TLogo


پلنوم و ادامه اهرم فشار یک گرایش بازنگری در حزب حکمتیست
آرام خوانچه زر


بعد از انتشار پلاتفرم هیات دائم که با دور زدن همه موازین و قوانین حزب پیش برده شد٬ اختلافات در مورد این اقدام بالا گرفت.
انتشار علنی این پلاتفرم از طرف هیئت دائم (خط بازنگری) که بازنگری در مورد بسیاری از سیاست های تا کنونی حزب را در خود دارد٬ عملا موقعیت این جمع را بدلیل تغییر خط حزب بدون توافق مراجع قانونی و تناقص آن با تعهد آنها به کنگره حزب و پلنومهای کمیته مرکزی٬ به حالت معلق درآورد. بعد از این اقدام رفقای هیات دائم دست به کار هایی زدند که بتوانند این تخلف بسیار مهم خودشان که موجب نابسامانی و عدم امنیت کار مشترک در حزب شد را بپوشانند و عملا باعث شقه شدن بیشتر حزب در سطوح مخطلب رهبری حزب (دفتر سیاسی٬ کمیته های حزبی و کمیته مرکزی) و بعدها در بدنه حزب و دیگر ارگانهای حزب گردید. حزب در همه سطوح در واقع به دو بخش و یا سه بخش تقسیم شد.

در این راستا همه دوستدارن حزب و دو حزب کمونیست کارگری عراق کردستان و اعضا و کادرهای حزب حکمتیست هر کدام به نوعی درپی آلترناتیوی بودند که به حل این اختلافات و برای جلو گیری از انشقاق حزب کمک همه پیشنهادات و راهکارهای دو حزب عراق و کردستان ، کادرها و اعضا ی حزب به نوعی ازطرف هیات دائم (خط بازنگری)جواب رد گرفته و در بیانیه هایشان با پا فشاری بر حرف خود جواب رد دادند و حتی راهکار های رفقای عراق را بعضا مورد تحقیر قرار دادند و با موضعی از بالا تمسخر کردند. همزمان با برخورد غیر مسئولانه و غیر سیاسی که در جواب بیش از ٢٠٠ نفر از اعضا و کادر ها و دو ستداران حزب حکمتیست و احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان که خواهان راه حل دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان مبنی بر تشکیل هیئت مشترک و ایجاد آمادگی سیاسی و فضای مناسب برای رفتن به کنگره بودند٬ عملا علیه این تلاش کمپین راه انداختند. در حقیقت هیئت دائم بر تلاش خود برای انشقاق در حزب و بستن هر راه حل متمدانانه و مقابله با هر تلاش صمیمانه ای برای حل این وضع به شیوه ای سیاسی ایجاد سد کرد.
اینها درخواست دبیر کمیته مرکزی در ١٤ دسامبر ٢٠١١ برای پلنوم فوق العاده را بسیار "مودبانه" رد کردند چرا که موضوع آن شکایت از هیات دائم میشد و مساله و موضوع پیش آمده در دفتر سیاسی موضوع کارش میشد.
بعد از بی نتیجه ماندن پلنوم فوق العاده دبیر کمیته مرکزی٬ و زمانی که دفتر سیاسی حزب کنگره حزب را اعلام کرد٬ جهت دور زدن کنگره اینبار پلنوم و ضرورت پلنوم فوقلعاده را که قبلا عملا بایکوتش کردند را به میان کشید. در تقابل با این فعالیت ها و راه حل ها، فراخوانی که از طرف رفقای هیئت دائم سابق دفتر سیاسی "خط بازنگری" به کمیته مرکزی مبنی بر رفتن به پلنوم اضطراری طرح شده است چرا که اکنون برای پیشبرد کار و امر آنها مفید است! مطرح شد. این چنین پلنومی از طرف دبیر کمیته مرکزی و بسیاری از کادر و اعضا این حزب جواب گرفته که برای حزب و وضعیت کنونیش جوابگو نیست .
پلنومی که باید از طرف دبیر کمیته مرکزی فراخوانداده شود بارها جواب گرفته که دیگر پلنوم جواب گوی مشکلات نیست و هیچ راه برون رفتی را بر سر راه این حزب نمیگذارد بجز حادتر کردن اتفاقات درونی حزب که آخر منجر به انشعاب و دوشقه کردن می شود . پلنوم نمیتواند در مورد این مسائل مهم تصمیم بگیرد.
سناریوی" پلنوم، کنگره "داره تکرار می شود. سناریوی که در ٨ سال پیش در حزب کمونیست کارگری ایران اتفاق افتاد. سنایوری که در آن وقت حرفی از کنگره زده نشده بود و هنوز به فکر کنگره نیفتاده بودند اما بنا به اتفاقات درون حزب آن وقت کمونیست کارگری ایران آن هم از طرف کسانی که نمی خواستند به پلنوم بروند و مشکلاتی را که می توانست در پلنوم به آن جواب داد را دور زدند. آما چنین نکردند و با دور زدن پلنوم به کنگره ٥ رفتند که این کار آنها باعث دوشقه شدن حزب گردید . کنگره ای که در حقیقت نمایشی بود و هیچ ربطی به موازین کنگره های قبلی آN حزب نداشت.
اما با این تفاوت در آن دوران راه برون رفت حزب رفتن به پلنوم بود نه کنگره ، ولی حالا تنها راه برون رفت از این مخمصه در حزب فقط و فقط شرکت اعضا و کادرهای این حزب در رای گیری و تصمیمات در فضا باز آن هم در کنگره است نه هیچ پلنومی و نه هیچ کدام از دالان های مخفی حزبی همانند ٣ پلنوم قبلی که هیچ راهکاری چه از نظر سیاسی و چه عملی برای رفع این اختلافات درونی حزب پیدا نکردند .
بردن اعضا و کادرها به پلنوم وناظر بودن آنها در نحوه تصمیم گیری در حزب شاید بد نیست اما نه برای این چنین مواقعی که فقط نقش سیاهی لشکری را بازی می کنند که فقط و فقط نیاز به گوش و کمی هم صبر وتحمل برای نشستن بر روی صندلی های آن جلسه باشد ، و گرنه دیگر هیچ کاری ازدست اعضا و کادرهای که در چنین پلنوم های شرکت می کنند بر نخواهد، آمد. شرکت در این پلنوم حزب فقط آب در اونگ کوبیدن برای حزب و یکپارچگی اش است و هیچ چیزی را غیر از رسمیت دادن به اقدامات زیر و رو کننده هیات دائم در مورد حزب، روشن نمی کند. این پلنوم بیش از این که پاسخی به حزب حکمتیست باشد فشار بیشتری به سیاستهای تاکنونی آن است که پیشا پیش در سند پلاتفرم مورد بازبینی قرار گرفته است و قرار شد که در آنها تغییر ریل داده شود.
آینده حزب را نباید اجازه بدهیم سیاستهای خط بازنگری رقم بزند. بعنوان فعالین حزب حکمتیست سیاست و سنت و فرهنگی که با آن کار کرده ایم را بهتر تشخیص میدهیم و پلاتفرم هیات دائم با آن تشابهی ندارد و این مساله است که حزب را زیر و رو کرده است پلنوم ادامه فشار گرایش پشت این پلاتفرم است. گرایشی که سیاست خود را بیان نمیکند٬ فعلا در عرصه سیاست سکوت کرده است٬ حتی از پلاتفرم خود دفاع نمیکند و در دالانهای حزب و در تماس با اعضا حزب قولهائی میدهد و بحثهائی میکند که فضا را سمموم کند. تلاش میکند به جای بحث شفاف و روشن مخفیانه و در گوشی آدمها را با وعده و وعید به پلنوم بکشاند. تلاش دارد با دست زدن به موازین کنگره های حزب٬ سهم خط بازنگری را افزایش دهد و اول تشکیلات را تصاحب کند و بعد سیاست خود را پیش بکشد. خطی که چند سال سکوت کرده است و با ظاهر دفاع از خط رسمی حزب رای از نمایندگان گرفته است. پلنوم ادامه تلاش این خط و این گرایش است. باید به کنگره رفت و سیاست را مبنا گرفت و از بحث در محافل و دالانهای حزبی دوری کرد٬ کاری که اساس کار خط بازنگری تا کنون بوده است.

آرام خوانچه زر
٦ ژانویه ٢٠١٢