TLogo


 

 

دانشگاه پادگان نیست٬ دانشگاه حوزه علمیه نیست

امسال شروع سال تحصیلی در دانشگاهها با تعرض جدی و وسیع به دانشجویان شروع شد. جمهوری اسلامی تعرضی جدی برای اسلامی کردن فضای دانشگاهها، تحمیل خفقان هرچه بیشتر به محیط دانشگاهها را شروع کرده است. و همه امکانات و ابزارهای ارتجاعی خود از شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی، شورای انقلاب فرهنگی، مجلس، وزارت علوم، دولت گرفته تا اوباش حراست و دستگاه امنیتی و اطلاعات را به کار گرفته تا متعفن ترین قوانین اسلامی و آپارتاید جنسی عریان و در کنار آن  فضای امنیتی – پلیسی در دانشگاهها را تحمیل کند.

امسال قرار است با اجرای طرح هائی چون تهیه شناسنامه فرهنگی برای دانشجویان، تعهد گرفتن از دانشجویان به رعایت قوانین ارتجاعی اسلامی در دانشگاهها، اجرای طرح حجاب و عفاف و تفکیک جنسیتی در دانشگاهها توهین آمیز ترین و متعفن ترین مقررات و ضوابط اسلامی را به میلیونها دانشجو تحمیل کنند. 

در این میان اما ارتجاعی ترین طرح، طرح تفکیک جنسیتی است. قرار است با اجرای این طرح، با جدائی کامل دانشجویان دختر و پسر، از جدا سازی کلاسها گرفته تا جدا کردن رشته های تحصیلی و محروم کردن دختران از تحصیل در رشته هائی معین، یک آپارتاید جنسی عریان را در دانشگاهها برپا کنند. در دانشگاه علم و صنعت دختران فقط اجازه تحصیل در ۲ رشته ‌ کارشناسی ارشد را دارند. تا کنون در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شیراز، اصفهان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه مشهد، دانشگاه آزاد ورامین، امیرکبیر، شریف، علامه طباطبایی، یزد، زنجان، مازندران و بیش از ١٦ دانشگاه دیگر، در ۴۰ رشته تحصیلی تفکیک جنسیتی برقرار شده است.  به گفته نمایندگان ارتجاع اسلامی طبق این طرح قرار است دانشجویان دختر و پسر مانند مدارس، حوزه‌ها و یا مانند دانشگاه "الزهرا" از هم تفکیک شده و به دانشگاههای جداگانه ای بروند.

جمهوری اسلامی در هراس از مقاومت دانشجویان، اوباش حراست، لباس شخصی ها و بسیجی را برای اجرای این طرح روانه دانشگاهها کرده است. و با مستقر کردن اوباش خود در اطراف دانشگاه و گشت زنی در محیط  آن، با کنترل و بازرسی دانشجویان فضائی امنیتی- پادگانی در دانشگاهها ایجاد کرده اند.

اعتراضات دانشجوئی در دانشگا‌ه‌های کردستان، شهر کرد، یزد، دانشگاه "امیر کبیر"، مشهد، زنجان و مازندران علیه اسلامی کردن دانشگاهها و بخصوص تفکیک جنسیتی شروع شده و کماکان ادامه دارد.  

دانشجویان معترض دانشگاه آزاد اعلام کرده اند "دانشگاه نه تنها پادگان نیست، که حوزه علمیه هم نیست". این جواب نسلی است که نه زیر بار قوانین ارتجاعی اسلامی میرود و نه در مقابل فشار دستگاه سرکوب و اوباش جمهوری اسلامی سر خم  میکند.  

این تعرض قرار است٬ نسل جوان را در محیطهای تحصیلی٬ در مقابل آزاد اندیشی و آزادیخواهی قرنطینه کند. قرار است با این تلاشها٬ نیاز نسل جوان به تمدن و برابری به کرامت و حرمت خود٬ به حق تصمیم گرفتن و جواب دادن به چرائی بخش اعظم مسائل در جامعه را بر آنان کور کنند. نگرانی جمهوری اسلامی و همه ارگانها سرکوبگر آن قابل فهم است. تاریخ چند دهد گذشته جامعه٬ "انقلاب فرهنگی" خونین و کشتار دانشجویان چپ و آزادیخواه، پاکسازیهای دائمی دانشگاهها٬ کشتار و زندان چند ده هزار نفر از جوانان٬ بلند و بلند کردن دیوار سانسور اختناق در سه دهه گذشته٬ نتوانست مانع عروج برابری طلبی٬ عروج چپ و آزادیخواهی همراه موجی از تنفر علیه آپارتاید جنسی در میان نسل جوان شود.

این تلاشها در مقابل نیاز نسل جوان و توقع آنها از زندگی برابر و انسانی٬ راه به جائی نمیبرد. هر تحرک ارتجاعی جدید رژیم برای اسلامی کردن فضای دانشگاه برد محدود تری از دوره پیش دارد. دوره سرکوب دانشگاه در سه سال گذشته و عروج جنبش ارتجاعی سبز که فضای انقلابی در کل جامعه را عقب راند سپری شده است. ارجاع به گذشته و دورانی که پرچم برابری و تمدن و آزادیخواهی توسط هزاران دانشجوی آزادیخواه و برابری طلب٬ میدان را بر ارتجاع تنگ کرده بود بار دیگر به نسل امروز وصل میشود. فضای خاورمیانه و انقلاب مصر و تونس٬ اعتراضات در قلب کشورهای "متمدن" اروپا و آمریکا٬ دنیا را متوجه خود کرده است٬ توقع نسل جوان، نسل تحصیل کرده طبقه کارگر از سهم خود از زندگی٬ فضای همه جا را تحت تاثیر قرار داده است. در این فضا گستراندن پرده توحش اسلامی و حاکم کردن قوانین ضد انسانی اسلامی بر زندگی این نسل غیر ممکن است.

دانشگاه سنتا پاشنه آشیل جمهوری اسلامی و سنگر دفاع از آزادی و برابری، دفاع از حرمت و کرامت مردم و رفاه آنها، دفاع از برابری زن و سدی علیه ارتجاع اسلامی بوده است. اینبار هم دانشگاه و در راس آن دانشجویان چپ و برابری طلب میتوانند توده وسیع دانشجویان را علیه اسلامی کردن دانشگاهها، علیه تفکیک جنسیتی، علیه آپارتاید جنسی، علیه خفقان سیاسی و علیه فضای پادگانی دانشگاهها، حول پرچم آزادی و برابری متحد کنند و به میدان آورند.

خواست "آزادی، برابری"، "دانشگاه پادگان نیست"، "دانشگاه حوزه علمیه نیست" امروز شعار تمام دانشگاههای ایران و شعار تمام دانشجویانی است که تن به ارتجاع اسلامی، سرکوب و خفقان و قلدر منشی اوباش اسلامی نمیدهند.

 

زنده باد آزادی، زنده باد برابری

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست

٢١ مهر ١۳۹٠- ١٢ اکتبر ٢٠١١