گزارش آکسیون اعتراضی علیه قتل عام کارگران معدن آفریقای جنوبی در گوتنبرگ - سوئد

عصر پنجشنبه ٢٣ اوت ٢٠١٢ به فراخوان خانه مردم حزب حکمتیست٬ آکسیونی اعتراضی علیه حمله پلیس افریقای جنوبی به تجمع و اعتصاب کارگران معدن پلاتین ماریکانا و کشتن ٤٤ نفر از کارگران و زخمی کردن دهها نفر و محاکمه اعتصابیون٬ در مرکز شهر گوتنبرگ - سوئد، برگزار شد. در این تجمع که در "برونس پارکن" در مرکز شهر گوتنبرگ برگزار شد دهها نفر از فعالین حزب حکمتیست و معترضین به این جنایات شرکت کردند. شرکت کننده گان در این اعتراض عکس های کارگران اعتصابی را با مضامینی در محکومیت این جنایت و با خواست محاکمه و مجازات عاملین این کشتار در دست داشتند که توجه مردم را به خود جلب میکرد. اعضا حزب حکمتیست ابتدا اطلاعیه حزب در مورد این جنایت را که به زبان سوئدی ترجمه شده بود٬ در میان مردم و عابرین وسیعا پخش کردند و تلاش کردند آنها را از این اتفاق و ابعاد وحشیگیری پلیس افریقای جنوبی مطلع کنند. تلاش کردند اعتراض برحق کارگران معدن را برای افزایش دستمزدهای خود٬ و جواب دولت و پلیس و کشتار و قصاوت آنها را در دفاع از سرمایه داران و صاحبین معادن، به مردم اطلاع دهند.

در این اکسیون اعتراضی ابتدا حسین مرادی از حزب حکمتیست٬ در سخنرانی کوتاهی به زبان سوئدی٬ بعداز قدر دانی از حضور شرکت کننده گان٬ ضمن محکوم کردن کشتار کارگران٬ بر اهمیت دفاع از آنها و بر همسرنوشتی کل طبقه کارگر و ضرورت دفاع از کارگران اعتصابی تاکید کرد. حسین مرادی ابعاد وسیع این جنایت و اقدامات بعدی دولت حاکم و پلیس و دادگاه آنرا علیه کارگران معدن طلا توضیح داد و خواهان بیشترین اعتراض به این توحش شد.

سخنران بعدی مراسم وریا نقشبندی از کادرهای حزب حکمتیست بود که به زبان فارسی سخنرانی کرد. وریا نقشبندی نیز ضمن اشاره به کشتار کارگران اعتصابی٬ به اهمیت دفاع از آنها به عنوان بخشی از طبقه کارگر جهانی تاکید کرد. وریا نقشبندی همچنین به ماهیت ضد کارگری همه دولتهای بورژوائی و به همسرنوشتی طبقه کارگر به عنوان یک طبقه جهانی در مقابل آنها انگشت گذاشت. وریا نقشبندی ضمن اشاره به اینکه وظیفه همه کارگران و مردم آزاده است که در دفاع از کارگران اعتصابی خواهان محاکمه و مجازات قاتلین آنها شوند٬ از شرکت کنندگان به خاطر جواب مثبت آنها به فراخوان حزب حکمتیست و شرکت در میتینگ اعتراضی٬ از جانب خانه مردم حزب حکمتیست تشکر و قدردانی کرد.  

در طول مراسم به جمعیت اعلام شد که هر کس پیامی دارد میتواند میکرفون را در اختیار بگیرد و پیام خود را ارائه دهد. در این میان یکی از شرکت کنندگان در سخنان خود به زبان انگلیسی٬ ضمن اشاره به جنایت و کشتار کارگران معدن پلاتین٬ به جنبه های مختلف این واقعه و به حق طلبی کارگران معدن و ضرورت دفاع از آنها پرداخت. همچنین در طول مراسم اطلاعیه های حزب حکمتیست به زبانهای سوئدی و انگلیسی از جانب اعضای حزب حکمتیست برای حاضرین قرائت شد.

 

خانه مردم حزب کمونیست کارگری حکمتیست - واحد گوتنبرگ

٣ شهریور ١٩٩١- ٢٤ اوت ٢٠١٢

www.hekmatist.com

 

 عکسهای بیشتر http://www.flickr.com/photos/37996394@N02/   

ویدئوی