TLogo


 

 

 

 

 

 

 

 

 

پلنوم یا کنگره!


از دبیر کمیته مرکزی حزب حکمتیست



در حاشیه فراخوان دبیر کمیته مرکزی در مورد برگزاری پلنوم بیست و سوم!
به انضمام یکی از نامه دبیر کمیته مرکزی به هئیت دائم.


اخیرا از طرف "هئیت دائم"، اعلامیه ای در "افشای" من بعنوان دبیرکمیته مرکزی، منتشر شده است، که با عملی "آگاهانه" پلنوم را "دور زده ام".

خواننده با خواندن اعلامیه هیئت دائم، بی تردید تصویر "فرصت طلبانه ای" از دبیرکمیته مرکزی میگیرد. کسی که به خاطر اختلاف نظر، ارگان خود را دور میزند! "هیئت دائم" از جهت گیریهای سیاسی من، از طریق نظراتم در جلسات رسمی و انتقاداتم به عملکر آنها، مطلع است.

برای کسانی که به مسئله اختلافات در رهبری حزب حکمتیست، از زاویه دوستی یا دشمنی علاقمندند، ذکر فاکت هایی لازم است:

۱ : من بعنوان دبیر کمیته مرکزی، در تاریخ ۱۴ دسامبر، پلنوم بیست و سوم را، طی نامه ای داخلی و خطاب به اعضا کمتیه مرکزی و کادرهای حزب، فراخواندم.
از این فراخوان، جز تعداد معدودی از اعضا کمیته مرکزی، کسی استقبال نکرد. تلقی من از این عدم استقبال، "بی حاصلی" سه پلنوم قبلی حزب، کم اشتیاقی اعضا کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم دیگری در ادامه سه پلنوم قبلی، خارج شدن ابعاد اختلافات از ظرف داخلی کمیته مرکزی، دخالت کادرها و اعضا و دنیای بیرون در این جدال، وجود شکایت از تعداد زیادی از اعضا کمیته مرکزی، و به تمام این دلایل خارج شدن آن از دستور بود. در این پروسه، پروژه برگزاری پلنوم عملا منتفی، و برگزاری کنگره که ظرف مناسبی برای رسیدگی به اختلافات سیاسی است، و میتواند در عین حال به شکایات از اعضا کمیته مرکزی هم رسیدگی کند، مطرح شد.

جزئیات و پیشینه:
در پاسخ به فراخوان دبیرکمیته مرکزی، از هئیت دائم تنها یک عکس العمل دریافت کردم. نامه سلام زیجی، که از دبیر کمیته مرکزی برای فراخواندن پلنوم، با ادبیاتی بسیار زننده "خلع ید" کرده بود! نامه سلام زیجی فقط بایگانی شد. هیئت دائم می بایست بهمراه علنی کردن نامه داخلی دبیر کمیته مرکزی، که اجازه علنی کردن آنرا نداشت، عکس العمل خود به فراخوان پلنوم راهم منتشر میکرد. و سپس علیه دبیرکمیته مرکزی اعلامیه افشاگرانه صادر میکرد. "حکم" عضو هئیت دائم در مورد "خلع ید" از دبیرکمیته مرکزی، امری صرفا به دلیل اختلاف سیاسی بود، نه هیچ دلیل حقوقی یا صلاحیت تشکیلاتی. نمی توان به اصول و ضوابط، مشروط به "منفعت من"، پایبند بود!

۲: "هئیت دائم" از روز پس از "انتخابات"، مطلقا با دبیر کمیته مرکزی کمترین ارتباط رسمی، نداشته است. هئیت دائم هرگز از دبیر کمیته مرکزی، برگزاری پلنومی را درخواست نکرده است. بعلاوه با پیشنهادات مکرر دبیر کمیته مرکزی برای برگزاری یک پلنوم پیش از برگزاری کنگره پنجم، پیشنهاداتی که در جلسه دفتر سیاسی مطرح شد، با بی اعتنایی و بی اشتهایی برخورد کرد. پلنومی قبل از کنگره را اساسا نالازم می دانست. "هئیت دائم" بارها از اختیارات دفتر سیاسی برای تغییر آئین نامه انتخابات کنگره و "تغییر ریل" دیگری در ترکیب نمایندگان کنگره، صحبت کرده و آن را تدارک می دید. به این دلیل ضرورتی برای برگزاری پلنوم قبل از کنگره را نمی دید.
با این وجود، ناگهان بعنوان طرفداران پروپاقرص پلنوم، و "پاسخ مثبت دهندگان" به فراخوان دبیر کمیته مرکزی، ظاهر میشود و اعلامیه صادر میکند! و بدون اجازه دبیر کمیته مرکزی نامه داخلی او را رو به بیرون منتشر میکند و "افشا" میکند. انتشار غیرمجاز و "انتخابی" مباحث و اسناد روش و سنتی است. این روش پیشتر در مورد پلنوم بیستم، توسط "رهبری" این جمع صورت گرفته بود، که در پلنوم بیست و یکم مورد انتقاد قرار گرفت.

۳: فراخوان من برای برگزاری پلنوم بیست و سوم، تنها با یک دستور بود. دستور پلنوم بیست و سوم، از نظر من رسیدگی به شکایاتی بود که از تعدادی از اعضا دفترسیاسی وهیئت دائم شده بود. رسیدگی به شکایات از دفتر سیاسی، را خود دفتر سیاسی نمی تواند بررسی کند! این کار باید توسط ارگان مافوق، پلنوم صورت میگرفت. و بر مبنای گزارش مستقلانه ای که دبیر کمتیه مرکزی بعنوان ناظر بر فعالیت های دفتر سیاسی، ارائه میداد، پلنوم آن را بررسی میکرد.
شاید لازم باشد در فرصتی مجموعه این شکایات را منتشر کرد. تا هیئت دائم با انتشار انتخابی برخی اسناد و مباحث، تصویر یک جانبه ای بدست ندهند.
چه کسی کدام پلنوم را برای چه کاری میخواهد؟ چه کسی کدام پلنوم را برای چه دور زده است؟ نمی توان برای همیشه بر بی اطلاعی عموم، سناریوهای ساختگی، بناکرد.


موازینی ابتدایی

مقدمتا: پاراگرافهایی از پیش نویس گزارش دبیر کمیته مرکزی، که قرار بود به پلنوم بیست و سوم، ارائه شود.
هئیت دائم، پیش از جلسه دفتر سیاسی و پیش از انتشار و تصویب پلاتفرم مشکل آفرین خود، بشدت از طرف کمیته های حزبی، دبیرکمیته مرکزی، اعضا دفتر سیاسی و اعضا کمیته مرکزی و کادرهای حزب، در مورد تصویب سند مورد اشاره، سندی که تصویب آن در صلاحیت آنها نیست، و این که این عمل قانونی نیست، مورد انتقاد قرار گرفته بود. این انتقادات به سادگی با اعلام این که هئیت دائم "قدرتمند" است، مورد بی اعتنایی مطلق قرار گرفت.

"هئیت دائم" ترجمه و تفاسیر آشفته ای از موازین حزبی را، عملا جانشین اصول و ضوابط موجود کرده است. و از رهبری حزب نهاد بسیار ناآشنایی ساخته است. در حال حاضر طبق تفسیر این رفقا، جمعی که "هئیت دائم" است خود تمام دفتر سیاسی است. در غیاب کمیته مرکزی جانشین کمیته مرکزی و مافوق دبیر آن است. در غیاب کنگره جانشین کنگره و نائب آن است. هم قانون گذار، هم مجری، هم بازرس و هم قاضی است. و در عین حال، هم کمیته کردستان است و گارد آزادی، هم کمیته سازمانده، هم کمیته تبلیغ، و هم دبیرخانه و سردبیر همه نشریات و رادیوها و تلویزیون! و رفیق در راس آن، لیدر و صاحب حق وتو در همه سطوح تشکیلاتی است. این آرایش، پیش از مطلع شدن عموم از اختلافات، و پیش از سرباز کردن آن در دفتر سیاسی، به اجرا درآمده بود. انتشار پلاتفرم جنجال آفرین هئیت دائم، تنها نوک کوه یخی بود که این نوع رهبری عملا بر آن بنا شده بود و آن را به همه کمیته های حزبی، تحمیل کرده بود. این آرایش انحلال طلبانه، در جلسات دفتر سیاسی توسط من و تعداد دیگری از اعضا دفتر سیاسی بارها و بارها مورد انتقاد قرار گرفت. این آرایش متعلق به هر سنت و سازمان و حزبی باشد، به حزب حکمتیست متعلق نیست. حزب حکمتیست نیازمند "تغییر ریل" در سنت، فرهنگ و اصول سازمانی نیست و باید بر اساسا اصول سازمانی مصوبه کنگره های خود عمل کند.

برای روشن شدن، موازین حزب حکمتیست، در این مورد، لازم است که برخی موازین اصول سازمانی حزب و قرارهایی در این مورد را یادآوری کرد.

١٢- در سلسله مراتب تشکیلات، اصل بر تبعیت هر کمیته از مصوبات کمیته بالاتر و تبعیت همه کمیته ها از مصوبات کمیته مرکزى است. 
١٣- همفکرى در تعیین هدف مشترک و همگامى در مبارزه عملى براى تحقق آن، اصل اساسى در مناسبات داخلى حزب کمونیست کارگرى است. گسترده ترین تبادل نظر و همفکرى و بیشترین فرجه براى طرح آراء و نظرات مختلف افراد در جریان تصمیم گیرى در سطوح گوناگون، در کنار اکیدترین انضباط و همگامى و یکپارچگى عملى در پیشبرد سیاستها و اقدامات مصوب، ارکان تفکیک ناپذیر مناسبات درونى حزب کمونیست کارگرى را تشکیل میدهند. 


قرار ٢٠٠٢
اتحاد حزب به اعتبار خود یک هدف مهم و حیاتى است. تلاش براى متحد کردن و متحد نگاه داشتن، تلاش براى قانع کردن، و کوشش براى بهم بافتن اعضا و کادرهاى حزب یکى از مهمترین و حیاتى ترین وظایف هر كادر، هر كمیته، دفتر سیاسى و لیدر حزب است.


قرار ۲۰۰۱
در راستاى بند ١۵ اصول سازمانى حزب، انتصاب و انتخاب افراد در حزب باید بر اساس آمادگى و قابلیت فرد در انجام وظایف مربوطه باشد. برکناری فردى یا دستجمعى اعضاى حزب از مسئولیتهایشان با اتکا به نظر سیاسى آنها به معنی اعمال نسبیت سیاسی است و در حزب کمونیست کارگری-حکمتیست ممنوع است. 
قرار  شماره ٨ - قرار در مورد مباحثات در جلسات کمیته ها و نهاد های حزب
حفظ محرّمیت کمیته ها و نهاد های حزبی و تضمین امنیت لازم سیاسی برای طرح هر نظر و پیشنهادی در این ارگان ها و اطمینان مطرح کننده از عدم استفاده از این بحث ها به عنوان ابزار افشاگری سیاسی در آینده مقررات زیر را ایجاب میکند:
۱ - شفافیت و علنیت در مبارزه سیاسی به معنی طرح شفاف و علنی نظرات است نه علنی کردن اسناد حزبی. نوار و اسناد مباحثات داخلی (مکاتبات درونی و نوار جلسات غیر علنی) یک کمیته یا نهاد حزبی تماما داخلی است. انتشار آنها به عنوان بخشی از پیشبرد مبارزه سیاسی تحت هر شرایطی ممنوع است. دسترسی به این اسناد تنها توسط خود آن کمیته و نهاد و یا ارگان های مافوق مجاز است
۲ - اسناد و نوار مباحثات ارگان ها و کمیته ها برای اعضای این نهاد ها تنها در مراکز این کمیته ها و نهاد ها قابل دسترس خواهند بود. 

با احترام
دبیر کمیته مرکزی، ثریا شهابی
۲۴ دسامبر ۲۱۱
ضمیمه یکی از نامه دبیر کمیته مرکزی به هئیت دائم.

 

------------------------------------------------------

از: دبیر کمیته مرکزی
به: اعضا و علی البدلهای کمیته مرکزی و کادرهای حزب حکمتیست
موضوع: برگزاری پلنوم بیست سوم
تاریخ: ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱


رفقای عزیز!

بی تردید همه شما از اختلافات در رهبری حزب، مطلع هستید. اختلافاتی که فی الحال طرح آنها از مجاری رویتن حزب خارج شده است و طبعا همه ما را نگران کرده است.

برای به سرانجام رساندن این اختلافات، و برای دخیل کردن اعضا کمیته مرکزی، اعضا علی البدلها کیمته مرکزی و همچنین کادرهای حزب در تعیین سمت و سوی حزب، لازم است که هرچه زودتر، بطور متشکل دخالت کنیم.

به این منظور لازم است هرچه زودتر، و در ماه ژانویه سال آینده، پلنوم وسیع کمیته مرکزی با شرکت کادرهای حزب، را برگزار کنیم.

قانونا، دبیر کمیته مرکزی، مجاز است که پلنوم را فرابخوانم و با این نامه، من برگزاری پلنوم آتی، پلنوم بیست و سوم حزب حکمتیست را فرا میخوانم و از همه شما دعوت میکنم که در آن شرکت کیند.

صمیمانه از همه شما میخواهم که در هر مقام و موقعیتی که هستید و در هر جغرافیایی که فعالیت میکنید، به مسئولیتها و تعهداتتان در قبال حزب و جامعه، در قبال کمونیست های ایران و طبقه کارگر، پایبند بمانید و در کمیته های حزبی و یا سازمانهای غیرحزبی، همچون گذشته به فعالیت هایتان ادامه دهید.

در اولین فرصت جزئیتات مربوط به برگزاری پلنوم آتی، را به اطلاعتان میرسانم. بی تردید هیچ چیز بیش از تعهد مشترک همگی ما، پایبندیمان به موازین و مقررات فعالیت مشترک، نمی تواند ضامن برگزاری پلنوم وسیع آتی، دخالت آگاهانه ما، و ضامن برگزاری درست آن باشد.

با آرزوی موفقیت
دست همگی تان را به گرمی میفشارم
ثریا شهابی

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

از: دبیر کمیته مرکزی
به: دفتر سیاسی و هیئت دایم دفتر سیاسی
موضوع: پلاتفرم سیاسی، عملی، هیئت دایم

تاریخ: ۰۷ دسامبر ۲۰۱۱


رفقای هئیت دائم، رفیق رحمان عزیز،

سند شما تحت عنوان پلاتفرم سیاسی، عملی هیئت دایم دفتر سیاسی حزب حکمتیست، که رو به بیرون و در کمونیست ویژه پلنوم بیست و دو، منتشر شده است، یکی از مصوبات حزب، مصوبه کنگره دوم حرب، یعنی کمیته های کمونیستی، را تغییر داده است و ایجاد آن را از دستور کار حزب خارج کرده است.

هئیت دائم و دفتر سیاسی آن، قانونا نمی توانند مصوبات ارگانهای مافوق خود، پلنوم ها و کنگره ها را ملغی کنند یا تغییر دهند.

از این رو، خواهش میکنم که با انتشار کمونیست بعدی، آن را بعنوان سیاست رسمی حزب ملغی کنید.


در عین حال:
در سند مذکور، از تغییر ریل و دگرگونی های اساسی، صحبت شده است. بدون این که روشن باشد که منظور از این تغییر ریل چی است. این مسئله، مبهم و قابل تفسیر است . و یک سند حزبی نمی تواند و نباید قابل تفسیر باشد.

ضرورت تغییر ریل و تجدید نظر در این یا آن سیاست رسمی حزب، طبعا اگر بعنوان نظر شخصی رئیس دفتر سیاسی یا این و آن شخصیت حزبی گفته و نوشته شود، مسئله کاملا متفاوتی است.

در حال حاضر یک سیاست رسمی حزب، که مصوب یکی از کنگره های حزبی است، توسط هئیت دائم دفتر سیاسی بطور غیرقانونی تغییرکرده است. این "تغیرریل" رو به بیرون اعلام شده است. و به ارگانهایی که مقدمتا خود را موظف به تبعیت از سیاست های مصوب پلنومها و کنگره های خود میدانند، نیز ابلاغ شده است و کار آنها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.



انتشار علنی این سند، و مراجعات متعدد اعضا کمتیه مرکزی به من در این مورد، من را موظف میکند که یک نسخه از این نامه را جهت اطلاع اعضا کمیته مرکزی و مشاورین آن، ارسال کنم.


با احترام، ثریا شهابی

رونوشت: اعضا و مشاورین کمیته مرکزی



---------------------------------------------------

توجهتان را به پاراگرافهای مربوط به این موضوع جلب میکنم:

اطلاعيه پاياني کنگره دوم حزب کمونيست کارگري - حکمتيست
در بحث کميته هاي کمونيستي، تجربه اين دوره از فعاليت حزبي در ايران مورد بحث قرار گرفت و کميته هاي کمونيستي بعنوان يک دستآورد مهم و موفق فعاليت کمونيسم اجتماعي، سازمانگر و رهبر مورد تاکيد قرار گرفت. بعلاوه کنگره بر کاستي هاي سازمان دهي کميته هاي کمونيستي که ناشي از نفوذ برداشت هاي سنتي در فعاليت کمونيستي است انگشت نهاد.
حزب کمونيست کارگري – حکمتيست
٢٤مهر١٣٨٦- ١٦ اکتبر ٢٠٠٧

پلاتفرم سیاسی، عملی هیئت دایم دفتر سیاسی حزب حکمتیست، اول آذرماه ١٣٩٠- بیست ودوم نوامبر٢٠١١
ه - ایجاد کمیته های کمونیستی : با گسترش نفوذ ما و به ویژه با درنظر گرفتن تناسب قوا و بهبود اوضاع امنیتی، با اتکا به رهبران کارگری، آژیتاتورها و فعالین کمونیست درون طبقه کارگر، کمیته های کمونیستی و حزبی را ایجاد میکنیم. شاخص مهم برای رسمیت دادن به این کمیته ها، درجه اطمینان به ادامه کاری آنها بعد از اعلام موجودیت آنها است. نباید کمیته ها را زودرس و تصنعی و فقط با ابتکار از بالا ایجاد کرد. در پیدایش شرایط مساعد این کار، فاکتور اولا تناسب قوای مساعد و اوضاع امنیتی و ثانیا درجه آمادگی رهبران کارگری و فعالین کمونیست کارگران برای ایفای نقش خود در قالب کمیته کمونیستی رهبری کننده را باید در نظر گرفت.

برای ایفای این نقش، حزب ما بر ظرفیتها و تواناییهای مهمی از دستاورهای سیاسی و سازمانی و پراتیکی سه دهه اخیرکمونیسم حکمت تکیه دارد و در عین حال تناقض مسئله آنجا است که با کمبودها و نارساییهای سیاسی و سازمانی و سبک کاری خطیری هم روبرو است. وضع موجود حزب جوابگوی این رسالت نیست و بسرعت باید تغییر کند. حزب ما به تغییر ریل و دگرگونیهای اساسی احتیاج دارد تا به عنوان حزب کمونیستی دخیل در مبارزات طبقه کارگر و هدایتگر کل جنبش آزادی و برابری و رهایی انسان عروج کند.