TLogo


 

 

 

 

 

 

بزرگداشت ٨ مارس روز جهانی زن در شهرهای ایران

 

امروز ١٧ اسفند، در صدمین سالگرد ٨ مارس٬ مراسم های بزرگداشت روز جهانی زن در شهرهای مختلف ایران  برگزار شد.

علیرغم فشار و  تمرکز نیرو و تهدید فعالین زنان از جانب ارگان های سرکوب جمهوری اسلامی٬ علیرغم تلاش جنبش ارتجاعی سبز و همه طرفداران آن برای مصادره جنبش برابری طلبانه زنان و تبدیل آن به دنبالچه جنبش سبز٬ اما  تلاش های انسانی با ارزشی برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زن  در شهرهای ایران و در میان زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب به عمل آمد. از جمله این تلاش ها در شهرهای تهران، خرم آباد، سنندج، کامیاران و ... صورت گرفته و خبر آن بدست ما رسیده است که جلوه هایی از اعتراض به تبعیض جنسی و آپارتاید و بی حقوقی زنان٬ به مناسبت ٨ مارس به نماش در آمد.

 

 تهران:  فعالین زن و زنان آزادیخواهی که قصد تجمع برای بزرگداشت روز جهانی زن را داشتند مورد حمله و ضربت و شتم و اهانت  ماموران رژیم قرار گرفتند. رژیم آپارتاید جنسی به این وسیله از برگزاری مراسم های ٨ مارس که بنا به سنت سال های گذشته در پارک لاله و دانشگاه تهران و دیگر نقاط شهر برگزار می شد، ممانعت به عمل آورد. جمهوری اسلامی بار دیگر ضدیت خود با برابری طلبی زنان و نگرانی عمیق خود را حضور زنان و مردان آزادیخواه را بار دیگر به وقیحانه ترین شیوه نشان داد.

 

سنندج :  مردم شهر سنندج امروز ١٧ اسفند، به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن مراسمهای متنوعی را برگزار کردند. بزرگترین مراسم هشت مارس در سنندج،  امروز ٨ مارس در تالاری در جوار شهرک صنعتی سنندج خیابان سیلو منتهی به جاده همدان سنندج برگزار شد. در این مراسم بیش از ٤٠٠ نفر از مردم شهر شرکت کرده بودند. مراسم با سرود انترناسیونال شروع شد. نرگس محمدی ابتدا درمورد تاریخچه هشت مارس و سنت برگزاری هشت مارسها در ایران و کردستان صحبت کرد. بعد از آن سارا محمدی کارگر کارخانه شیر درمورد وضعیت زنان کارگر و مشکلات اجتماعی زنان  سخنرانی کرد. ناصر رستمی کارگر کارخانه فرش در مورد ستم طبقاتی و ستم بر زنان در نظام سرمایه داری صحبت کرد.  شیرین  احمدی یکی از معلمان شهر سنندج درمورد قوانین ، ادبیات ، الفاظ  و فرهنگ ارتجاعی ضد زن در جامعه ایران و کردستان صحبت کرد. در ادامه مراسم گروهی از جوانان موزیک های شاد را نواختند و شرکت کننده گان به رقص و شادی پرداختند. در خاتمه مراسم قطع نامه ٨ مارس در ١٢ ماده قرائت شد که با تشویق و تصویب شرکت کننده گان همراه شد. مراسم هشت مارس سنندج در فضایی شاد با پخش شیرینی  و شور شوق شرکت کننده گان به پایان رسید.

مراسمهای متنوع دیگری  در ابعاد کوچک و بزرگ در محل کار و محلات مختلف شهر سنندج به مناسبت هشت مارس برگزار شده است . نیروهای امنیتی انتظامی از چند روز مانده به ١٧ اسفند روز جهانی زن به تهدید و ارعاب فعالان اجتماعی  پرداختند تا از برگزاری روز جهانی زن در شهرهای کردستان ممانعت کنند اما نتوانستند مانع تصمیم اجتماعی زنان و مردان آزادیخواه شهر سنندج برای برگزاری هشت مارس شوند.

 

خرم آباد : زنان و مردان آزادیخواه شهر خرم آباد- استان لرستان امروز مراسم هشت مارس روز جهانی زن را با شرکت بیش از یکصد نفر با تجمع در پارک کیو ، میدان لک لک و خیابان  ٢٢ بهمن برگزار کردند. زنان و مردان آزادیخواه  تراکتها و پلاکاردهایی به مناسبت هشت مارس همراه داشتند که نیروهای دولتی مانع برافراشتن آنها شدند. اما تراکتها و قطع نامه هشت مارس در میان مردم  و شهروندان پخش و توزیع شد. زنان شرکت کننده درمورد مطالبات زنان و مفاد قطعنامه هشت مارس با مردم  صحبت و گفتگو کردند. در حین راهپیمایی و تجمع روز جهانی زن در خرم آباد  یک قاضی دادگاه به میان تجمع کننده گان آمد و به زنان و مردان شرکت کننده گفت این تجمع غیر قانونی است. زنان قطع نامه هشت مارس را به قاضی دادند و گفتند امروز روز جهانی زن است حقوق زن در جامعه ایران نقص می شود. قاضی به مردان شرکت کننده گفت: "شما زنان را پر رو کرده اید ؟" زنان به قاضی دادگاه اعتراض کردند و گفتند آقای قاضی قطع نامه را بخوان متوجه میشوید شما بعنوان مجری قوانین تبعیض آور و ناعادلانه هزار و پانصد سال عقب هستید. مراسم روز جهانی زن با وجود فشارهای شدید نیروهای امنیتی و انتظامی در شهر خرم آباد از ساعت ٤ و نیم  تا ساعت ٧ بعد ازظهر ادامه داشت .مراسم با خواندن قطعنامه ١٢ ماده ای هشت مارس ، پخش شیرینی و احساس شور و شوق میان شرکت کنندگان به پایان رسید.لازم به ذکر است که قطعنامه ٨ مارس که در زیر آمده است٬ در خرم آباد با امضای کانون دفاع از حقوق زنان و کودکان لرستان- خرم آباد امضا شده است و با قطعنامه ٨ مارس سنندج یکی است که در زیر ملاحظه خواهید کرد.

 

کامیاران :  بعد از ظهر روز ١٣ اسفند ٨٩  مراسم بزرگداشت ٨ مارس توسط جمعی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب برگزار شد. در این مراسم سخنرانانی در باره تاریخچه ٨ مارس و زن ستیزی و قوانین ضد زن حاکم بر جامعه حرف زدند. در پایان مراسم، قطعنامه ای به تصویب رسید که در آن شرکت کنندگان به زن ستیزی و قوانین ضد زن اعتراض کرده و  برابری کامل زن و مرد و لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز را خواستار شده اند.

همچنین شب ١٦ اسفند، دهها زن و مرد برابری طلب در یکی از محلات شهر تجمع کرده واز ٨ شب تا ١١ به مدت ٣ ساعت مراسم بزرگداشت سالروز ٨ مارس روز جهانی زن  را برپا داشتند. در این مراسم موقعیت فرودست زن در جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اعلام شد،  تلاش برای تقویت جنبش رهایی زن، رفع ستم و تبعیض بر زنان و تحقق خواست  برابری زن و مرد وظیفه  همه انسان های آزادیخواه و برابری طلب است.

 

مریوان: دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان هم به مناسبت ٨ مارس پیامی فرستاده و درآن به  تبعیض و نابرابری و ستم بر زنان اعتراض کرده اند.

جمهوری اسلامی ضد زن امسال هم با تمرکز نیرو و تهدید و سرکوب تلاش کرد مانع برگزاری مجامع بزرگ زنان  و مردان در ٨ مارس در همه شهرهای ایران گردد. به زنانی که در تهران قصد بزرگداشت ٨ مارس را داشتند حمله ور شده و آنها را متفرق نموده و در شهرهای کردستان هم فعالین حقوق زن را تهدید و تعقیب می کند.

اما علیرغم همه تمهیدات سرکوبگرانه، رژیم آپارتاید جنسی در مقابل خواست برابری طلبی میلیونی زنان و مردان راه گریزی ندارد. جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی به وسعت خاورمیانه در جریان است. دیری نخواهد پایید که  زبانه های آتش گسترده خشم کارگران و زحمتکشان و زنان و جوانان دامن جمهوری اسلامی را گرفته و به استبداد و اختناق و استثمار ٣٠ ساله این حکومت ضد کارگر و ضد زن و ضد انسانیت خاتمه خواهد داد.  

 

زنده باد ٨ مارس

زنده باد آزادی، برابری

حزب کمونیست کارگری حکمتیست

١٧ اسفند ١٣٨٩ (٨ مارس ٢٠١١)

 

قطعنامه ٨ مارس خرم آباد و سنندج

 

قطعنامه هشت مارس ٢٠١١  سنندج و خرم آباد

 

روز ٨ مارس (١٧ اسفند ) روز جهانی زن است، برای ما زنان و مردان آزادیخواه وبرابری طلب، ٨ مارس روز اعتراض به نابرابری های اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی است. روز اعلام کیفرخواست علیه بانیان تبعیض ونابرابریست، روز اعلام مبارزه  علیه منادیان جهل و خرافه و عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی است.

جنبش آزادی خواهی و برابری طلبی جنبش رهایی زن است جنبش رهایی نوع بشر است. برای تحقق آزادی زن ، برابری و تامین یک زندگی شایسته انسان باید مبارزه کنیم .

ما شرکت کننده گان در هشت مارس ٢٠١١ پشتیبانی خود را از مبارزات بین المللی زنان و مردان برای کسب آزادی و برابری اعلام میکنیم . همه انسانهای آزادیخواه را به مبارزه مشترک برای تامین مطالبات ذیل فرا میخوانیم :

 

١. لغو کلیه قوانین و مقرارت زن ستیز و نا برابر در همه شئونات زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی

٢. لغو آپارتاید جنسی در جامعه

٣. لغو حجاب اجباری و برسمیت شناختن آزادی پوشش

٤. لغو اعدام، سنگسار ، قصاص و ممنوعیت شکنجه و خشونت از قوانین کشور

٥. آزادی همه زندانیان سیاسی ، تامین بدون قید و شرط آزادیهای سیاسی و اجتماعی ، آزادی بیان ، تشکل و تجمع

٦. ما حمایت  خود را از قیام های اجتماعی در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه اعلام میکنیم و از جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی مردم برای سرنگونی رژیم های مستبد حاکم  پشتیبانی میکنیم .

٧. برسمیت شناخته شدن حقوق برابر برای زن و مرد در همه فعالیتهای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی 

٨. آزادیهای فردی و اجتماعی مردم به رسمیت شناخته شود و ممنوعیت نقض حقوق شهروندان از طرف نهادهای رسمی و غیررسمی .

٩. تامبن حقوق و دستمزد برابر برای همه آحاد جامعه اعم از زن و مرد

١٠. زنان خانه دار کارگران بی مزدند . ما خواهان تامین بیمه بیکاری ، بیمه از کارافتادگی ، بازنشستگی و پرداخت حقوق و مزایای  برابر برای همه  زنان خانه دار هستیم.

١١.  کودکان و زنان تحت تکفل کارگران  از شرایط غیر انسانی  که به آنها تحمیل شده است بشدت رنج می برند ما از اعتراض و مبارزه کارگران و خانواده های آنها برای کسب حقوق های معوقه ، بدست آوردن حقوق مکفی  و تامین یک زندگی انسانی پشتیبانی میکنیم .

١٢. تامین زندگی و مسکن مناسب برای کودکان - دختران و زنان بی پناه و خیابانی

زنده باد هشت مارس

 

شرکت کننده گان در  مراسم روز جهانی زن ٨ مارس ٢٠١١- کانون دفاع از زنان و کودکان لرستان- خرم آباد

سنندج ١٧هم اسنفد ماه ١٣٨٩