان و در همین قدوقامت طرح میشد. ثانیا حتی کمپین تبلیغی برای "کمیته های کمونیستی" غیرحزبی هم قابل حمایت نیست. قرار رفقا ناظر به کمپین تبلیغی سیاست سازماندهی جدیدی است که تماما با سیاست سازماندهی حزب ما (کمیته های کمونیستی حزبی مصوب مارس 2006) مغایر است. رای گیری برای چنین قراری مستلزم این است که سیاست مصوب حزب رسما لغو شود یا در متن قرار تصریح شود که سیاست جدید جایگزین سیاست قبلی میشود. این دو سیاست به موازات هم قابل پراتیک نیستند.
2-قرار رفقا روی پای خودش استوار نیست. اینکه پلنوم 21 "جنبش کمیته های کمونیستی" که مبانی آن توسط رفیق کورش مدرسی  در نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر"  طرح شده است را مورد تایید و تصویب قرار دهد، اشکال جدی دارد، چراکه در عمل هر کس به این قرار رای بدهد اتوماتیک به نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" هم رای داده است. درحالیکه آن نوشته شامل مطالب و احکام گوناگونی است که تبیین و نظر شخصی رفیق کورش مدرسی هستند و قابل رایگیری نیستند. آن نوشته متن سخنرانی رفیق کورش مدرسی در یک جلسه غیرحزبی است که تاکنون در هیچ مرجع سیاستگذاری رهبری حزب نه تنها تایید نشده بلکه حتی بررسی هم نشده است. آیا در پلنوم میتوان به آن قرار و اتوماتیک به مبانی آن در آن نوشته رفیق کورش مدرسی رای داد؟ جواب به سادگی منفی است. اولا مشخص نیست که مطالب و احکام آن نوشته کدامیک مبانی "جنبش کمیته های کمونیستی" غیرحزبی هستند و کدامیک نیستند. ثانیا آنها تبیین رفیق کورش مدرسی هستند که میتوان به آنها سمپاتی داشت یا نقد داشت اما در هر دو صورت نمیتوان آن را، در لوای قرار "جنبش کمیته های کمونیستی"، به رای گذاشت. این قرار به دلیل اینکه در خود گویا نیست و پلنوم را به مجموعه احکام غایبی رجوع میدهد، قابل به رای گذاشتن نیست.
3-نیمه اول این قرار کوتاه صرفا به تیتر "جنبش کمیته های کمونیستی" و مبانی آن در نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" بدون هیچ توضیح دیگری اشاره دارد اما نیمه دوم جالبتر است. توجه کنید: "پلنوم از رهبری حزب میخواهد تا یکماه پس از پلنوم بر اساس این سیاست وظایف حزب و کمیته های حزبی، در راستای کمک به سازماندهی این جنبش، را تهیه و در اختیار حزب و همه نهادهای تبلیغاتی و تشکیلاتی مربوطه قرار دهد". از میان رفقای امضاکننده باید مشخصا از رفقای کمیته سازمانده سوال کرد شما که چهار ماه پیش این نوشته را در نشریه کمیته منتشر کرده اید چرا به جای ارائه یک قرار مبهم و پرتناقض به پلنوم، وظایف حزب و کمیته های حزبی منتج از آن را تهیه نکرده اید و برای تصویب در اختیار رهبری حزب و یا پلنوم نگذاشته اید؟ شما کمیته تخصصی دست اندرکار و خبره و مسئول این عرصه نیستید؟ آیا این کار شما اعتراف به رویکرد و برخورد غیرحرفه ایتان به مضمون قرارتان نیست؟
4-بعلاوه امضای این قرار توسط رفقای کمیته سازمانده (به استثنای یک رفیق) تناقض دیگری را هم برملا میکند. این رفقا اواسط فوریه نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" رفیق کورش مدرسی را در نشریه سازمانده کمونیست، نشریه کمیته سازمانده حزب حکمتیست، منتشر کردند. طبق قرار "در مورد چارچوب موضعگیریهای رسمی حزب" (مصوب آذر 1385- دسامبر 2006، جزء بخش دوم اساسنامه حزب - کمونیست فصلی شماره 154 در آذر 1386- دسامبر 2007) نشریه سازمانده کمونیست مانند کمونیست هفتگی فقط مجاز به درج مواضع رسمی حزب است. انتشار نوشته ای در سازمانده کمونیست که موضع رسمی حزب نیست برخلاف قرار اساسنامه ای فوق و برخلاف موازین خود نشریه سازمانده کمونیست است که در شماره 44 آن نشریه درج شده است. اکنون امضای قرار "جنبش کمیته های کمونیستی" توسط اعضای کمیته سازمانده (به استثنای رفیق رضا دانش) اعتراف آشکار است به اینکه نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" رفیق کورش مدرسی موضع رسمی حزب نیست.
5-از لحاظ مضمونی این قرار حاوی سیاستی مغایر با سیاست کنونی کمیته های کمونیستی حزبی است. توضیح همراه قرار در این مورد که "این کمیته ها کمیته های حزبی حزب حکمتیست نیستند و سازماندهی آنها جزوی از سیاست سازماندهی حزبی نیست قرار هم نیست جای کمیته های حزبی ما را بگیرند"، واقعیت ندارد. هم اکنون تبلیغ این سیاست غیرحزبی تصویب نشده توسط نشریه کمیته سازمانده، جای تبلیغ برای کمیته های کمونیستی حزبی را گرفته است. سیاست کمیته های کمونیستی غیرحزبی آشکارا راستروانه است. تحزب بدون حزب است. عقبگرد از سازماندهی کمیته های کمونیستی به سازماندهی هسته های سندیکالیستی است. کوتاه آمدن از رادیکالیسم کمونیستی کارگری در امر سازماندهی و کنار آمدن با گرایشات بورژوایی درون طبقه کارگر است. تلاشی برای از ریل خارج کردن روال تاکنونی سیاست سازماندهی ما در میان کارگران است. برخلاف تصویر رویایی رفقا این سیاست نه تنها راهی به دریا نمیگشاید، به برکه هم نمیبرد، بلکه به سراب میکشاند. سالهاست کومه له سیاست "ائتلاف گرایشهای درون جنبش کارگری" را درارتباط با سازماندهی توده ای کارگری در بوق کرده طرفداران آن "ائتلاف" را به جایی جز سراب رهنمون نشده است. در عرصه سازمانهای توده ای کارگری این خط فعالین "اتحادیه آزاد کارگری" و "کمیته هماهنگی ..." نیز هست. راه کارگر هم دهها سال است در این عرصه بر ملاک غیرایدئولوژیک و غیرحزبی تاکید میکند. در عرصه تحزب کمونیستی، به طریق اولی کمپین تبلیغی برای سیاست ائتلاف گرایشات و "کمیته"های چندجنبشی، روی زمین واقعی طبقه کارگر نه صدها گل میرویاند و نه به "جنبش کمیته های کمونیستی" منجر میشود. سیاست سازمانیابی حزبی و توده ای در میان کارگران تدوین شده توسط منصور حکمت که به تحلیل پرولتری و کمونیستی از وجود و جدال گرایشات درون طبقه کارگر متکی است و بر سروسامان دادن و سازمان دادن طیف کارگران سوسیالیست مبتنی است، یک سیاست دارای انسجام بالا و پایدار است که هنوز هم میتواند به عنوان مبنای سیاستگذاری حزب ما کاربرد و کارایی داشته باشد. سیاست کمیته های کمونیستی حزبی منتج از آن که سال 2006 توسط کورش مدرسی ارائه شد هم دارای انسجام است، دقیقا چون متکی به همان تحلیل از وجود و جدال گرایشات درون طبقه کارگر و مبتنی بر سروسامان دادن و سازمان دادن طیف کارگران سوسیالیست است. بحث جدید "جنبش کمیته های کمونیستی" عدول آشکار از آن خط و سیاست است. بحثی نامنسجم و پرتناقض است که در مقابل نقد کمونیستی و پرولتری تاب مقاومت ندارد. رضا دانش عضو کمیته سازمانده که خود کادر باتجربه این عرصه و از دست اندرکاران و خبرگان پراتیک کردن سیاست سازماندهی کمیته های کمونیستی حزبی است در نقدش بر این قرار، غیرعملی بودن این سیاست را به روشنی مستدل کرده است.
6-دادن این قرار به پلنوم، به فرمی که در بالا اشاره شد، معطوف به حل مشکل معینی در عرصه سیاست سازماندهی کمونیستی نیست. در گرماگرم جدل علنی متقابل حول سخنرانی "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" رفیق کورش مدرسی، در سطوح رهبری حزب، دادن چنین قراری به پلنوم و بویژه استفاده ابزاری از "فشار" آراء کمیته ها بر پلنوم برای پاس کردن آن، نه مسئولانه است، نه سودی خواهد بخشید و نه به جایی خواهد رسید جز اینکه بخش دیگر رهبری حزب را در پافشاری بر سیاست سازماندهی مصوب حزب راسختر کند. انتشار مجدد بخشی از نوشته "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" در نشریه کمیته سازمانده شماره 46، درست در آستانه پلنومی که این قرار به آن داده شده، تاییدی بر روش و رویکرد نامسئولانه استفاده ابزاری از یک جدل تئوریک – تحلیلی در حال جریان است. کشاندن این جدل از وسط راه به صحنه پلنوم، فقط به تشدید غیرلازم قطببندی در بالای حزب کمک میکند. این در حالی است که به احتمال قوی بخش اعظم اعضای کمیته مرکزی هنوز فرصت کافی برای اطلاع یافتن از مضمون این جدل و شرکت مستقیم در آن را پیدا نکرده اند.
7-به دلایل بالا به سهم خودم در پلنوم استدلال خواهم کرد و درخواست خواهم کرد که این قرار به رای گذاشته نشود. در عوض برای پیشبرد جدل حول تحزب کمونیستی، پلنوم میتواند از رهبری منتخب بخواهد که یک سمینار حضوری کمیته مرکزی (یکروزه یا دوروزه) سازمان دهد و در آن (ازجمله) این دو سیاست بررسی شود و استنتاج سمینار خواه به صورت یک قرار واحد و خواه دو قرار مختلف، برای تصویب به دفتر سیاسی داده شود. امیدوارم رفقای طرح کننده قرار به جای به رای گذاشتن آن، با این پیشنهاد موافقت کنند.
شاد و موفق باشید!