TLogo



در رد ادعا های محفلی در باره کمیته سازمانده
اسد گلچینی


در بحثهای اخیر در حزب یکی از فاکتهائی که از جانب جمع هیات دائم طرح میشود "اقدام غیر قانونی کمیته سازمانده در حمایت غیر قانونی از بحث رفیق کورش مدرسی در مورد تحزب کمونیستی است".ادعا میشود که رفقا برای پیشگیری از تشنج مسئله را مسکوت گذاشتند و ادعا میشود که گویا این "تخلف" کمیته سازمانده در اجلاسهای رسمی حزب به تصویب رسیده است. خوشبختانه اسناد در این موارد میتواند ادعا ها را محک بزند. در مورد تصمیم کمیته سازمانده در انتشار نشریه شماره 44 و دفاعیات این کمیته از چاپ مقاله "تحزب کمونیستی طبقه کارگر" (که همه تصمیمات به اتفاق آرا اعضا کمیته سازمانده بوده است) اسناد زیر میتواند ردی بر این ادعا ها باشد.

· بحث رفیق کورش مدرسی در نوامبر ۲۰۱۰ در شهر لندن برگزار شد.

· رفیق فاتح شیخ در جلسه دفتر سیاسی در ژانویه ۲۰۱۱ اعلام کردند که ملاحظاتی بر این بحث دارند که مشغول نوشتن آن هستند.

· در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ دبیر کمیته سازمانده به هیئت دبیران وقت (رفقا رحمان حسین زاده، اسد گلچینی، خالد حاج محمدی، آذر مدرسی و عبدالله دارابی) اطلاع دادند که کمیته سازمانده تصمیم گرفته است متن کتبی این سمینار را در نشریه سازمانده کمونیست منتشر کنند. در این جلسه رفقا رحمان حسین زاده اسد گلچینی و خالد حاج محمدی حضور داشتند. رفیق رحمان از کمیته سازمانده میخواهد که دست نگه دارند چون ایشان و تعدادی دیگر از رفقا در مورد این بحث ملاحظاتی دارند.

· کمیته سازمانده در تاریخ 6 فوریه 2011 طی نامه ای رسمی به هیئت دبیران اعلام میکند:

سازمانده کمونیست در نظر داشت این مقاله را در شماره اتی به چاپ برساند. از طریق دبیر کمیته مطلع شدیم که رفیق رحمان حسین زاده بر این نوشته ملاحظه دارد و درخواست کرده اند که این نوشته در نشریه چاپ نشود.

کمیته سازمانده این موضوع را مورد بحث قرار داد و در نتیجه به اتفاق آرا بر این نظر بود که ملاحظات رفیق رحمان و کلا ملاحظات افراد نمیتواند مانع اجرای تصمیمات کمیته ها باشد.و کمیته سازمانده مجری تصمیمات و مصوبات ارگان های رهبری است و بدیهی است که هر تصمیمی در این مورد را اجرا میکند. رفیق رحمان و یا رفقای دیگر که بحثهای خود را در این رابطه مدون کردند چنانچه کمیته با آنها موافق باشد تبلیغ میکند.


· هیئت دبیران در تاریخ 16 فوریه بنا به درخواست و اصرار رفیق رحمان مبنی بر اینکه ایشان بحثشان را در هیئت دبیران برای تصمیم گیری ارائه خواهد داد موافقت میکند که از کمیته سازمانده تقاضا کند که یکماه به هیئت دبیران وقت بدهند تا به مسئله رسیدگی کند. در صورت عدم رسیدگی هیئت دبیران به این مسئله و تعیین تکلیف با آن کمیته سازمانده اجازه دارد سمینار را در نشریه خود چاپ کند. رفقای شرکت کننده در این جلسه آذر مدرسی، رحمان حسین زاده و خالد حاج محمدی بودند.

· نامه به تاریخ 17 فوریه آماده شد و چند ساعت قبل از ارسال نامه به کمیته سازمانده و مطلع کردن این رفقا از تصمیم هیئت دبیران نشریه کمیته سازمانده با سمینار رفیق کورش منتشر شد.

· در تاریخ 17 فوریه 2011 رفیق فاتح شیخ بعنوان رئیس دفتر سیاسی دستور جمع کردن نشریه را صادر کردند. مسئله با مخالفت هیئت دبیران و کمیته سازمانده روبرو شد. کمیته سازمانده رسما از رفیق فاتح بدلیل سو استفاده از موقعیت تشکیلاتی و دخالت در رهبری اجرائی حزب به هیئت دبیران شکایت کرد.



از: کمیته سازمانده
به: رفقا فاتح شیخ و رحمان حسین زاده
رونوشت: هیت دبیران
21 فوریه ۲۰۱۱

انتشار مباحث رفیق کورش در ضمیمه ۲ نشریه سازمانده کمونیست شماره ۴۴ برخوردهایی را از جانب شما ایجاد کرده است

که لازم میدانیم ما هم نظرمان را به اطلاعتان برسانیم

آیا مباحث سیاسی رفیق کورش سیاست جدیدی را برای حزب تعیین کرده است؟
جواب ما منفی است. مباحث رفیق کورش مباحث سیاسی درباره تحزب در طبقه کارگر هستند که ما بدلیل همنظری با آن بعنوان موضع این کمیته لازم دیدیم آن را منتشر کنیم. این اولین بار نیست که نشریه سازمانده کمونیست چنین مباحث سیاسی را از طرف رفقای مختلف منتشر میکند. نگاهی به مقالات منتشر شده طی ۴۴ شماره سازمانده کمونیست که بخش زیادی از آن ها متون پیاده شده ازسمینارهای این کمیته بوده اند این را نشان میدهد. کسی با انتشار متون سمینارهای این کمیته ادعا نکرد که این‌ها سیاست های جدید برای حزب هستند. کمیته سازمانده مجبور است و باید برای تمرکزش بر موضوع کارش چنین مباحث سیاسی را با دقت دنبال و در آن شرکت کند. بدون این کارسیاسی این کمیته عملاً تعطیل خواهد بود. بنابراین ادعای شما که ظاهراً ما با انتشار متن سمینار رفیق کورش سیاست جدیدی را آورده ایم به نظر ما درست نیست. کار ما در چهارچوب مصوبات تاکنونی حزب بوده اند. رفیق رحمان به مصوبات حزب در رابطه با کمیته های کمونیستی اشاره کرده است، مباحث رفیق کورش به نظر ما در ادامه همان مباحث است. خوشحال می شویم اگر به ما نشان دهید که چرا بحث سیاسی رفیق کورش برای شما معنی سیاست جدید برای حزب است؟


چه در تاریخ حزب حکمتیست و چه حزب کمونیست کارگری، تاکنون سابقه نداشته است که برای نظر سیاسی رأی گیری شود.
سیاست تبدیل به دستوراالعمل های اجرایی و مصوبات میشوند. تأکید های شما مبنی بر اینکه این مباحث رفیق کورش به تصویب نرسیده اند، کاملاً روشی نادرست در برخورد به سیاست است. به نظر ما این مباحث سیاسی در ادامه مصوبات کمیته های کمونیستی هستند. مصوباتی که رفیق رحمان در همین رابطه به آن ها اشاره میکند، مصوباتی در رابطه با سازمان حزب در ایران هستند و نه بحث سیاسی حول آنها. تا آنجا که به این مباحث سیاسی مربوط میشود، تلاش ما طبعا در ادامه این مباحث این خواهد بود که مصوباتی را بر اساس این مباحث تهیه کنیم و تلاش کنیم که آن ها را به تصویب ارگانهای رهبری حزب برسانیم. انتظار ما از شما هم همین است. بحث هایتان را بکنید. آنها را مکتوب کنید و تلاش کنید از آن مباحث مصوبات حزبی برای تصویب ارگانهای رهبری حزب تهیه کنید و به تصویب ارگانهای مرکزی برسانید

آیا انتشار این ضمیمه اقدامی غیر تشکیلاتی بوده است؟
به نظر ما خیر. رفیق اسد گلچینی دبیر کمیته در جلسه حضوری آخر کمیته ملاحظاتی که رفقا دارند و ما از آن مطلع نیستیم، را به اطلاع ما رساند. کمیته جواب خود را رسما به اطلاعتان رساند. هیچ دستورالعملی از جانب هیت دبیران مبنی در عدم چاپ چیزی نه به ما و نه به رفیق اسد ابلاغ نشده اند. درصورت وجود چنین ابلاغیه ای هم بر اساس اینکه رفقایی ملاحظاتی دارند که کسی از آنها خبری ندارد هم تاکنون رسم ما نبوده است. نمیتوان با ابلاغیه از اظهار نظر سیاسی رفقای حزبی جلوگیری کرد. لطفاً به ۴۴ شماره نشریه سازمانده کمونیست مراجعه کنید. آیا با همه آن مباحث سیاسی ما طی این ۴۴ شماره موافق هستید؟ اگر ملاحظه ای دارید باید شماره های مربوطه را جمع کرد؟ بنابراین همانطور که در جواب فوق تأکید کردیم از شما وهر رفیق دیگری که بحث سیاسی دیگری در این رابطه دارد دعوت میکنیم که نظرات خود را مدون کند و چنانچه کمیته با ن ها موافق بود آن را منتشر میکند. قبول کنید که صرف اینکه کسی نظراتی در رابطه با مباحثی دارد و آن ها را هنوز هم اعلام نکرده است، دلیل بر جلوگیری از انتشار هیچ چیزی نمیتواند باشد. بیشتر از آن باید رفقایی که نظراتی دارند را قانع کند که سریعتر نظراتشان را در اختیار عموم و ما هم قرار دهند. تا آنجا که به مصوبات حزبی مربوط می‌شود این کمیته .کاملاً بر اساس مصوبات حزبی اقدام کرده است

آیا مشکل عدم فرصت برای طرح ملاحظات رفقا است؟ یا بقول رفقا سیاست جدید حزب در این مباحث؟
به نظر ما هیچکدام. رفقا احساس اختلاف با این مباحث میکنند. روش درست وارد شدن به این زمین به نظر ما نه ممنوع کردن چاپ چیزی و نه پوشاندن لباس سیاست جدید حزب به آن است. راه آن مدون کردن نظرات مخالف و تلاش برای جدل سیاسی روشن در این زمینه است. ما از هرگونه بحثی در این رابطه استقبال میکنیم. تلاش طبعا به تصویب رساندن اسنادی از جانب رهبری حزب حول این اسناد خواهد بود.

آیا رفیق فاتح محق هستند دستور جمع کردن نشریه ای را بدهد؟
.به نظر ما خیر. رفیق فاتح رٍئیس دفتر سیاسی هستند و این پست حزبی چنین اختیار تشکیلاتی ندارد


آیا رفیق رحمان کار درستی کرده است که نامه خود خطاب به هیت دبیران را برای کمیته پایین هیت دبیران فرستاده است؟
به نظر ما خیر. رفیق رحمان مجاز نیست قبل از اینکه بحثی را در کمیته ای که عضو آن است، برای کمیته پایین خود بفرستد. این ضمن اینکه اجازه بحث و تصمیم را از کمیته ای که عضوش است میگیرد، به نظر ما اقدامی غیرتشکیلاتی و دور زدن ارگانی است که خود عضوش میباشد.

آیا درست است شماره ای از نشریه ای را جمع کرد؟
جواب ما منفی است. به نظرما مستقل از نکات بالا این روش کار ما نبوده و نباید باشد. چنین برخوردی به نظرات سیاسی که شما با آن احساس اختلاف میکنید و تاکنون هم این اختلافات را هیچ جا مکتوب نکرده اید، روش کار نه این حزب، بلکه حزب کمونیست کارگری هم نبوده است. این روش هر تحرک سیاسی فکری را که شما با آن مخالف باشید را مانع میشود. حزب ما حزب تعدد نظرات و وحدت عمل بوده و هست. تا آنجا که به تعدد نظرات مربوط می شود این درخواست های شما معنی جز جلوگیری از تحرک سیاسی در این حزب نیست. تا آنجا که به وحدت عمل مربوط میشود، این کمیته همانطور که گفتیم بر اساس مصوبات عمل کرده و میکند.

· در تاریخ 10 ژوئن 2011 هیئت دبیران به شکایت کمیته سازمانده رسیدگی کرد و انتقاد این کمیته از رفیق فاتح شیخ را وارد دانست. هیئت دبیران هیچ انتقادی به کمیته سازمانده مبنی بر زیر پا گذاشتن موازین حزبی را وارد ندانست.

پس از پلنوم ۲۱ نامه خطاب به رفیق فاتح شیخ و کمیته سازمانده از طرف هیات دبیران با امضای آذر مدرسی تهیه شد. هیئت دبیران تصمیم گرفت با توجه به فضای پس از پلنوم ۲۱ و اینکه پلنوم ۲۱ به برخوردهای غیر قانونی در ابعاد ماکروتری پرداخته است از ارسال نامه به رفیق فاتح و کمیته سازمانده خودداری کند. مسئله به این رفقا اطلاع داده شد . اسناد آن در آرشیو هیئت دبیران موجود است.



2 فوریه 2012
-------------------------------------------------------------------------------

تکذیب فقط سه اظهار نظر رفیق سلام زیجی

اسد گلچینی


سلام زیجی اخیرا در مصاحبه ای، که الحق این مصاحبه باید به عنوان یکی از شاهکارهای ایشان در مورد برخورد به سیاست های حزب حکمتیست و مباحثات و اسناد آن ثبت شود، در مورد مسایل بسیاری اظهار نظر کرده است. بسیاری از فاکت ها دقیق نیستند و فاکت ها دلبخواهی تغییر داده شده است تا استنتاجات سیاسی جدید و قدیم رفیق که امروز دیگر مجال بروز پیدا کرده است روی آنها سوار شود. سه مورد از اظهار نظرهایش در مورد من را لازم دانستم مورد توجه خواننده قرار بدهم.

رفیق سلام نوشته است:

"مترادف با این جهت گیری جدید که آشکارا علیه سنت و خط سیاسی حکمتیست است مستقیما خود حکمت نیز مورد تعرض این گرایش راست قرار گرفت. اسد گلچینی در دو پلنوم در مورد استراتژی جدید برای حزب خواست سمینار بگذارد و سند بیاورند که در روزهای قبل از پلنومها منصرف می شدند!، همین رفیق در مکاتبات درونی دفتر سیاسی نوشته که "استراتژی منصور حکمت در دوره حزب کمونیست کارگری شکست خورده است". این سند هم موجود است. "

1- جهت اطلاع رفقای حزب و خوانندگان این سطور لازم است اشاره کنم که بحث در مورد "استراتژی حزب" از طرف من نه در دو پلنوم اخیر یعنی پلنوم های 22 و 21 بلکه از چهار پلنوم و شاید پنج پلنوم قبل قرار بود در جلسه رسمی کمیته مرکزی طرح شود. و برخلاف رفتار محفلی رایج این رفقا، تلاش کرده ام اگر بحثی داشته ام و سندی داشته ام به مراجع حزبی ببرم و برای به تصویب رساندن آن تلاش کنم. بحث استراتژی مورد نظر رفیق سلام را در هیات دبیران که رفیق کورش مدرسی دبیر آن بود طرح کردم و در لیست دستور های پلنوم 19 حزب قرار گرفت. رفیق باید یادش باشد که مجال طرح این بحث من و بحثی از رفیق ثریا شهابی که در ردیف دستور جلسه بود نشد. بعدا رفیق فاتح شیخ رئیس دفتر سیاسی وقت از من خواستند که بحثم را در جلسه رسمی دفتر سیاسی طرح کنم. با کمال میل این درخواست را قبول کردم. بحث من در مورد استراتژی حزب و مسایل سبک کاری حزب، با حضور بسیاری از رفقای دفتر سیاسی و رفیق کورش مدرسی طرح شد. نوار سخنان من و اظهار نظر همه رفقا در این مورد در آرشیو دفتر سیاسی حزب موجود است (نوار سخنان من در ارشیو شخصی من موجود است). و هر زمان که لازم باشد و دفتر سیاسی تصمیم بگیرد میتواند این اسناد را هم منتشر کند. بدیهی است که این اسناد جز اسناد حزب است و حزب در مورد آن تصمیم خواهد گرفت و بدیهی است که از نظر من بحثی بسیار مهم برای فعالیت کمونیستی و معطوف شدن ما به طبقه کارگر و تلاش بیشتر برای تبدیل کردن حزب به حزبی کارگری و کمونیستی بوده است و به همین دلیل برای آن مستمرا تلاش کرده ام.

ولی چرا این بحث در پلنوم های اخیر امکان طرح پیدا نکرد به همین دلیل که همه ما فضا برای طرح مباحثات را از بین بردیم !و بویژه جناح شما نقش مهمی در این زمینه داشت و تا جایی که همه مباحثاتتان را محفلی طرح کردید و زمانی که در هیات دائم قرار بود حزب را رهبری کنید سیاستهایتان را که میبایست به کنگره بیاید را بعنوان سیاست حزب تصویب و به نام حزب و همه حزب منتشر کردید و به کمیته ها برای ابلاغ صادر کردید و خواستید به این شیوه حزب را از صاحبین اصلی اش که کنگره باشد بگیرید و مخالفینتان را هم دقیقا با چنین پرونده ای که شما در این مصاحبه منتشر کرده اید اخراج و از مسئولیت خلع کنید. اگر چنین مجالی پیدا میکردید آنگاه صدای من و ده ها کادر دیگر این حزب به کجا میرسید که بگویم این پرونده ساختگی است و اینها فقط نمونه هایی از خرواری است که در این مصاحبه هست.

2- در مورد اینکه "استراتژی منصور حکمت در دوره حزب کمونیست کارگری شکست خورده است" در این مورد هم رفیق برخی کلمات را که بدرد استنتاجات سیاسی اش نخورده را حذف کرده است! و همین جعلیات هم کار دست خودش و دیگر رفقا داده است که مدتهاست با همین جملات جعل شده و باب طبع محافلی که از بحث حزب و قدرت سیاسی فقط به شعارش علاقمند هستند و در محافلی که غیر قانونی ایجاد کردند و بر علیه تعداد دیگری از رفقایشان در حزب افکار ساختند. این جعلیات برای بیرون از حزب هم "دردسر" ایجاد کرده است و از جمله روی این جمله بندیهای جعلی و امثالهم، مخالف ما رفته ساعتها روی آنها که کدهایش از جمله مصاحبه رفیق سلام است برای شنونده هایش بر علیه حزب سخنرانی کرده است!!

لازم است تاکید شود که اظهار نظر من در این مورد هم همانطور که رفیق میگوید در اسناد حزبی هست و دفتر سیاسی هر گاه لازم بداند نه تنها برای اطلاع حزب بلکه آنرا به اطلاع عموم هم باید برساند.

3- و در مورد نقش کمیته کردستان و جدل های از جمله من و رفیق سلام با هم، باز هم دست به کار ناجالبی زده اند و چند کلمه از مجموعه ای بحث انتخاب و آنها را پرت کرده تا خواننده در کنار دیگر بحثهای واژگونه اش از آن برداشت کند. نامه های رد و بدل شده بین من و رفیق سلام نزد هر دو ما هست. این مباحثات مهم مربوط به نقش کمیته کردستان و کمیته سازمانده و نقش و موازین نشریه سازمانده کمونیست است که بویژه بعد از پلنوم 15 حزب در جریان بود. شاید رفیق سلام در این اظهار نظر ها نقش بسیاری از مسئولین حزب و کمیته کردستان را برای فعال نگاه داشتن اعضا کمیته کردستان و سازمان دادن فعالیتهای این کمیته در ایران و خارج کشور فراموش کرده اند و اینگونه غیر مسئولانه اظهار نظر میکند.



2 فوریه 2012

--