TLogo


در معرفی نشریه حکمت شماره ۵
سردبیر


نشریه حکمت شماره ۵ ، با تاخیری طولانی منتشر میشود. در طی این مدت مباحث تئوریک سیاسی گوناگونی مطرح شده اند که میتوانند ماتریال مناسبی برای انتشار یک شماره نشریه حکمت باشند.
در این شماره سعی شده است که برخی از این مباحث منتشر شود. به همین دلیل اين شماره "حکمت" شامل دو بخش است. بخش اول مطالبی است در رابطه با مسائل متنوعی چون دستآوردهای انقلابات تونس و مصر، سرمایه داری ایران، سکولاریسم حقوق زنان، نئوتوده ایسم در سیاست، تشکل های موجود کارگری، و همچنین تحزب و اصول فعالیت کمونیستی، که تماما مباحثی است در ادامه موضوعات شماره قبل نشریه حکمت.


بخش دوم، با توجه به رودیداهای اخیر در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، بناگزیر به اختلافات درونی این حزب و مسائل مربوط به انشقاق تحمیل شده به آن، اختصاص داده شده است. انتشار مجدد کلیه نوشته ها، سخنرانی ها و مصاحبه هایی که در این مورد صورت گرفته است، مسلمأ فراتر از محدوده این نشریه است. از اینرو در این شماره تنها دستچینی از این مطالب، انتخاب و منتشر میشود. هدف از انتخاب این مقالات و نوشته ها این است که تصویری ازسیر رویدادها، مضمون اختلافات و تجزیه و تحلیل این رویدادها، و همچنین مختصات خط بازنگری در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، به خواننده داده شود. لازم با یادآوری است که مجموعه کامل اسناد این رویداد در سایت حزب حکمتیست در دسترس همگان قرار گرفته است.

 
در این شماره همچنین ترجمه فارسی مقااله ای از منصور حکمت، "ناسیونالیسم چپ و کمونیسم طبقه کارگر" که در سال ١٩٨٧ به انگليسى چاپ شد است، را نیز میخوانید. این ترجمه اولين بار در "منتخب آثار"، انتشارات حزب کمونيست کارگرى – حکمتيست، خرداد ١٣٨٤ (٢٠٠٥) منتشر شد.