TLogo


 

 

 

 

 

بزرگداشت ٨ مارس روز جهانی زن در شهرهای کردستان

امروز ١٧ اسفند، در صدمین سالگرد ٨ مارس٬ مراسم های بزرگداشت روز جهانی زن در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. علیرغم فشار و تمرکز نیرو و تهدید فعالین زنان از جانب ارگان های سرکوب جمهوری اسلامی٬ علیرغم تلاش جنبش ارتجاعی سبز و همه طرفداران آن برای مصادره جنبش برابری طلبانه زنان و تبدیل آن به دنبالچه جنبش سبز٬ اما تلاش های انسانی با ارزشی برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زن در شهرهای ایران و کردستان و در میان زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب به عمل آمد. از جمله این تلاش ها در شهرهای کردستان در سنندج، مهاباد، کامیاران و ... صورت گرفته که جلوه هایی از اعتراض به تبعیض جنسی و آپارتاید و بی حقوقی زنان٬ به مناسبت ٨ مارس به نمایش در آمد.

سنندج : مردم شهر سنندج امروز ١٧ اسفند، به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن مراسمهای متنوعی را برگزار کردند. بزرگترین مراسم هشت مارس در سنندج، امروز ٨ مارس در تالاری در جوار شهرک صنعتی سنندج خیابان سیلو منتهی به جاده همدان سنندج برگزار شد. در این مراسم بیش از ٤٠٠ نفر از مردم شهر شرکت کرده بودند. مراسم با سرود انترناسیونال شروع شد. نرگس محمدی ابتدا درمورد تاریخچه هشت مارس و سنت برگزاری هشت مارسها در ایران و کردستان صحبت کرد. بعد از آن سارا محمدی کارگر کارخانه شیر درمورد وضعیت زنان کارگر و مشکلات اجتماعی زنان سخنرانی کرد. ناصر رستمی کارگر کارخانه فرش در مورد ستم طبقاتی و ستم بر زنان در نظام سرمایه داری صحبت کرد. شیرین احمدی یکی از معلمان شهر سنندج درمورد قوانین ، ادبیات ، الفاظ و فرهنگ ارتجاعی ضد زن در جامعه ایران و کردستان صحبت کرد. در ادامه مراسم گروهی از جوانان موزیک های شاد را نواختند و شرکت کننده گان به رقص و شادی پرداختند. در خاتمه مراسم قطع نامه ٨ مارس در ١٢ ماده قرائت شد که با تشویق و تصویب شرکت کننده گان همراه شد. مراسم هشت مارس سنندج در فضایی شاد با پخش شیرینی و شور شوق شرکت کننده گان به پایان رسید.

- مراسمهای متنوع دیگری در ابعاد کوچک و بزرگ در محل کار و محلات مختلف شهر سنندج به مناسبت هشت مارس برگزار شده است . نیروهای امنیتی انتظامی از چند روز مانده به ١٧ اسفند روز جهانی زن به تهدید و ارعاب فعالان اجتماعی پرداختند تا از برگزاری روز جهانی زن در شهرهای کردستان ممانعت کنند اما نتوانستند مانع تصمیم اجتماعی زنان و مردان آزادیخواه شهر سنندج برای برگزاری هشت مارس شوند.

مهاباد : روز جمعه 13 اسفند ماه 89 جمعی از فعالین جنبش زنان و جنبش کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری مراسمی را در شهر مهاباد در گرامیداشت روز زن برگزار کردند. این مراسم از ساعت 3 بعد از ظهر شروع و تا ساعت 6 ادامه داشت. مراسم با سرود انترناسیونال سرود همبستگی طبقه کارگر شروع شد سپس به یاد جانباختگان راه آزادی و برابری یک دقیقه سکوت اعلام گردید. مراسم با خواندن یک قطعه شعر انقلابی ادامه پیدا کرد و سپس تاریخچه 8 مارس توسط یکی از حاضرین خوانده شد. در ادامه مراسم، یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در رابطه با اهمیت برگزاری مراسم 8 مارس و نیز موقعیت کنونی جنبش زنان سخنانی ایراد کرد. به دنبال دو مقاله تحت عناوین "زنی به نام کلارا" و "زندگینامه رزا لوکزامبورگ" توسط یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی قرائت گردید و سپس یکی دیگر از اعضای این کمیته، درباره شیوه برگزاری مراسم صحبت کرد. در پایان، قطعنامه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در گرامیداشت 8 مارس قرائت شد که مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت. این مراسم با بحث آزاد و در میان شادی و شوق حاضرین به پایان رسید.

کامیاران : بعد از ظهر روز ١٣ اسفند ٨٩ مراسم بزرگداشت ٨ مارس توسط جمعی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب برگزار شد. در این مراسم سخنرانانی از کمیته برگزاری 8 مارس در باره تاریخچه ٨ مارس و زن ستیزی و قوانین ضد زن حاکم بر جامعه حرف زدند. در پایان مراسم، قطعنامه ای به تصویب رسید که در آن شرکت کنندگان به زن ستیزی و قوانین ضد زن اعتراض کرده و برابری کامل زن و مرد و لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز را خواستار شده اند.

- همچنین شب ١٦ اسفند، دهها زن و مرد برابری طلب در یکی از محلات شهر کامیاران تجمع کرده واز ٨ شب تا ١١ به مدت ٣ ساعت مراسم بزرگداشت سالروز ٨ مارس روز جهانی زن را برپا داشتند. در این مراسم موقعیت فرودست زن در جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اعلام شد، تلاش برای تقویت جنبش رهایی زن، رفع ستم و تبعیض بر زنان و تحقق خواست برابری زن و مرد وظیفه همه انسان های آزادیخواه و برابری طلب است.

مریوان: دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان هم به مناسبت ٨ مارس پیامی فرستاده و درآن به تبعیض و نابرابری و ستم بر زنان اعتراض کرده اند. جمهوری اسلامی ضد زن امسال هم با تمرکز نیرو و تهدید و سرکوب تلاش کرد مانع برگزاری مجامع بزرگ زنان و مردان در ٨ مارس در همه شهرهای ایران گردد. به زنانی که در تهران قصد بزرگداشت ٨ مارس را داشتند حمله ور شده و آنها را متفرق نموده و در شهرهای کردستان هم فعالین حقوق زن را تهدید و تعقیب می کند. اما علیرغم همه تمهیدات سرکوبگرانه، رژیم آپارتاید جنسی در مقابل خواست برابری طلبی میلیونی زنان و مردان راه گریزی ندارد. جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی به وسعت خاورمیانه در جریان است. دیری نخواهد پایید که زبانه های آتش گسترده خشم کارگران و زحمتکشان و زنان و جوانان دامن جمهوری اسلامی را گرفته و به استبداد و اختناق و استثمار ٣٠ ساله این حکومت ضد کارگر و ضد زن و ضد انسانیت خاتمه خواهد داد.

 زنده باد ٨ مارس

زنده باد آزادی، برابری

 کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری حکمتیست ١٧ اسفند ١٣٨٩

 

قطعنامه هشت مارس ٢٠١١ سنندج روز ٨ مارس (١٧ اسفند ) روز جهانی زن است، برای ما زنان و مردان آزادیخواه وبرابری طلب، ٨ مارس روز اعتراض به نابرابری های اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی است. روز اعلام کیفرخواست علیه بانیان تبعیض ونابرابریست، روز اعلام مبارزه علیه منادیان جهل و خرافه و عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی است. جنبش آزادی خواهی و برابری طلبی جنبش رهایی زن است جنبش رهایی نوع بشر است. برای تحقق آزادی زن ، برابری و تامین یک زندگی شایسته انسان باید مبارزه کنیم . ما شرکت کننده گان در هشت مارس ٢٠١١ پشتیبانی خود را از مبارزات بین المللی زنان و مردان برای کسب آزادی و برابری اعلام میکنیم . همه انسانهای آزادیخواه را به مبارزه مشترک برای تامین مطالبات ذیل فرا میخوانیم :

١. لغو کلیه قوانین و مقرارت زن ستیز و نا برابر در همه شئونات زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ٢. لغو آپارتاید جنسی در جامعه ٣. لغو حجاب اجباری و برسمیت شناختن آزادی پوشش ٤. لغو اعدام، سنگسار ، قصاص و ممنوعیت شکنجه و خشونت از قوانین کشور ٥. آزادی همه زندانیان سیاسی ، تامین بدون قید و شرط آزادیهای سیاسی و اجتماعی ، آزادی بیان ، تشکل و تجمع ٦. ما حمایت خود را از قیام های اجتماعی در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه اعلام میکنیم و از جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی مردم برای سرنگونی رژیم های مستبد حاکم پشتیبانی میکنیم . ٧. برسمیت شناخته شدن حقوق برابر برای زن و مرد در همه فعالیتهای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ٨. آزادیهای فردی و اجتماعی مردم به رسمیت شناخته شود و ممنوعیت نقض حقوق شهروندان از طرف نهادهای رسمی و غیررسمی . ٩. تامبن حقوق و دستمزد برابر برای همه آحاد جامعه اعم از زن و مرد ١٠. زنان خانه دار کارگران بی مزدند . ما خواهان تامین بیمه بیکاری ، بیمه از کارافتادگی ، بازنشستگی و پرداخت حقوق و مزایای برابر برای همه زنان خانه دار هستیم. ١١. کودکان و زنان تحت تکفل کارگران از شرایط غیر انسانی که به آنها تحمیل شده است بشدت رنج می برند ما از اعتراض و مبارزه کارگران و خانواده های آنها برای کسب حقوق های معوقه ، بدست آوردن حقوق مکفی و تامین یک زندگی انسانی پشتیبانی میکنیم . ١٢. تامین زندگی و مسکن مناسب برای کودکان - دختران و زنان بی پناه و خیابانی زنده باد هشت مارس ***

قطعنامه 8 مارس 2011 کامیاران 1- لغو همه قوانین ضد زن و کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان و تضمین برابری کامل زن و مرد در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی. 2- لغو جدا سازی جنسیتی، تبعیض و ستم جنسی، ملی، نژادی، قومی و مذهبی. 3- ممنوعیت صیغه و تعدد زوجات، ازدواج دختران زیر 18 سال، حق بی قید و شرط جدایی (طلاق) برای زن، لغو کلیه قوانینی که حقوق مدنی زنان (نظیر حق مسافرت، معاشرت، شرکت در فعالیت های اجتماعی و غیره) را به کسب اجازه از شوهر، پدر و یا سایر مردان خانواده مشروط می کند. برابری کامل حقوق و وظایف زن و مرد در امر تکفل و سرپرستی فرزندان پس از جدایی. 4- لغو حجاب اجباری زنان و ممنوعیت حجاب کودکان و به رسمیت شناختن کامل آزادی پوشش. 5- لغو کلیه احکام و قوانین ضدانسانی سنگسار و اعدام و قصاص. 6- آزادی بی قید و شرط بیان و اعتراض و آزادی تشکل و اعتصاب و تحزب و اجتماعات. 7- آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی.