گزارش مراسم های بزرگداشت منصور حکمت در هفته حکمت

در هفته منصور حکمت از طرف خانه مردم حزب کمونیست کارگری حکمتیست و دوستداران منصور حکمت در کشورهای مختلف برنامه‌هائی در بزرگداشت زندگی پربار این مارکسیست بزرگ معاصر و معرفی هرچه بیشتر منصور حکمت برگزار شد.

سوئد، گوتنبرگ:
خانه مردم حزب کمونیست کارگری حکمتیست در گوتنبرگ در شنبه ۹ ژوئن اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت منصور حکمت با حضور اعضا و کادرهای حزب و دوستداران منصور حکمت نمود.


در ابتدا مراسم، غفور زرین به معرفی اهمیت هفته منصور حکمت و سپس ارائه برنامه ها پرداخت.
دراین مراسم وریا نقشبندی بحث خود را با عنوان سبک کار کمونیستی و پراتیک پوپولیستی ارائه داد وبه نقش و جایگاه نقد این گرایش و درجه اهمیت این مسئله نزد منصور حکمت پرداخت.


در بخش بعدی برنامه رعد سلیم از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری کردستان سخنرانی خود را تحت نام فعالیت در راستای شناساندن منصور حکمت ارائه داد، دراین سخنرانی رعد سلیم به اهمیت شناساندن هرچه بیشتر منصور حکمت جدا از سیاستهای احزاب موسوم به کمونیست کارگری اشاره و تاکید کرد.
بخش بعدی برنامه پخش اسلاید شو قسمتهای از سخنرانیهای منصور حکمت بود که توسط سیوان رضایی ارائه گردید.
درقسمت آخر برنامه، سلام رسولی بحث خود را در تحت نام منصور حکمت و مفهوم طبقات اجتماعی را ارائه کرد.

آلمان، کلن
بعدازظهر روز شنبه۹ ژوئن به مناسبت هفته حکمت، خانه مردم حزب حکمتیست در شهر کلن برنامه سخنرانی در معرفی این متفکر مارکسیست را برگزار کردند.
ابتدا آرش حسینی ضمن خوش آمدگویی به حضار در معرفی هفته حکمت بحث کوتاهی را ارائه داد و تاکید کرد که باید آثار منصور حکمت را خواند ،آموخت و آموزش داد و در زندگی مبارزاتی متد منصور حکمت را بکار گرفت.
دو مبحث از منصور حکمت از طرف محمد راستی و سهند حسینی معرفی و ارائه شد.
محمد راستی مبحث حزب و قدرت سیاسی را ارائه داد و بر مکانیزم کسب قدرت سیاسی از جانب یک حزب کمونیستی، حزبی که اقلیتی از جامعه و بویژه طبقه کارگر را همراه خود کرده باشد، برای کسب قدرت سیاسی خیز بردارد و اکثریت جامعه را نیز همراه خود نماید پرداخت. وی همچنین به تقابل جریانات چپ حاشیه‌ای با این بحث بعنوان عمل کفرالود و میوه ممنوعه برای کمونیستها و جدال منصور حکمت با این چپ حاشیه‌ای پرداخت.


در ادمه برنامه سهند حسینی مبحث منصور حکمت و سازمانیابی کارگری را معرفی کرد. وی با اشاره به اهمیت این مبحث برای هر فعال کمونیست به تفاوت نگرش منصور حکمت و نگرش چپ سنتی به کارگر، به گرایشات سیاسی و سازمانیابی درون طبقه کارگر و همچنین به نگرش متفاوت کمونیسم منصور حکمت به تحزب کمونیستی پرداخت.
در بخش دیگری از برنامه تعدادی از میهمانان خاطرات خود و چگونگی آشنایی با منصور حکمت و تأثیرات منصور حکمت بر زندگی سیاسی خود را بازگو کردند.
در قسمتی دیگر از برنامه اسلاید شوئی از منصور حکمت به نمایش گذاشته شد.

کانادا- تورنتو
مراسم دهمین سال هفته حکمت در کانادا که از جانب دوستداران حکمت فراخوان داده شده بود. در روز یکشنبه یازدهم جون با حضور بیش از پنجاه نفر برگزار شد. سخنرانان این مراسم خالد حاج محمدی از رهبری حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست و سردبیر نشریۀ کمونیست ارگان این حزب و عزت مصلی نژاد مشاور و محقق شکنجه در سازمان کانادایی حمایت از شکنجه شده ها بودند.


در شروع برنامه ابتدا مینو همیلی ضمن خوش آمد گویی و تشکر از حضور شرکت کنندگان و سعید رازانی مادر منصور حکمت، بیوگرافی کوتاهی از منصور حکمت را قرائت کرد.
پس از آن خالد حاج محمدی در سخنرانی خود تحت عنوان" منصور حکمت و کمونیسم در ایران" به تاریخ تحولات چپ ایران در ٣٥ سال گذشته و نقش منصور حکمت پرداخت. خالد حاج محمدی به نقد حکمت از باورهای رایج چپ ایران از تئوری دوران و ظهورسوسیالیسم تا عدم امکان آن در ایران٬ به کمونیسم دخالتگر و نقش پراتیک انسان در بهبود زندگی خود٬ تاکید حکمت بر سوسیالیسم همین امروز به عنوان جواب کارگر و کمونیسم کارگری به جامعه٬ به ساختن حزب سیاسی و رابطه آن با قدرت٬ به حکمت و حقوق کودکان٬ زنان٬ حقوق پایه ای انسان و جهانشمولی آن و به رابطه کمونیسم علمی و جنبش طبقاتی طبقه کارگر در دیدگاه حکمت پرداخت.
سپس عزت مصلی نژاد در سخنرانی خود ضمن ابراز خشنودی از حضور سعیده رازانی در مراسم به معرفی بحث حکمت با عنوان "دمکراسی، تعابیر و واقعیات" پرداخت. اینکه٬ منصور حکمت بدرستی و روشنی دموکراسی بورژوازی را به چالش کشیده ، که در دیدگاه حکمت انتخابات پارلمانی رایج در جهان ما چیزی جز ابزار اعمال حاکمیت بورژوائی نیست اشاره کرد. وی در بحث خود با اشاره به نکات اصلی بحث حکمت و نقد او از دمکراسی بورژوائی و دفاع منصور حکمت از آزادی و برابری و حاکمیت طبقه کارگر و رهایی انسان٬ تاکید کرد که حکمت هر چند امروز در میان ما نیست٬ اما ادامه راه او با اتکا به کل دستاوردهای انسان و از جمله دستاوردها و مباحثات ارزنده او٬ بر دوش ما است.
در بخش دوم برنامه بخش هایی از سخنرانی منصور حکمت در کنگرۀ سوم حزب کمونیست کارگری و همچنین بخشی از بحث حکمت در انجمن مارکس در مورد امکانپذیری کمونیسم در ایران پخش شد.


در پایان برنامه به قدردانی از حضور سعیده رازانی مینو همیلی دسته گلی را از طرف دوستداران حکمت به ایشان تقدیم کرد. سعیده رازانی نیز در سخنانی کوتا ضمن تشکر از حضار اشاره کرد که راه حکمت و ادامه آن بر دوش کمونیستهای ایران است. به کمونیسم حکمت و انسانی بودن آن اشاره کرد و از دوستداران حکمت در کانادا سپاسگزاری کرد.

سوئد، استکهلم
روز شنبه نهم ژوئن 2012 مراسم بزرگداشت منصور حکمت با شرکت دوستداران او در شهر استکهلم برگزار گردید.
در این مراسم رفقا مصطفی اسد پور، آسو فتوحی سرا و مظفر محمدی سخنرانی کردند. مصطفی اسد پور با معرفی بحث حکمت " آیا کمونیسم در ایران پیروز می شود" به بحث درباره اهمیت و جایگاه کمونیسم کارگری و دورنمای آن پرداخت. وی در بخشی از سخنانش به این نکته اشاره کرد که ورای احزاب سیاسی و جریاناتی که خود را به کمونیسم و کارگر نسبت می دهند، کمونیسم کارگری به طبقه کارگر و کمونیسم درون طبقه که توسط طیف وسیعی از کارگران کمونیست نمایندگی می شود اتکا دارد.
سپس آسو فتوحی سرا مروری داشت بر بحث "کمونیسم کارگری و گسست طبقاتی" منصور حکمت با تاکید بر این بخش از بحث حکمت که تاريخ، تاریخ مبارزه طبقات است. تاريخ واقعى جامعه و نحوه زندگى بشر را مبارزه طبقات تعيين ميکند.

سخنران آخر مظفر محمدی بحث خود را تحت عنوان "انسان از نگاه حکمت" ارائه داد. وی در بخشی از سخنانش چنین گفت:
حکمت انسان را بر روی زمین و از سر آزادی اش، نیازهایش، رفاهیاتش، خوشبختی اش و دخالتش در سرنوشت خود و از سر برابری انسان در جامعه و استفاده از مواهبش نگاه می کند، از سر واقعیات زندگی بشر امروز و راه تغییر آن. و این ما را می رساند به این عبارت مشهور حکمت که "اساس سوسیالیسم انسان است. سوسیالیسم جنبش بازگرداندن اراده و اختیار به انسان است."

آلمان - هامبورگ
در تاریخ 11 ژوئن 2012 اعضا و کادرهای حزب حکمتیست درشهر هامبورگ در مقابل فروشگاه زاتورن با برپایی میزاطلاعاتی حاوی آثار منصور حکمت اقدام به معرفی وی به مراجعین نمودند.


در این روز رفقا امیرعلی امیدی و میلاد پازوکی با پخش اطلاعیه هفته حکمت در میان عابرین توجه آنانرا به اهمیت برگزاری هفته جلب نموده و با آنان در باره منصور حکمت به گفتگو نشستند.