TLogo


چند کلمه به یاد کارگران خاتون آباد
خالد حاج محمدی

٢٥ ژانویه ٢٠١٢
Khaled.hajim@gmail.com

هشست سال از کشتار کارگران خاتون آباد میگذرد. چهارم بهمن ١٣٨٢ ٬ صدها کارگر معدن مس خاتون آباد٬ همراه خانواده های خود و .. در شهرک بابک در اعتراض به اخراج ٢٠٠ نفر از کارگران٬ تجمع کردند. جمهوری اسلامی با نیروهای مسلح خود از زمین و هوا این تجمع را به گلوله بست. در این حمله جنایتکارانه پنج نفر به اسامی ریاحی٬ مهدوی٬ جاویدی٬ مومنی و پورامینی جان باختند و تعداد زیادی زخمی شدند.

جرم کارگران خاتون آباد٬ اعتراض به اخراج٬ درخواست کار و پرداخت حقوقهای معوقه خود بود. جواب سرمایه داران و حکومتشان کشتار کارگران بود. داستان کارگران خاتون آباد و تلاش مستمر آنها در اعتراض به سرمایه داران٬ بخشی از تلاش هر روزه طبقه ما در اعتراض به بردگی مزدی است. در آن زمان در شهرهای مختلف ایران و در کشورهای مختلف شاهد اعتراض بخشهای مختلف طبقه کارگر به کشتار کارگران خاتون آباد بودیم. در سراسر جهان کارگران معترض و حق طلب به شیوه های مختلف بانگ اعتراض خود را علیه این جنایت و در دفاع از همسرنوشتان خود اعلام کردند و گوشه ای زرین از همبستگی طبقاتی را به نمایش گذاشتند.

امروز از آن تاریخ ٨ سال میگذرد٬ اما خاطره تلخ این جنایت٬ خاطره بی رحمی و قصاوت سرمایه و چهره کریه و ضدکارگری آن در ذهن کارگران خاتون آباد٬ در ذهن کودکان آنان و در طبقه کارگر ایران از مس خاتون آباد٬ تا ایران خودرو و عسلویه و نفت و پترو شیمی٬ از ذوب آهن تا معادن مس کرمان٬ از شرکت واحد و هفت تپه تا مخابرات و برق و.. زنده است.

کشتار کارگران خاتون آباد گوشه ای کوچک از جنایت و کشتار هر روزه هم طبقه ای های ما در زندان و میدان کار٬ در خیابان و در گوشه و کنار این مملکت است. کشتار کارگر معترض٬ زندان و پرونده سازی هر روزه در جواب به خواست و مطالبه طبقه کارگر٬ پائین نگه داشتن سطح زندگی در حد خط فقر٬ منطق سرمایه و نیاز کارکرد آن٬ جهت تامین سود بیشتر و حفظ بردگی مزدی است. به سکوت کشاندن طبقه کارگر٬ لگد مال کردن شخصیت و حرمت و کرامت این طبقه٬ همراه تحمیق هر روزه و فاسد کردن ذهن و شعور ما٬ کار همه دولتها و حکومتهای بورژوائی در سراسر جهان است. شرط ادامه بردگی مزدی به قناعت رساندن نیروی ما٬ تمکین کردن و رضایت صف میلیونی ماست. و در این جنایت کل بورژوازی با همه شاخه ها و ارگانهای مختلف آن سهیم اند.

تاریخ جدال نسل اندر نسل ما با نظام سرمایه داری٬ نشان داده است که نظم سرمایه بر انشقاق صفوف ما و بر تحمیق و سکوت ما استوار است. ابزار مقابله ما جز آگاهی و اتحاد ما نیست. پایان بردگی تنها و تنها در گرو اتحاد صفوف ما بر پایه استوار اتحاد کمونیستها و رهبران این طبقه به عنوان لولای اتحاد کل طبقه کارگر است.

گرامی باد یاد کارگران خاتون آباد
زنده باد اتحاد طبقاتی ما