TLogo


از رحمان حسین زاده
به پلنوم بیست و یکم حزب حکمتیست
موضوع : تغییر آرایش رهبری حزب


طرح آرایش رهبری حزب


تغییر آرایش رهبری حزب به دلایل زیر ضرورت پیدا کرده است.

1- تحولات سیاسی مهمی در منطقه و جهان در جریان است و ایران به عنوان حوزه مستقیم فعالیت ما هم، بنا به همه شواهد، در آستانه یک دوره تحول و تلاطم سیاسی مهم قرار گرفته است. این واقعیت، دخالتگری کمونیستی همه جانبه تری را از رهبری حزب ما میطلبد. کلید مسئله وجود رهبری سیاسی و اجرایی سراسری و جوابگو و همه جانبه نگر و دخالتگر است. آرایش رهبری کنونی بالای حزب ما به دلایل زیر به کل این وظایف جواب نمی دهد.
2- در حال حاضر همزمان ما دارای دو ارگان دفتر سیاسی و رئیس آن و هیئت دبیران و دبیر کمیته مرکزی هستیم. آرایش کنونی به طور واقعی و غیر ضروری انرژی کادر رهبری ما را در این دو ارگان و پستهای آن پراکنده کرده است. مضافا گاها التقاط و ناروشنی و محدودیتهایی را در نقش و وظایف این ارگانها و این پستهای تشکیلاتی ایجاد کرده است. از جمله از آنجا که جوابگویی به مسائل سیاسی و اجرایی روتین و مستمر حزب بر عهده دفتر سیاسی نیست و اینکار وظیفه هیئت دبیران تعریف شده است، موقعیت و کارکرد دفتر سیاسی لطمه جدی خورده است. از طرف دیگر هیئت دبیران متشکل از دبیران کمیته ها و دبیر کمیته مرکزی هم واقعیت اینست که به طور روتین دبیران هر کمیته اساسا به کار کمیته ای خود متمرکز میشوند. در نتیجه آن جمع رهبری که بنا به ترکیب و فونکسیون تعریف شده، بتواند حواسش به کلیه وظایف حزب و به ویژه سیاستگذاری ماکرو باشد، به شدت تضعیف شده است. در نتیجه آرایش کنونی رهبری ما جوابگوی وظایف دوره جدید نیست.

لذا ضرورت دارد که:
دفتر سیاسی به مثابه ارگان سیاسی و اجرایی در راس حزب قرار گیرد. در این طرح دفتر سیاسی با انتخاب و تشخیص پلنوم در برگیرنده دست اندرکاران اصلی سیاسی و اجرایی حزب خواهد بود. دبیر کمیته مرکزی عضو دفتر سیاسی و در عین حال مسئول این ارگان است. به این ترتیب در بالای حزب به جای دو نهاد رهبری، دفتر سیاسی به عنوان تنها نهاد رهبری منتخب پلنوم کمیته مرکزی، با مسئولیت دبیرکمیته مرکزی، جوابگوی همه وجوه فعالیت حزب اعم از مسائل سیاسی و سازمانی و اجرایی و مالی و .... حزب خواهد بود.

این طرح ابدا تازه نیست. 8 سال اول حزب کمونیست کارگری ایران یعنی از کنگره اول تا مقطع کنگره سوم حزب دفتر سیاسی با مسئولیت دبیر کمیته مرکزی و قبلتر همین شیوه رهبری در حزب کمونیست ایران هم به مدت 8 سال اجرا شد. هم اکنون هم هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان متکی به این طرح آرایش رهبری وظایف خود را پیش میبرند. به نظر من در میان مجموعه طرحهای رهبری آزمایش شده تاکنونی این طرح از بقیه موفقتر بوده است.

د- نحوه کار دفتر سیاسی

دفتر سیاسی جلسات ماهانه حضوری خواهد داشت. در جلسات ماهانه در مورد همه مسائل پیشاروی حزب بحث و تصمیم گیری میشود. دفتر سیاسی، سیاستگزار و مجری مستقیم سیاستهای اتخاذ شده خواهد بود. تقسیم کار ثابت و تقسیم کار و ماموریت موردی و یا فونکسیونهای موقت و یا دایمی تر برای پیشبرد کارها در بین اعضای دفتر سیاسی ایجاد میشود. اعضای دفتر سیاسی سیاستهای مصوب ارگان خود و وظایف محول شده را اجرا میکنند. در فاصله جلسات ماهانه تیم اجرایی متشکل از دبیر کمیته مرکزی و دو همکار دارای حق رای (تیم اجرایی سه نفره متمرکز) امور اجرایی روزمره حزب را هدایت میکنند. بر فعالیت کلیت دفتر سیاسی و همه عرصه ها نظارت و پیگیری خواهند داشت.
به علاوه جلسات صرفا سیاسی انترنتی دو هفته یکبار دفتر سیاسی میتواند برای بررسی تحولات و اتفاقات و مسائل سیاسی برگزار شود.
جلسات اضطراری دفتر سیاسی به تشخیص دبیر کمیته مرکزی و یا جمع اجرایی و یا به درخواست رفقایی از دفتر سیاسی میتواند حضوری و یا انترنتی برگزار شود.
دبیر کمیته مرکزی دو همکار برای عضویت در تیم اجرایی را به نشست حضوری دفتر سیاسی معرفی و برای آنها رای اعتماد درخواست میکند.
در این طرح جایگاه کمیته های اصلی حزب و کارکرد سازمانی آنها نسبت به وضع کنونی تغییر نخواهد کرد.

***