TLogo


 

کارگران پتروشیمی به حمایت شما چشم دوخته اند

خالد حاج محمدی

٦ اکتبر ٢٠١١

اعتصاب کارگران پتروشیمی "بندر اما" وارد دوازدهمین روز خود شد. کارگران از روز یکشنبه سوم مهر ماه  در اعتراض به سرباز زدن مدیریت از اجرای توافقات  فی مابین٬ مبنی بر لغو نقش واسطه گری شرکتهای پیمانی و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران٬ دست به اعتصاب زده اند. از اعتصاب ١١ روزه کارگران در فروردین ماه و امضای توافقات میان کارگران اعتصابی پتروشیمی های ماهشهر با نمایندگان کارفرمایان که با حضور فرماندار٬ نماینده ماهشهر  در مجلس و تعدادی از مقامات مختلف کارفرمایی و دولتی صورت گرفت٬ ٦ ماه میگذرد. شش ماه پیش توافق این بود که در مدت سه ماه کلیه مطالبات کارگران اجرا شود. بعد از سه ماه به جای اجرای توافقات، کارفرمایان دو ماه دیگر فرصت خواستند که کارگران قبول کردند. و  بعد از دو ماه کارفرمایان یک بار دیگر فرصت ١٥ روزه خواستند و این بار کارگران تن به این فریب کاری و وقت خریدن ندادند و وارد اعتصاب شدند.

در طول اعتصاب شاهد انواع توطئه ها از جانب کارفرمایان و دولت علیه کارگران هستیم. روزهای اول تلاش کردند بخشی از کارگران را به عنوان اعتصاب شکن بکار گیرند و بخشهائی از پتروشیمی را راه اندازند و اعتصاب را در هم شکنند. این توطئه با هوشیاری کارگران و اطلاع از ماجرای اعتصاب٬ خنثی شد. بدنبال تهدید ها از جانب کارفرما و همزمان حراست و مرکز اطلاعات جمهوری اسلامی شروع شد٬ از دستگیری سه نفر از نمایندگان کارگران تا کاستن از سرویسهای رفت و آمد و تهدید به پس گرفتن کارت ورود کارگران به پتروشیمی و.. همگی بکار گرفته شد. این توطئه ها نیز با هوشیاری و مقابله کارگران تا کنون خنثی شده است و کارگران دستگیر شده نیز بعد از اعتراض کارگران اعتصابی آزاد شدند. همزمان در این مدت در پتروشیمی های ماهشهر انواع نشستها و اجلاس مختلف کارفرمایان و مقامات مختلف دولتی و غیر دولتی برای عقب راندن کارگران و شکست اعتصاب بر حق آنها صورت گرفته است.

علاوه بر این اقدامات٬ کل رسانه های دولتی و غیر دولتی٬ محلی و بین المللی در مورد این اعتصاب بزرگ کارگری آگاهانه سکوت کرده اند. همه کر و لال و زبان بسته شده اند و جملگی علیه کارگران با سکوت خود پرده سیاهی را بر جامعه پوشانده اند تا کسی از این اتفاق مهم با خبر نشود. تا کنون هیچ اتفاقی در این جامعه به این اندازه با بی مهری٬ با سکوت و کم لطفی میدیای "باشرف" مدعی "بی طرفی" و "خبر رسانی"٬ مواجه نشده است. تا کنون خبر اعتصاب ٦٥٠٠ نفر حتی به اندازه عطسه هیچکدام از سران "اصلاح طلب و سبز و فلان آیت الله، آقایان قدیم پاسدار و امروز دگراندیش، روزنامه نگار و روشنفکر شرق زده ضد زن و.." از هیچ یک از این رسانه پخش نشده است. انگار همگی قول داده اند مانند همیشه در این کارزار در کنار کارفرمایان و حراست و پلیس و زندان٬ علیه کارگران باشند و انصافا همیشه چنین کرده اند. اما سانسور میدیا قادر نیست مانع رسیدن خبر به سایر بخشهای طبقه کارگر در ایران شود. 

علیرغم تلاش رذیلانه میدیای فاسد و نوکر٬ میلیونها انسان در این جامعه به سرانجام این اعتصاب چشم دوخته اند. خواست حذف نقش واسطه گری شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرار داد مستقیم با کارگران٬ مطالبه کل طبقه کارگر ایران است. چندین میلیون کارگر در جامعه ایران٬ این جدال را بیش از هر چیز به خود مربوط میداند. امروز و در شرایطی که بیش از ٨٠ در صد از کارگران٬ حتی در مهمترین مراکز صنعتی٬ با قرار داد موقت و با پیمانکارهای مختلف٬ که از هر گونه تامین شغلی بی بهره اند و در بی حقوقی مطلق کار میکند٬ و صفوفشان را شقه شقه کرده اند٬ چشم به اعتصاب کارگران پتروشیمی دوخته اند. پیروزی کارگران اعتصابی در این بندر و بقیه مجتمع های ماهشهر٬ تاثیری مستقیم بر سر نوشت کل طبقه کارگر دارد. موفقیت این اعتصاب میتواند دریچه امیدی برای کل طبقه کارگر و آغازگر موجی از تحرکات کارگری در بقیه مراکز برای حذف پیمانکاران و لغو قرار دادهای موقت باشد.

تا کنون بخشهای  مختلفی از تشکلهای موجود و محافل کارگری در خوزستان و .. از کارگران اعتصابی اعلام حمایت کرده اند. در شهرهای مختلف ایران نامه های حمایتی فعالین کارگری٬ جمعها و محافل کارگری شروع شده است. اولین حمایتهای اتحادیه های کارگری در خارج کشور شروع شده است. بی شک این کار قابل ارج و مایه دلگرمی کارگران است. اما حقیقت این است که کمک به پیروزی در این جدال احتیاج به اقدامات عملی و جدی تری دارد. اگر برای در هم شکستن اعتصاب پتروشیمی٬ از وزیر نفت و همه کارفرمایان٬ از حراست و وزارت اطلاعات٬ تا خانه کارگر و تا رسانه های بورژوائی٬ همه به خدمت گرفته میشوند و هر کدام به شیوه ای کار خود را برای شکستن اعتصاب کارگران پیش میبرند٬ حمایت برای موفقیت اعتصاب نیز جوابی در همین سطح باید باشد.

تا کنون و در یکی دو سال گذشته٬ بخشهائی از طبقه کارگر در مراکز مهم صنعتی ایران مطالبات کارگران ماهشهر را مطرح کرده اند و برای تحمیل آن دست به اعتراض و اعتصاب زده اند. اعتراضاتی در همین چهارچوب در پتروشیمی تبریز٬ ذوب آهن٬ ایران خودرو٬ نفت و .. در جریان بوده است. برای پیروزی بر سرمایه داران و دولت و مجلس و وزارات اطلاعاتشان٬ جای این کارگران٬ جای دفاع عملی آنها و پیوستن آنها به پتروشیمی های ماهشهر خالی است. موفقیت طبقه کارگر ایران در حذف شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرار داد مستقیم٬ امری کاملا ممکن است و کلید آن در دست کارگران پتروشیمی و نفت و گاز و ایران خودرو و ذوب آهن و.. است. موفقیت کارگران پتروشیمی ماهشهر باز کردن دریچه ای از امید در این راه است که امروز در گرو صف متحد اعتصابیون و در گرو صف متحد کارگران در نفت و ایران خودرو و گاز و.. در دفاع از کارگران اعتصابی است. کارگران پتروشیمی جسورانه، متحد و قدرتمند به میدان آمده اند و راه را نشان داده اند اما بدون به میدان آمدن و حمایت عملی کارگران سایر صنایع کلیدی برای پیروزی راه دشواری را در پیش خواهند داشت.