TLogo


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به رفقای حزب حکمتیست به رهبری حزب کمونیست کارگری عراق و حزب کمونیست کارگری کردستان


رفقای عزیز

نامه مورخ ٣١ دسامبر شما را دریافت کردیم.

نقطه حرکت دفتر سیاسی حزب همیشه حفظ وحدت سیاسی حزب حکمتیست حول مصوبات و ارگانهای رسمی آن بوده است و به همین دلیل ما تا کنون از هر پیشنهادی که این وحدت را تضمین کند حمایت کرده ایم. ما همیشه معتقد بوده ایم که گرایشات موجود در حزب حکمتیست علیرغم اختلاف نظر میتوانند در چارچوب حزب حکمتیست فعالیت مشترک کنند. میتوان حزب تعدد نظر بود و حول مصوبات رسمی، سیاستها و موازین و ارگانهای متکی به این مصوبات و موازین، فعالیت کرد. کماکان فکر میکنیم راه نجات حزب حکمتیست قبول اصل "به رسمیت شناختن گرایشات موجود، اختلاف سیاسی، پیشبرد مبارزه سیاسی شفاف و روشن و علنی و در عین حال تعهد به فعالیت مشترک حول مصوبات رسمی حزب" است.

تلاش تا کنونی ما بر همین مبنا بوده و به همین دلیل کنگره حزب را بعنوان تنها مرجع صلاحیتدار برای تصمیم گیری در مورد خط رسمی تا کنونی، ضرورت تغییر در جهت و سیاست و هر تغییر دیگری در استراتژی حزب، که امروز مورد بازبینی بخشی از رهبری حزب قرار گرفته است، میدانیم. امروز سطح و ابعاد اختلاف به جائی رسیده که هیچ مرجع دیگری جز کنگره نمیتواند در مورد آن تصمیم بگیرد. اگر قبول داریم که حزب حکمتیست حزبی است با موجودیت داخل کشوری، حزبی است که سرنوشت آن فقط به بخش علنی آن مربوط نمیشود و بخشی از کمونیستهای داخل ایران خود را همسرنوشت این حزب میدانند باید امکان قضاوت و مهمتر از آن امکان دخالت این بخش از حزب را در سرنوشت و حفظ وحدت آن فراهم کرد. باید به این رفقا هم امکان داد از طریق نمایندگان خود در کنگره، از طریق شنیدن مباحث سیاسی بطور علنی قضاوت کنند و تصمیم بگیرند. به این اعتبار، امروز کنگره حزب است که میتواند شرط وحدت اراده، نه در سطح بخش علنی، بلکه در سطح ماکرو و سراسری کل حزب حکمتیست را تامین کند. هرگونه محدود کردن چنین دخالتگری برای کل حزب و تشکیلات هایش، حزب را در موقعیتی بسیار شکننده و ناپایدار قرار می دهد.

تا جائیکه به دفتر سیاسی حزب برمیگردد، علیرغم اختلاف نظر با تببین شما از وضعیت حزب، هیچگاه بررسی پیشنهادهای شما را منوط به قبول ارزیابی و تبیین شما از وضعیت بحرانی حزب نکردیم و با احساس مسئولیت تمام بندهای بیانیه اول شما را بدون قید و شرط قبول کرده و آمادگی خود را برای اجرای فوری آن اعلام کرد. رفقای خط بازنگری که به نام هیئت دبیران ابراز وجود میکنند، روشن و صریح به پیشنهاد شما نه گفتند و رسما به نام کمیته خارج تلاش رفقای دو حزب برای حمایت از بیانیه شما و رفتن به کنگره را "جدل آنلاین" خوانند و آنرا بایکوت کردند.

ما در تمام مکاتبات تا کنونی، و بویژه در آخرین نامه خود به تاریخ ٢٧ دسامبر، نه با دیپلماسی و پوشیده بلکه روشن و صریح اعلام کردیم که تنها راه برون رفت از این وضعیت برگزاری سریع کنگره حزب است و به سهم خود برای تشکیل هیئت و رفتن به سوی یک کنگره سیاسی تلاش کردیم. اما رفقای منتقد خط رسمی حزب به روشنی مسئله را به بن بست رساندند، حزب را در موقعیت خطیری قرار دادند.

رفقای عزیز امروز در مقابل چشم شما و جامعه حزب حکمتیست دو حزب است. رفقای خط بازنگری که به نام هیئت دائم ابراز وجود میکند در کنار کمیته ها و ارگانهای قانونی و رسمی این حزب کمیته ها و ارگانهای کارتونی را اعلام می کنند، کاری که فقط از فرقه هائی که در خلسه کامل نه فقط خود که دنیا را فراموش کرده اند، میشود دید. هر کادری که از این محفل تبعیت نکند را از مسئولیت خود عزل میکند، بازار شخصیت شکنی، تهمت و افترا علیه بخشی از رهبری حزب در درون و بیرون حزب را به راه اندخته اند. به یمن عروج این سنت، حاشیه ای ترین جریانات و افراد حملات هیستریک خود به حزب حکمتیست، تمام دستاوردهای سیاسی و پراتیکی و رهبری آن را تشدید کرده اند و ما شاهد درج این حملات در سایتهای جدیدی هستیم که این جمع راه اندازی کرده اند.

این سنت حاضر به ادامه حیات سیاسی با مخالف سیاسی خود در یک حزب نیست. کسانیکه این چنین پلهای پشت سر را خراب میکنند، کسانیکه با بروز اولین اختلاف سیاسی و تشکیلاتی حملات آشنای چپ فرقه ای "راست، پاسیو، مستاصل، ضد حزبی، کودتاچی و دزد و سارق" را نثار رفقای تا دیروزشان میکنند، حاضر به هیچگونه اتحاد عملی نیستند و صرفا راه را برای انشقاق و انحلال حزب هموار می کنند.

از نظر ما روشن بود که ادامه این وضعیت یعنی اضمحلال، انحطاط و فاسد شدن حزب حکمتیست. تمام تلاش چند هفته گذشته ما مقابله با این انحطاط بوده است. ادامه این وضعیت وقت خریدن برای سنتی بود که نه متکی به مبارزه سیاسی و نه حزب و موازین آن است. روشن بود که در پایان پروسه این "مذاکره" چیزی به اسم حزب حکمتیست موجود نخواهد بود تا بر سر ماندن یا نماندن آن، بر سر جدا شدن یا نشدن از آن لازم باشد بحثی صورت بگیرد. با انتشار مخالفت رسمی رفقای خط بازنگری با تشکیل هیئت و ضد حزبی خواندن شما، روشن بود که این رفقا مصمم اند راه خود برای از هم پاشاندن حزب با پرچم اتحاد حزب پیش ببرند. در چنین وضعیتی عملا دو راه در مقابل ما قرار گرفت: یا منتظر ماندن تا اضمحلال و انحلال حزب و یا تلاش برای نجات این حزب بعنوان حزب حکمتیست با پرچم و هویت متمایز تا کنونی اش. ما راه دوم را انتخاب کردیم و با اعلام کنگره پنج با دو دستور، تائید سیاستهای تا کنونی و تعهد حزب به تبعیت از قوانین حزب و با قبول نمایندگان کنگره چهار، نمایندگانی که مستقل از اختلافات موجود انتخاب شدند، و صلاحیت تک تک شان در کنگره تصویب شده بود، و به همین اعتبار همین نمایندگان با سرعت هر چه بیشتری می توانند در کنگره پنج حضور یابند، تلاش کردیم حزب را از خطر این اضمحلال نجات دهیم. علاوه بر این ما همگی آگاه بوده و هستیم که در این پروسه حزب حکمتیست ضربات و لطماتی را متحمل میشود اما بالاخره باید حزبی با هویت تاکنونی آن باقی بماند تا بتواند از زیر این لطمات کمر راست کند.

حزب حکمتیست دستاورد فعالیت مشترک همه ما است و برای حفظ آن بعنوان یک حزب سیاسی نباید از هیچ تلاشی کوتاهی کرد. در همین راستا ما بار دیگر اعلام می کنیم که برای تشکیل هیئتی مشترک از دو گرایش موجود در حزب برای بردن حزب به سوی کنگره و تدارک آن آماده هستیم.

رفقا قبول دارید زمان زیادی نداریم و باید این مسئله را فوری به نتیجه رساند. ادامه مذاکره و طول کشیدن بیشتر این مسئله فقط حزب را با مخاطرات بیشتری روبرو خواهد کرد.

با احترام
از طرف دفتر سیاسی حزب حکمتیست
آذر مدرسی
٢ ژانویه ٢٠١٢