TLogo


 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دفتر سیاسی حزب حکمتیست
 به نامه دوم رهبری حزب کمونیست کارگری عراق و حزب کمونیست کارگری کردستان
 

 


دفتر سیاسی حزب حکمتیست با واقف بودن بر حساسیت وضعیت حزب و برای حفظ اتحاد حزب و امکان دخالت همه اعضا و کادرهای حزب در سرنوشت سیاسی حزب شان٬ به بیانیه رفقای دو حزب به تاریخ ١٥ دسامبر جواب مثبت داد و تمام بندهای آنرا بدون قید و شرط قبول کرد.

ما برای نگاه داشتن حزب حکمتیست بعنوان حزبی سیاسی متکی به مصوبات رسمی، ارگانها و مراجع قانونی خود راه کج کردیم. ما کماکان به مفاد بیانیه اول این رفقا، برگزاری کنگره حزب، پایبند هستیم و آنرا راه برون رفت حزب از این وضعیت میدانیم.

نامه دوم به تاریخ ٢١ دسامبر بر خلاف اطلاعیه ١٥ دسامبر راه دیگری و نقشه دیگری را در دستور حزب قرار میدهد که نه فقط راهگشا نیست٬ بلکه برعکس امکانی برای رهبری غیر قانونی حزب باز کرده است که موقعیت غیر قانونی خود در حزب را محکم کند. لذا و در ادامه نامه قبلی ما و اعلام توافق با بیانیه اول شما اعلام میکنیم:

١- ما کماکان برگزاری هرچه سریعتر کنگره حزب را تنها راه برون رفت حزب از این وضعیت میدانیم و با آن توافق داریم. پلنوم بیست و یک و بیست و دو در این مورد تصمیم گرفته است. اکنون با توجه به وضعیت حزب میتوان کنگره را دو ماه زودتر برگزار کرد.

٢- برگزاری پلنوم فوق العاده: کمیته مرکزی در پلنومهای خود زمان کنگره را تعیین کرده است٬ اعلام کرده است که کنگره علنی است و حتی مسئول هیئت نظارت بر انتخابات کنگره تعیین و به اطلاع پلنوم ٢٢ حزب رسیده است. قرار این بود که بعد از پلنوم ٢٢ پروسه انتخابات نمایندگان شروع شود٬ و در حقیقت بعد از پلنوم ٢٢ قرار بود مستقیما سراغ کنگره حزب برویم و این رسما در پلنوم ٢٢ به اطلاع کمیته مرکزی رسیده است. مهمتر از آن طبق قوانین حزب حکمتیست فراخوان پلنوم از اختیارات دبیر کمیته مرکزی حزب است نه دفتر سیاسی یا هیئت دائم. علاوه بر این روشن نیست برگزاری پلنوم با چه دستوری است. رسیدگی به تخلفات هیئت دائم؟ رسیدگی به شکایات؟

٣- ارجاع تصمیم گیری به دفتر سیاسی: در مورد ارجاع تصمیم گیری ها به دفتر سیاسی، زمانیکه بدلیل قانون شکنی دفتر سیاسی و در راس آن هیئت دائم و رئیس دفتر سیاسی حزب با این وضعیت نابسامان روبرو شده است، دیگر دفتر سیاسی نمیتواند مرجع قانونی و صلاحیتداری برای رسیدگی به مشکلات خود و حزب باشد.

٤- در رابطه با معلق کردن "پلاتفرم هیئت دائم" روشن نیست منظور از معلق کردن چیست؟ آیا رفقای دو حزب خواهان پس گرفتن آن اند؟ آیا دلیل آن غیر قانونی بودن کار هیئت دائم است؟ اینرا باید بسیار شفاف و روشن به حزب و رفقا و جامعه گفت. این سنت جنبش ما است.

وضعیت امروز حزب ایجاب میکند بیش از هر زمان امکان دخالت اعضا و کادرهای حزب را در سرنوشت حزبشان ایجاد کرد. این حق آنها است. اگر وضع غیر متعارف است که هست٬ ایجاد بیشترین امکان دخالت آنها در حیات حزب ضروری است٬ بویژه زمانیکه رهبری حزب در بحران رفته است.

همانطور که در ابتدا اعلام کردیم ما کماکان مفاد بیانیه اول رفقای دو حزب را برای وضعیت حزب راهگشا میدانیم و به آن پایبندیم. در همین راستا و برای تضمین برگزاری یک کنگره سالم و سیاسی با هدف تعهد مجدد به اسناد و مصوبات اصلی حزب و قوانین حزبی را کارساز میدانیم و برای برگزاری آن تلاش خواهیم کرد. از نظر ما ادامه وضعیت به این شکل حزب حکمتیست را با مخاطرات جدی روبرو میکند و باید هرچه سریعتر کنگره پنج برای پایان دادن به این وضعیت برگزار شود.

لذا سیاست ما در رابطه با کنگره پنج حزب به این ترتیب است:

کنگره ای که به هیچ عنوان مهر اختلافات و جناح بندی امروز حزب را نداشته باشد.
تمام نمایندگان کنگره چهار حزب بعنوان نمایندگان تشکیلاتهای حزبی، کماکان بعنوان نمایندگان کنگره پنج به رسمیت شناخته شوند و کنگره پنج با همین نمایندگان برگزار شود.
کنگره در ماه فوریه برگزار شود.

فراخوان ما به حزب برگزاری این کنگره با این شرایط است. سالم ترین و سیاسی ترین راه برای باز گرداندن امنیت سیاسی و تشکیلاتی حزب به آن قبول نمایندگانی است که از طرف اعضا و کادرهای حزب فارغ از این اختلافات انتخاب شدند و تصمیمات مهمی را در کنگره چهار گرفتند.

یکبار دیگر از تمام تلاشهای این رفقا برای حفظ وحدت حزب حکمتیست قدردانی میکنیم و برای آن احترام قائلیم.

از طرف دفتر سیاسی حزب حکمتیست
آذر مدرسی
٢٢ دسامبر ٢٠١١


********************
مفاد بیانیه ١٥ دسامبر دو حزب:

- کنگره ای فوق العاده در مدت یک تا دو ماه آینده برگزار شود.
- هر پراتیک و تبلیغاتی که فضا را برای چند شقه کردن حزب بیشتر مساعد می کند متوقف شود.
- تا برگزاری کنگره ، کمیته ای متشکل از دو جناح درگیر ٥ تا ٧ نفر درست شود به میزان برابر از هر دو طرف و همچنین یک نفر بی طرف با توافق طرفین در این کمیته باشد. این کمیته موظف است تمام فعالیتهای حزب را در همه ابعاد تا وقت کنگره به پیش ببرد.
- در این کنگره متعهد بشویم به اسناد و مصوبات اصلی حزب تا بعد از کنگره چهار پایبندیم.
- در این کنگره بار دیگر تعهد و پایبندی خود به اساسنامه و متمم اساسنامه حزب را ابراز کنیم .
-در این کنگره تمام شکایتهای دو جناح از طرف کمیسیونی که بی طرف است طبق اساسنامه و اسناد حزب ، بررسی و نتیجه اعلام شود.