TLogo


بیانیه مشترک حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان درباره

 : اختلافات در حزب حکمتیست ، بعد از تاثیر راه حل های پیشنهادی دو حزب در این زمینه


در جواب به فراخوان مشترک هر دو حزب کمونیست کارگری کردستان و عراق در مورد اختلافات درونی حزب حکمتیست و راه حلهای پیشنهادی ما برای نجات حزب از این معضل و از هم پاشیده شدن که در روز 15-12-2011 منتشر شد ، تعداد زیادی از کادرها و اعضای حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ، اعضا و کادرهای هر دو حزب کمونیست کارگری کردستان و عراق ، دوستداران جنبش کمونیزم کارگری و هر سه حزب حمایت خود را از پیشنهادات مطرح شده به عمل آوردند. پیشنهاد ما فراخوان به کنگره فوق العاده برای حل اختلافات در حزب بود . همین تاثیرات نشان داد در سطح بسیار وسیعی از جنبش حاکی از آن بود که خواست محکم و پر قدرتی بر ضرورت حفظ اتحاد و یکپارچگی حزب است و همچنین نارضایتی بسیار وسیعی را شاهد بودیم در مقابل اعمال و کرداری که بخواهد به هر نحوی این حزب را با خطر از هم پاشیدن روبه رو کند.
همزمان هر دو طرف اختلاف و دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، عکس العمل خودشان را مقابل راه حل های پیشنهادی نشان دادند. دبیر کمیته مرکزی و (جناح پنج نفره) از دفتر سیاسی بی قید و شرط راه حل های ما را قبول کرده ، که این تصمیمشان مورد استقبال گرم ما قرار گرفت. جناح دیگر (هیئت دائم) با اینکه پیشنهاد کنگره را قبول کردند که این هم مثبت است . اما به باور ما پیاده کردن این راه حل که ازطرف دو حزب پیشنهاد شده در واقع مستلزم و نیازمند قدم محکمتر هیئت دائم است .
دفتر سیاسی هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان در مورد اتفاقات تازه و عکس العمل های مذکور ، در سه جلسه ی سه روزه (19-20-21/12/2011) به تحلیل و بررسی تمام تلاش ها و اقدامات عملی و انعکاس و عکس العمل هایی پرداختند که عبارت بود از فراخوان مشترک دو حزب در روز 15-12-2011 منتشر شده و تمام کارهایی که در این راستا انجام شده از تاریخ 12-12 تا صبح 20-12-2011 . در ادامه ی پیشنهاد ها و تلاش هایشان برای حل و رفع این معضل ، قبل از هرچیز تاکید کردند که باید این واقعیت تلخ از همه طرف مد نظر قرار بگیرد که حزب حکمتیست عملا تبدیل شده به دو بخش ، بعد از این واقعه تلاش برای اتحاد این دو بخش با همدیگر در یک حزب متحد تفاوت زیادی دارد با تلاش های ما که قبل از این جدایی بود. این اتحاد و یکپارچگی حزبی مورد بحث نه حول رهبری تک جناحی هیچ کدام از طرفین امکان دارد و نه با استفاده از آن اسناد و قرار و قدمهایی که دلیل این جدایی ها شده اند امکانپذیر است . راه حل دو حزب کردستان و عراق با درنظر گرفتن این واقعیات حول محور اتحاد و یکپارچگی هر دو جناح حزب فوکوس می کند، نه با قضاوت در مورد کارکرد طرفین درگیر .


بر این اساس و بعد از عکس العملهای وسیعی که هم از طرف جنبش و هم از طرف هر دو جناح درگیر ، به منظور روشن کردن و عملی کردن هر چه زودتر پیشنهاد برپایی کنگره برای حل اختلافات و فضا ندادن به هر تفسیری که مانعی بشود در مقابل این راه حل ، همچنین براساس نکات مشترک که هم در طرح مشترک دوحزب آمده و هم در موضع گیری هر دو جناح بوده و کادرها و فعالین جنبش نیز بر آن تاکید داشته اند ، رهبری دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان همچنان تاکید ویژه ی خود را بر بندهای پیشنهادی که در ادامه آمده ، گذاشته اند. همچنین ما هر دو جناح را فراخوان می دهیم که هر چه سریعتر تعهد و اعلام حمایت خود از این راه حلها را اعلام بدارند و برای عملی کردنش دست به کار شوند. خواست و انتظار ما این است که در مدت 24 ساعت آینده موضع روشن و صریح خود را بیان کنند. بازهم با اصرار فراوان از هر دو طرف میخواهیم که از وقت انتشار این بیانیه به بعد از تمام تبلیغات و اعمالی که به فضای قبل از انتشار این بیانیه مربوط است ، دست بردارند و از برگرداندن فضا پرهیز کنند.


1.کنگره ای که باید فراخوان داده شود ، یک کنگره ی فوق العاده است برای رفع این اختلافات که باعث شدند حزب در عمل به دو بخش تقسیم شود. این کنگره باید در فضای سالم ، سیاسی و سازمان یافته در مدت 1 یا 2 ماه آینده برگزار شود.


2.درجا به تمام تبلیغات بر ضد همدیگر پایان دهند ، تمام اعمال و قدم هایی که حزب را به دو بخش تقسیم کرده ، از هر طرف باید سریعا ملغی شوند . ارگان و آرایش و پستهای حزب برگردند به زمان پلنوم 22.


3.پلاتفرم سیاسی ، عملی هیئت دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست (22 نوامبر2011/1 آذر ماه 1390) که تبدیل به محور اختلافات دو طرف شده تا کنگره معلق گردد.


4.فوراً بیانیه مشترک به امضای دفتر سیاسی 13 نفره منتشر شود در مورد خاتمه ی این جناح بندیهای درون حزب و پایبند بودن هر دو طرف به این که کنگره اختلافات را حل می کند.


5.نشست دفتر سیاسی 13 نفره در مدت حداکثر 10 روز آینده برگزار شود با شرکت هیئت مشترک دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان . در این نشست هیئت مشترکی مساوی از هر دو جناح دفتر سیاسی با یک فرد بی طرف تشکیل شود، برای سرپرستی کردن کار و فعالیت حزب تا برگزاری کنگره و همچنین آماده سازی همه جانبه برای کنگره پیشرو . در این هیئت با رضایت طرفین هیئت دیگری متشکل از حزب عراق و کردستان حضور داشته باشد به مانند نظارت کننده بر اعمال هیئت مشترک رهبری حزب . دفتر سیاسی یا هیئت متشکل از هر دو جناح ضرورت پلنوم قبل از کنگره را بررسی کرده و تصمیم میگیرد.


6.تشکیل کمسیونی از هر دو حزب عراق و کردستان ، که مسئولیتش ثبت شکایات و بررسی آن اعمال خلاف موازینی است که بعد از پلنوم 22 پیش آمده بر طبق اساسنامه حزب و اصول سازمانی . این کمسیون گزارش خود را به کنگره تقدیم می کند تا کنگره تصمیم نهایی را در موردش بگیرد .

حزب کمونیست کارگر عراق ، حزب کمونیست کارگری کردستان

21-12-2011
برگردان از کردی : سالار کرداری