TLogo



از: خالد حاج محمدی
به: دفتر سیاسی حزب
رونوشت: دبیر کمیته مرکزی
موضوع: کار غیر قانونی هیئت دائم و مخاطراتی که برای حزب ایجاد کرد


رفقای عزیز دفتر سیاسی! پلاتفرم هیئت دائم در روز پجنشنبه ٢٤ نوامبر برای چاپ در کمونیست برای من ارسال شد٬ که هم قبل از ارسال شفاها و هم بعد از دیدن آن همان روز کتبا به رفیق رحمان و رفقای هیئت دائم نوشتم که کار هیئت دائم و دادن این پلاتفرم غیر قانونی است. در عین حال و به عنوان سردبیر وقت کمونیست اعلام کردم که حاضر به درج آن در کمونیست نیستم٬ درخواست کردم که این پلاتفرم حداقل تا جلسه دفتر سیاسی نه رو به بیرون و نه داخل تشکیلات پخش نشود. اعلام کردم در صورت پخش آن و درج آن در کمونیست با اصرار هیئت دائم٬ به عنوان سردبیر کمونیست هیچ مسئولیتی در قابل عواقب آن ندارم. رفیق رحمان همان روز فوری طی یاداشتی ضمن مخالفت با نکات من بر درج آن در کمونیست اصرار کردند و طبیعتا مسئولیت این کار بر عهده او و رفقای هیئت دائم است.

سندی که به امضای هیئت دائم رو به جامعه پخش شده است٬ حاوی احکامی سنگین و اثبات نشده علیه حزب و خط رسمی حزب است. این سند در مغایرت با اسناد مدون و رسمی کنگره ها و پلنومها و مصوبات تا کنونی حزب است و هیئت دائم به نام رهبری وقت حزب در حقیقت کیفر خواست خود را علیه حزب حکمتیست و خط حاکم و رسمی تا کنونی اعلام کرده است و حزب را غیر مسئولانه به لبه پرتگاه کشانده است. اینجا به بعضی از این مسائل خواهم پرداخت:

1-اولا هیئت دائم دفتر سیاسی که قرار بود٬ خود بخشی از دفتر سیاسی باشد و جزئی از تقسیم کار درونی دفتر سیاسی است٬ نمیتواند پلاتفرمی که بخش بزرگی از سیاستهای تا کنونی حزب٬ نقشه مصوب کمیته های اصلی٬ و کل سیمای حزب را تحت تاثیر قرار دهد٬ را بدون اطلاع دفتر سیاسی اعلام کند. هیئت دائم در چهارچوب سیاستهای مصوب و در چهارچوب سیاستهای دفتر سیاسی و در فواصل جلسات دفتر سیاسی رهبری حزب را به عهده دارد. این کار دور زدن دفتر سیاسی و به رسمیت نشناختن این ارگان و خلاف موازین مکتوب ما است.

2-پلاتفرم هیئت دائم در حقیقت پلاتفرمی است که رفیق رحمان حسین زاده به عنوان کاندید دبیر کمیته مرکزی در آرایش قبلی و رئیس دفتر سیاسی در آرایش جدید٬ به پلنوم آورده بود. این سند همراه سند رفیق آذر مدرسی که باز به عنوان کاندید این پستها به پلنوم آورده بود٬ همراه دو قطعنامه اوضاع سیاسی از طرف پلنوم کنار گذاشته شد. پلاتفرمی که پلنوم کنار گذاشته است٬ را به عنوان پلاتفرم هیئت دائم دفتر سیاسی اعلام کردن٬ رسما و اگاهانه٬ نه تنها دور زدن پلنوم کمیته مرکزی که به رسمیت نشناختن این ارگان است.

3-در پلاتفرم هیئت دائم احکام سنگینی را علیه حزب و خط رسمی آن٬ بالای سرش گذاشته اند. در پلاتفرم آمده است٬ " حزب ما به تغییر ریل و دگرگونیهای اساسی احتیاج دارد تا به عنوان حزب کمونیستی دخیل در مبارزات طبقه کارگر و هدایتگر کل جنبش آزادی و برابری و رهایی انسان عروج کند. در دل این تحولات پرچم انقلاب کارگری و سرنگونی فوری جمهوری اسلامی و بنیاد گذاشتن جمهوری سوسیالیستی به جای آن را برافرازد. با استنتاجات روشن و امروزی از مباحث اساسی "حزب و قدرت سیاسی" و "حزب و جامعه" تکان جدی به حیات سیاسی و دامنه تاثیر گذاری اجتماعی خود بدهد. پلاتفرم زیر گام تعیین کننده ای در این راستا است". (تمام تاکیدات زیر نقل قولهای پلاتفرم هیئت دائم از من است)

پلاتفرم رفقا درحقیت پلاتفرم تغیر ریل حزب و دگرگونیهای اساسی به ریلی است که با پرچم حزب و قدرت سیاسی دارد بالای سر حزب میگذارد. تغیر ریل و دگرگونیهای اساسی که حزب باید بکند و به مباحث منصور حکمت در حزب و قدرت سیاسی و حزب و جامعه برگردد٬ اعلام رسمی این حکم است که حزب روی این ساستها نیست. این حکم نه تنها ثابت نشده است٬ بلکه صاحبان این حکم اولا باید روشن و شفاف نقد خود را از حزب اعلام کنند٬ ثابت کنند که حزب حکمتیست روی خط حکمت نیست. باید نظر و جهت خود را به تصویب ارگانهای رسمی این حزب که در این حالت کنگره حزب است برسانند و حزب را روی ریل مورد نظر خود بیندازند. تاریخ چندین ساله این حزب تاریخ مبارزه ای جدیی علیه خطوط دیگری است که با همین ادعا به جنگ حزب حکمتیست آمدند. از حزب کمونیست کارگری٬ تا حزب اتحاد٬ تا انواع محافل از ایرج فرزاد و عبدالله شریفی و تا مجید حسینی و نسان نودینیان٬ با همین احکام که حزب حکمتیست "حزب و قدرت سیاسی و حزب و جامعه" حکمت را کنار گذاشته است٬ به جنگ ما آمدند و جوابشان را دادیم. امروز جمع رفقای صاحب این نظر اجازه ندارند با این پرچم و از درون و به امضای رهبری حزب٬ چنین احکامی را در باره حزب صادر کنند. این جدا از اینکه سو استفاده از موقعیت تشکیلاتی است٬ ظاهر شدن و اعلام غیر رسمی یک فراکسیون در مقابل خط رسمی حزب و به نام ارگانهای رسمی حزب است.

4-در سند رفقا آمده است که: "زیر تاثیر بحران اقتصادی جهان سرمایه، تحولات مهم خاورمیانه و شمال آفریقا و معضلات اقتصادی و سیاسی بورژوازی ایران و هیئت حاکمه جمهوری اسلامی، تحولات مهمی در چشم انداز است. جنبش ها و جریانات مختلف برای کوبیدن مهر خود بر این تحولات در تکاپویند. جنبش طبقه کارگر و صف متمایز کمونیستی کارگری هم میتواند و باید مهر خود را براین وضعیت بکوبد". این تحولات مهم کدامند؟ این هم همان تز قطعنامه رفیق رحمان و رفقای مدافع آن است که هم سناریوی سیاه را میبیند و هم امکان تحولی انقلابی. خارج از پوچی این احکام٬ اینگونه انقلابات و تحولات بی پایه را چند سال است دیگران نوید میدهند و ما به آنها نه گفتیم. به همین دلیل "حکم جریان پاسیویی که به انقلاب جاری" پشت کرده است را از آنها گرفتیم. این انقلاب جاری جدید کدام است که باید مهر خود را بر آن بکوبیم و کجای این حزب در کدام ارگان به تصویب رسانده است؟ اطلاعیه های تا کنونی حزب و از جمله آخرین آنها بحث فضای نطامی٬ تحریمهای وسیع و خطر جنگ بالای سر جامعه را کرده است. در دل این اوضاع و در برنامه عمل دوره ای این حزب یا در قطعنامه تاکتیکی که جواب به الان است٬ این تحولات مهم که باید مهر خود را به آن کوبید کدامند؟ این خطر سناریوی سیاه که احتمال به قدرت رسیدن کارگر و کمونیست هم در آن است از کجا در آمده است؟ در دل تحولات خاورمیانه در ماه فوریه همین بحث و تسری انقلاب مصر به ایران از جانب تعدادی از همین رفقا طرح شد٬ در تبلیغات رفقا اول ماه مه برای شروع آن در ایران اعلام شد. اینکه تعدادی یا همه شما به این اعتقاد دارید٬ چرا به عنوان قرار و.. به تصویب پلنوم نرساندید؟ اگر قطعنامه شما در پلنوم کنار گذاشته شد٬ دیگر ناشایست است احکام آنرا به عنوان و زیر لوای پلاتفرم هیئت دائم به حزب تحمیل کنید و رو به جامعه اعلام کنید. این عملی خلاف و سو استفاده از موقعیت تشکیلاتی است. این کار نه تنها از نظر اصولی غلط و نا مشروع است٬ از نظر اخلاقی هم کار زشتی است.

5-تز دیگر جمع رفقا کنار گذاشتن کمیته کمونیستی و جایگزینی حوزه های حزبی به جای آن تحت عنوان اینکه فعلا توازن اجازه نمیدهد است. در سند رفقا آمده است:" با درنظر گرفتن شرایط امنیتی اعضای حزب را در حوزه های حزبی متشکل میکنیم". اولا کمیته کمونیستی و تصویب آن به عنوان سیاست ما دوره ای مفصل از بحث و جدل را گذراند٬ در جلسه دفتر سیاسی وقت و سرانجام پلنوم کمیته مرکزی تصویب شد. لذا کنار گذاشتن آن به نام "توازن قوا مناسب نیست"٬ در صلاحیت هیئت دائم نیست. و در ثانی اگر رفقا زحمت خواندن بحث کمیته های کمونیستی را به خود داده باشند٬ هیچ جائی بحث از تابعیت کمیته کمونیستی به توازن قوا نیست٬ همچنانکه قبلا هم ساختن حوزه اعضا تابع توازن نبود. ثالثا بحث کمیته کمونیستی بحث از یک فونکسیونی بود که فعل و انفعال اجتماعی و سیاسی حزب را ممکن کند٬ بحث از انتگره کردن رهبران اجتماعی و توده ای و سازماندهندگان درجه یک حزبی در کمیته کمونیستی در مقابل جمع اعضا حزب به عنوان سلول پایه حزب٬ بود. بحث از سازماندهی در بعد اجتماعی و رهبری اجتماعی بود. توازن آماده نیست جواب این مسئله نیست. کسی که معتقد است کمیته کمونیستی و نفس آن به توازن بستگی دارد٬ باید زحمت بکشد و خود سند را بازبینی کند و این هم کار میخواهد و هم باید روشن و به همین عنوان آورده و نه در هیئت دائم بلکه در پلنوم کمیته مرکزی٬ همان ارگانی که بحث کمیته کمونیستی را تصویب کرد٬ تصویب شود. علاوه بر این هیئت دائمی که سازماندهی و فعال کردن واحدهای گارد آزادی را در دستور خود گذاشته است٬ و موانع توازن قوا هم مشکلی برایش نیست٬ معلوم نیست چرا وقتی به کمیته کمونیستی میرسد٬ یاد توازن قوا می افتد. توازن قوائی که در این دوره قول تحول انقلابی را داده است و یکی از احتمالات را قدرتگیری کمونیسم اعلام کرده است٬ معلوم نیست پس چرا کمیته کمونیستی مقدور نیست؟ رفقا به جای اعلام مخالفت صریح و روش با کمیته کمونیستی٬ غیر صریح و غیر شفاف٬ دارند به بهانه "توازن اجازه نمیدهد"٬ سیاست رسمی را کنار میزنند.

6-سند هیئت دائم تقریبا بخش اعظم اولویتهای پلنومهای مختلف حزب را البته "با تغیر ریل حزب و بازگشت به حزب و قدرت سیاسی" در دستور گذاشته است٬ همه کمیته ها و عرصه های مختلف را از نظر خود توضیح داده است و تلاش کرده است خیلی "همه جانبه" به نظر برسد که اینها را اینجا وارد نمیشوم٬ اما در این میان ساختن حزب در داخل از قلم افتاده است. ظاهرا ساختن حزب در داخل هم دیگر باید از اولویت حزب خارج شود. اینکه در این همه اولویت و نقشه و انقلاب و.... این یکی از قلم میافتد٬ دلیل حقیقی آن عدم احتیاج اینگونه "دخالت" در تحولات به تشکیلات و حزب در ایران است. این سنتی جاافتاده در چپ ایران است و بسیار رایج که درجائی دیگر باید بحث آن را کرد.

7-حفظ سلامتی حزب و پیشبرد اختلاف قبل از هر چیز متضمن برسمیت شناختن مصوبات و ارگانهای رسمی حزب است. حفظ سلامتی حزب در گرو مبارزه شفاف و روش و صریح است. سیاست قطره چکانی و همه حرف خود را نگفتن٬ تلاش برای پیشبرد سیاست به این شیوه و رهبری حزب را بی اطلاع گذاشتن٬ عمیقا غیر مسئولانه و سنتی آشنا در چپ ایران است. حزب در قبال رفقائی که حرف داشته اند٬ مخالف بوده اند و لب به مخالفت نگشوده اند٬ یا روشن و شفاف حرف خود را نمیزنند٬ مسئول نیست.

اینجا بحث از کل مفاد این سند نیست و این کار این نوشته نیست. اما کار رفقا عملا حزب را به پرتگاهی کشانده است که باید از آن خارجش کرد. این سند به همه ادعاهای تا کنونی همگی ما در دفاع از حزب حکمتیست٬ خط بطلان کشیده است و حزب را بی دفاع در مقابل دشمنان و مخالفینش لخت و عریان قرار داده است. من همین هشدار را به رئیس دفتر سیاسی دادم٬ کتبی برایش نوشتم که این کار را نکنید و این کار در صلاحیت هیئت دبیران نیست٬ و متاسفانه انگار جمع رفقا آگاهانه این تصمیم را گرفته اند و باکی از اینکه حزب با چه مخاطراتی طرف خواهد شد ندارند.
با توجه به این مسائل و برای نجات حزب خواهان این اقدامات هستم
سند رفقا و همه مباحثاتی که پلنوم به هر دلیل تصویب نکرده است و رفقا به نام هیئت دائم به نام حزب اعلام کرده اند٬ رسما و علنا پس گرفته شود.
کار آگاهانه این جمع از رفقا و اقدام غیر مسئولانه آنها باید مورد مواخزه قرار بگیرد.
در تشکیلات و در همان سطحی که این اسناد به نام حزب پخش شده است٬ حزب باید اعضا و کادرهای خود را جمع کند و این پروسه و کل برنامه را توضیح دهد.
با این اقدامات حزب باید از اقدام ضد حزبی و غیر پرنسیپال رفقا مصون بماند. در صورت عدم توجه دفتر سیاسی٬ خود دفتر سیاسی در قبال این وضع مسئول و شریک خطای بزرگ رفقای هیئت دائم است.

با احترام
خالد حاج محمدی
٧ دسامبر ٢٠١٢