TLogo


اعلام تاسیس "مرکز کمونیسم پرولتری در جهان عرب"

در پی شعله ور شدن دو انقلاب تونس و مصر، تحولات بزرگی منطقه را فراگرفته است. این دو انقلاب که بزیرکشیدن دو نظام پلیسی و فاسد، ازجمله اولین دستاوردهایشان بود، خود محصول تحرک توده ای انقلابی ای بودند که با هدف و امید آزادی و خوشبختی و جدال با نابرابری و استثمار اقتصادی و استبداد سیاسی به میدان آمده بود. پیروزیهای اولیه این تحرک انقلابی، در دل اوضاع اقتصادی و سیاسی منطقه و عمیقتر شدن بحران جهانی سرمایه داری، نویدبخش آغاز تاریخ نوینی است. همه جا صحبت از این است که جهان عرب رهسپار تحولات بزرگی است.

یکی از فاکتورهای مهم این تغییر انقلابی نقش طبقه کارگر است. نقش و جایگاه این طبقه، حاصل وزن اقتصادی و اجتماعی اش در این جوامع است. وزنی که طی سالیان دراز سرکوب سیستماتیک، بیان سیاسی خود را نیافته است. بنابراین، به میدان آمدن طبقه کارگر پدیده ای گذرا و ثانوی و تصادفی نیست، بلکه یکی از  واقعیات ریشه دار و تحولات تعیین کننده اوضاع جدید منطقه است.

اما آنچه در حال حاضر به طرز برجسته ای همچون یک تناقض آشکار، جلب توجه میکند، ناخوانایی نقش طبقه کارگر با ابراز وجود سیاسی مستقل آن است. چراکه طبقه کارگر در موقعیت یک نیروی موثر در این اوضاع، بویژه در مصر، با برخورداری از ثقل اقتصادی و اجتماعی کبیر، درعین حال در سایه غیاب صف سیاسی و حزبی مستقل خود، به جای معطوف بودن به تحقق اهداف طبقاتی مستقل خود، دارد در جنبشهای همگانی ذوب میشود، بلکه حتی خود اسیر افقهای بورژوازی میگردد. به رغم نقش اعتراضات کارگری، چه در بزیرکشیدن نظامهای حاکم مصر و تونس، و تداوم انقلاب و چه در مبارزات روزمره برجسته حول مطالبات اقتصادی و معیشتی، از جانب سیاسی، این حضور به یک حضور سیاسی مستقل و سازمانیافته ارتقاء نیافته است. طبقه کارگر جوامعی که صحنه این تحولاتند، هنوز در مراحل اولیه شکل دادن به استقلال سیاسی خود هستند.    

در قبال چنین تناقض و معضلی، تجمعات و فعالین کارگری و کمونیستها در حال حاضر، تلاشهای قابل ملاحظه ای برای پر کردن این خلا آغاز کرده اند. کمونیسم کارگری باید این خلا را پر کند. در ارتباط با این معضل، احزاب کمونیست کارگری در عراق و کردستان (عراق) و حزب کمونیست کارگری- حکمتیست در ایران، در ادامه تلاش و دخالتگری خود در این عرصه، دست به تاسیس یک مرکز کمونیستی کارگری میزنند تا نقش دخالتگر خود در تحولات منطقه را ارتقاء دهند و دست یاری و همبستگی بسوی تلاشهایی که برای شکل دادن به یک کمونیسم کارگری موثر و پر کردن خلا موجود در کار است، دراز کنند.

با انتشار این اطلاعیه تاسیس و آغاز به کار "مرکز کمونیسم پرولتری در جهان عرب" را اعلام میکنیم. این مرکز، به عنوان نهاد مشترک سه حزب، در راه شکل دادن به کمونیسم کارگری در سطح منطقه و ابراز وجود آن تلاش میکند، و به سهم خود در تقویت همه مساعی معطوف به این هدف میکوشد. نقد کمونیستی جریانات و جنبشها و سنتهای بورژوایی موجود در صحنه سیاسی منطقه، و در همان حال مبارزه برای جلب همبستگی جهانی با جنبش کارگری و کمونیستی در منطقه در دستور کار این مرکز است.

مرکز کمونیسم پرولتری در جهان عرب، همه فعالین و تجمعات کمونیستی و کارگری در منطقه را به همکاری و هماهنگی در این مسیر فرا میخواند.

 

نادیه محمود، شمال علی، فاتح شیخ، کامل احمد، موید احمد،

عامر رسول، ریبوار احمد و فارس محمود

دهم اکتبر ٢٠١١