TLogo


قیام مردم مصر، ناقوس انقلاب اجتماعی را در جهان به صدا درمیآورد!

 آزاد زمانی

مبارزه ومقاومت مردم آزادیخواه وانقلابی مصر هنوز در جریان است. مردم خیابانها را ترک نمی کنند. تصاویر اجتماعی  میلیونی وصدها هزار نفره  از میدان التحریر تنها  گوشه های کوچکی از تحرک مردم معترض وانقلابی مصر را علیه وضع موجود به نمایش میگذارد. مصر ١٨ روز از التهاب وخیزش اجتماعی را پشت سر گذاشته است.مردم دنیا هیجده روز از نبرد وگریز، مقاومت و ایستادگی مردم مصر در برابر یکی از حکومت های مستبد نظام سرمایه داری درمنطقه استراتژیکی شمال آفریقا و خاورمیانه را تجربه کردند.جامعه مصر راه انقلابی عظیم را در پیش گرفته اند. نبرد محکومان علیه حاکمان وضع موجود با اعتصابات کارگری واجتماعی در مصر وارد مرحله ای تاریخ ساز شده است. جلوه های درخشان این انقلاب اجتماعی تاهم اکنون قابل ستایش است. قیام تود ه ای در مصر ناقوس انقلاب اجتماعی را در جهان به صدا میآورد!

ابتدا میدیای نظام سرمایه داری سعی کردند، قیام مردم مصر را تنها ابراز احساسات وحمایت از قیام مردم تونس جلوه دهند. اما قدرت اجتماعی و سازماندهی قیام بسی عظیم تراز یک شور وشوق و تظاهرات حمایتی بود.

گرسنگی و نابرابری طبقاتی در مصر بیداد میکرد. گرانی ، فقر وبیکاری زندگی میلونها نفر انسان کارگر و زحمتکش مصر را به فلاکت کشیده بود. اعتراض برای نان وآزادی فوران میکرد. خفقان وسرکوب حکومتی بیداد میکرد.  کشتن خالد سعید توسط دستگاه امنیتی دولت حسنی مبارک، انشتار خبر وعکسش در سطح انترنت وفراخوان به تظاهرات علیه خشونت از مدتها پیش مردم را از حاکمیت عاصی کرده بود. جرقه هایش را جوانان معترض زدند.علاوه براینها قیام تونس در شکل دادن به اعتراضات توده ای موثر شد. مردم به خیابانها آمدند و سازماندهی تظاهرات از طریق انترنت آغاز شد. برخورد پلیس و تهدیات دولتی مردم را عاصی کرد .پیوستن مردم به فراخوان جوانان وتظاهرات دسته جمعی  شعله های قیام اجتماعی را مرتفع تر کرد. تا انجا که مهارش از دست صاحبان قدرت ومیدیای ضد انقلاب خارج شد. مردم خیابانها را در برگرفتند.

 میدان التحریر به میعادگاه انقلابی مردم در برابر حاکمیت تبدیل شد. نبرد وگریز خارج از میدان التحریر قاهره و در شهرهای دیگر همانند اسکندریه و سوئز میان مردم معترض و پلیس امنیتی معادلات دستگاه سرکوب دولتی را به هم ریخت. حسنی مبارک بعنوان فرمانده کل قوا اعلام حکومت نظامی کرد .ارتش یگانهای زرهی وتانک هایش را به میدان آورد. مردم مرعوب لشکر کشی دولتی نشدند. هزاران نفر از مردم از همان ساعات اولیه اعلام حکومت نظامی به خیابانها ریختند. دولت شوکه شد. میدیا متحیر شدند. ارتش در برابر جسارت مردم وروحیه انقلابی تظاهرات کننده گان مجبور به اعلام برادری با مردم شد. تانکها در خیابانها درمیان خیل عظیم تظاهرات کننده گان متوقف شدند.درحقیقت قدرت اجتماعی قیام ارتش را منکوب کرد. مردم عاصی درب چندین زندان را در اسکندریه و قاهره شکستند وزندانیان را آزاد کردند. قدرت تعرض مردم  آنچنان برق آسا بود که پلیس زندان قابل به عکس العمل نشد. زندانیان توسط مردم از ازندان بیرون کشیده شدند. برخی از زندانیان باور نمی کردند. حتی چند نفر از آنها مقابل درب های باز زندان تا دور روزبعد ایستادند آنها میگفتند که حکم آنها رو به اتمام است نمی خواهند به خانه هایشان برگردند تا دولت حکم آزادی آنها را ندهد! شبکه آن لاین الجزیره خبر درهم شکستن زندانها وواکنش برخی زندانیان  را به دنیا مخابره کرد.

دول امپریالیستی و جریانات مرتجع محلی این روزها با تمام امکانات سیاسی و تبلیغی به وارونه پردازی حقایق پرداختند.  افکار عمومی را بمباران تبلیغی کردند. از سی ان ن تا بی بی سی و العربیه . یاوه گویی کردند ، به خط شدند . خاخانها در اسرائیل و اسلامی ها در کشورهای دیکرسربرزمین ساییدند و نماز آیات برای حفظ نظام موجود بجای آوردند .

 بارک اوباما و دستیارانش همراه با هیئت باز نشستگان سیاسی در امریکاه برای نجات دولت دیکتاتورحسنی مبارک، دهها نطق مملو از دروغ پردازی وچرندیات حواله مردم انقلابی مصر کردند. تکرار این خز عبلات بی رونق وناکارآمد توسط رسانه های بین المللی و محلی درقیاس با مخابره اخبار واقعی تظاهرات مردم  مصر سرسام آور و باور نکردنی است .

سران دول اروپایی ریاکارانه در شیپور دمکراسی خواهی برای انتقال قدرت از حسنی مبارک  به یک مهره دیگر از هیئت حاکمه دمیدند. سازمان ملل و سازمان سیاه ودیگر نهادهای امنیتی دنیا مهره های دست نشانده خویش را تحت حفاظت نیروهای ویژه چند ملیتی به منطقه گسیل دادند. البرادعی را بزک میدان کردند که سورار بر موج شود. بلکه بتوانند مهاری بر عصیان توده های قیام کننده بزنند.

مذاکرات با دولت و لگد مال کردن احساسات انقلابی مردم ولجن پراکنی دولتی تحت عناوین غارتگران ، آشوب گران و هرج ومرج طلبی بجایی نرسید.

 کلیت جبهه ضد انقلاب در برابر اراده انقلابی مردم به حالت آماده باش درآمد. به دولت حاکم مصر ودستگاه سرکوبگرش اعتماد بنفس دادند که بماند. کنترل کند . اعمال قدرت کند . ارتش مصر را برادر مردم خواندند . لشکر شتر سواران را به خیابانها آوردند تا مردم را سلاخی کنند، سرکوب کنند، بترسانند ،متهم کنند و به خانه هایشان بازگردانند.

 افکارعمومی را مهندسی کردند تا قلب انقلاب کنند وبجای انقلاب بدلش را به خورد مردم دهند. قیام انقلابی مردم را " تظاهرات طرفداران پرو دمکراسی " در برابر طرفداران حاکمیت حسنی مبارک خطاب کردند.

دولت را به تحریک و سازماندهی جنگ داخلی نصیحت کردند وحربه های سیاسی و فریب دهنده را به کار گرفتند تا اریکه قدرت از دست دولت حسنی مبارک خارج نشود.  گفتند دولت حسنی مبارک هنوز با ثبات است مستقر است بانی نظم عمومی است وغیره . اما اراده مردم انقلابی این نقشه ها را به هم ریخت.

میزمذاکره با اپوزسیون سازشکار و اخوان المسلمین تشکیل دادند. عمر سلیمان سرکرده ارتشیان و نیروهای امنیتی  را درکنار این اپوزسیون قرار دادند تا قیام ملیبونی را با تطمیع وسازش با مرتجعین به تعطیلی بکشانند. مردم را مستاصل کنند. اما مردم با هوشیاری گفتند:اینها تنها نماینده احزاب وگروههای خودشان هستند. نماینده کل مردم قیام کننده نیستند. تظاهرات و نیروی اعتراضی مردم  این معاملات و سازش کاریها را تبدیل به یاس کرد.

اتحادیه های متشکل کارگری ومعلمان روز شانزده هم با اعلام رسمی اعتصاب به تظاهرات  مردم پیوستند. روزهای شانزده هم،  هفده هم وهیجده هم  قیام انقلابیون مصر ساختمان رادیو وتلوزیون دولتی وکاخ ریاست جمهوری را محاصر کردند. ساختمان پلیس امنیت در قاهره به آتش کشیده شد. حسنی مبارک راهی جز تمکین در برابر اراده قیام کننده گان را در پیش نداشت.

امروز١١ فوریه ٢٠١١ حسنی مبارک استعفا داد.مردم پیروزی خود را جشن گرفتند. جوانان ومردم انقلابی در خیابانها فریاد کشیدند سقوط نظام کار ماست. حسنی مبارک قدم اول است.

سخنگوی شورای عالی ارتش بیانیه اش را با بسم الله شروع نمود. استعفای  قائد حکومت و ارتش را اعلام کرد. دربیانیه ارتش که با جملات وکلماتی حساب شده برای فریب افکارعمومی انشاء شده بود سخنگوی ارتش گفت آلترناتیوی جز اعمال حاکمیت ارتش وجودندارد. ارتش ودولت مردان مصر محاسبات خود را کرده اند. دست به دست کردن قدرت واصلاحات سیاسی از بالای سر مردم در دستور کارخویش قرار داده اند. این یک حربه است ،فریب کاری است،یک کلک سیاسی بزرگ است . زورگویی به مردم است تلاش برای اعاده حیثیت به حکومت شکست خوردگان در برابر مردم انقلابی است . مهار کردن انقلاب است.

 بیانیه ارتش اعلام به عقب گرد است با مارش نظامی گری. کودتای نظامی هوشمندانه است . تصرف وتخطئه انقلاب است. دولت مصر با شرکای امپریالیستی به توافق رسیده اند که زمین انقلاب را نا هموار کنند. ارتش را یاری میکنند که حکومت را حفظ کند. توطئه ارتش برای اعمال حاکمیت خطر ناک است. ضد انقلابی است .

 ارتش اگر مردم را نتواند با فریب کاری به خانه هایشان بازگرداند به روی مردم آتش خواهد گشود. سرکوب میکند. ارتش مصر ارتش طبقه حاکمه است. حافظ نظم موجود است. اعلام برادریش با مردم کذب است. ریاکاری است . تشکیل دولت توسط ارتش حاصلی غیر از دیکتاتوری نظامی برای مردم کارگر وزحمتکش جامعه مصر به بار نخواهد آورد.

برای تثبیت دستاوردهای قیام ، مردم باید ارتش و دستگاههای سرکوبکر حاکمیت را در منگنه قرار دهند. خلع سلاح کنند. تشکیل شوراهای مردم و اعمال حاکمیت عمومی یک ضرورت انقلابی وفوری است. نباید فرصت داد دارو دسته حسنی مبارک در شکل وقواره دولت نظامی جدید تجدید آرایش کنند.

کمونیست ها ومردم انقلابی مصر باید هوشیار باشند، باید کارهای ناتمام این انقلاب را رهبری کنند وبه سرانجام برسانند. طبقه کارگر و مردم انقلابی می توانند کلیت دستگاه حاکم را به زیر بکشند و بر ویرانه های آن اعمال حاکمیت کنند. هر گونه سهل انگاری و سازش با دم ودستگاه دولت حاکم خیانت به انقلاب اجتماعی جاری در مصر است.باید مبارزات مردم را دراشکال اعتراضی و جمعی گسترش داد حاکمان را از قدرت سیاسی پایین کشید.

 

٢٢ بهمن ١٣٨٩ (١١ فوریه ٢٠١١)