واحدهاي گارد آزادي و فعاليت نظامي در خارج از کردستان!

 

خالد حاج محمدي

khaledhaji@yahoo.com

 

آيا واحدهاي گارد آزادي در خارج کردستان فعاليت نظامي در دستور دارند؟ اين سوالي است که رفقاي  ما براي ما ارسال کرده اند. گارد آزادي و فعاليت نظامي که تلاش ميکنم جوابي کوتاه به آن بدهم. اما قبلا چند نکته کوتاه در مورد گارد آزادي.

تا کنون بارها توضيح داده ايم و گفته ايم که گارد آزادي نيروي مسلح حزب است. هدف از تشکيل اين نيرو مقابله با هر جرياني است که امنيت و آسايش مردم را با مخاطره روبرو بکند. در پروسه سر نگوني جمهوري اسلامي و بعد از آن انواع جريانات اسلامي و باندهاي مذهبي ميتوانند به موي دماغ مردم معترض تبديل شوند، ميتوانند امنيت و مدنيت را در جامعه به هم بزنند. فردا انواع باندهاي مذهبي و سکتهاي طرفدار اين و آن آيت الله و مرتجع تقليد،  ميتواند با امکانات وسيع مالي که از هم اکنون براي خود کنارگذاشته اند، انواع باندهاي نظامي و تروريست سازمان دهند و امنيت و آسايش مردم را به هم بزنند. ميتوانند با بستن بمب به خود مدرسه و کودکستان و بيمارستان را منفجر کنند. ميتوانند اعتراض کارگري در خيابان را با منفجر کردن خود خون بپاشند. جواب اين معضل ديگر تظاهرات و اعتصاب و تحصن نيست. بايد قدرت مقابله و کوبيدن آناه را در بعد نظامي داشت. اينها تنها يک طرف قضيه است. امروز ما شاهد فعال شدن جريانات فاشيستي و قومي هستيم که اسلحه و پول و امکانات در اختيار گرفته و هر آنچه مدنيت در اين جامعه است را تهديد ميکنند. دولت آمريکا اکنون تلاش جدي دارد که با زنده کردن جريانات فاشيستي و قومي مردم اين مملکت را به نام ترک، کرد، عرب و فارس و بلوچ و .... به عنوان دشمنان هم در مقابل همديگر سازمان دهد. پول و اسلحه در اختيار آنان خواهد گذاشت، کنفرانس مطبوعاتي برايشان خواهد گذاشت و راديو و تلويزيون برايشان تهيه خواهد کرد، اسامي آدمهايشان را به گوش مردم خواهد رساند و معرفي خواهد کرد و آنها را به عنوان رهبر مردم کرد و ترک و عرب و علم ميکند. اکنون تلاش جدي در کار است که به گردن ما مردم هويت قومي آويزان کنند. قرار است اينها هيزم و امکان راه انداختن جنگهاي قومي و فاشيستي باشد که تمام ايران را به يک ميدان کشتار و جنايت تبديل ميکند. اگر نيرويي بخواهد در مقابل اين توحش اسلامي، قومي از مردم دفاع کند بدون داشتن نيروي مسلح کارش به جايي نخواهد رسيد. گار آزادي جوابي به اين نياز است.

به سوال برگرديم، آيا واحدهاي گارد آزادي در خارج از کردستان اکنون فعاليت نظامي در دستور خواهند داشت؟

جواب به اين سوال بستگي به منظور ما از فعاليت نظامي است. ما عمليات نظامي در دستور واحدهاي گارد آزادي در حال حاضر نخواهيم گذاشت. همچنانکه گفتم در اوضاعي ديگر اين واحدها حتما عمليات نظامي و فعاليت نظامي مختلف را خواهند داشت که اکنون مورد بحث من نيست. امروز چنين نيست و سياست ما همچناکه بارها اعلام کرده ايم سازماندان مردم و اعتراضات آنان عليه جمهوري اسلامي و براي رسيدن به خواستها و مطالبات خود بر مبناي توازن قواي موجود است. اتکاي ما در اين دوره اين مبارزات و رشد آن و وسعت دادن به آن در جهت سر نگوني جمهوري اسلامي و البته ايفاي هژموني چپ در اين پروسه است. اکنون و در اين شرايط فعاليت نظامي در خارج کردستان و توسط واحدهاي گار آزادي باعث نظامي شدن فضا و بهانه اي در دست جمهوري اسلامي براي ايجاد فضاي باز هم بيشتر نظامي خواهد بود و به نفع نيست و در دستور ما نيست.ما فکر ميکنيم هر چه فضا کمتر نظامي باشد و نظامي شود به نفع مردم است. امروز و در اين شرايط نظامي کردن فضاي جامعه لطمه زدن به ابراز وجود اعتراضي مردم در خيابان و محله و کارخانه و دانشگاه است. امروز بخشي از تلاش ما تقابل با تلاشي است که جمهوري اسلامي به بهانه هاي مختلف براي نظامي کردن فضاي جامعه خواهد کرد. کردستان بحثي ديگر است و اکنون وارد آن نخواهم شد و البته در کردستان هم تا کنون عمليات نظامي و فعاليت نظامي به اين عنوان نکرده ايم ولي به درست ابراز وجود نظامي داشته ايم و در آينده هم اين بعد مسئله را افزايش هم خواهيم داد.  

اين واحدها اما ممکن است ابراز وجود نظامي داشته باشند. ابراز وجود نظامي تا فعاليت نظامي و عمليات نظامي با هم متفاوت هستند. ما قبلا در مورد فعاليتهاي گارد آزادي و تاثير آن به عنوان نيروي مدافع امنيت و آسايش مردم صحبت کرديم. در فلان محله تهران ممکن است فردا روز واحدهاي گارد آزادي ابراز وجود نظامي بکنند. مسلح و آماده در محلي حضور پيدا کنند، با مردم محل صحبت کنند، مردم را تشويق به پيوستن حزب و تشکيل واحدهاي گارد آزادي کنند،  اگر ممکن باشد براي مردم سخنراني کنند، اوراق و ابلاغيه هاي حزبي را پخش کنند. اين کار هنوز عمليات نظامي نيست و تنها ابراز وجود نظامي به عنوان نيروي مسلح حزب است. اما خود اين ابراز وجود هم در خارج کردستان با احتياط و در چهار چوب کل برنامه ريزي حزب و گارد آزادي و زير نظر فرماندهي گارد آزادي و حزب پيش خواهد رفت. ابراز وجود واحدهاي گارد آزادي در مثلا محله اي در تهران يا اهواز زير نظر مستقيم رهبري حزب و با اطلاع  پيشي و توافق و با اهداف روشن صورت خواهد گرفت. اين را اکيدا تاکيد خواهيم کرد و واحدهاي گارد آزادي و رفقاي ما بايد با دقت کامل رعايت کنند. عمليات نظامي در دستور ما در شرايط حاضر نيست و به نفع نميدانيم و ابراز وجود نظامي هم اگر جايي داشته باشيم با توافق قبلي و تاييد رهبري حزب، حال کميته داخل يا فرماندهي گارد آزادي بايد باشد. همچنانکه گفتم منظور از اين ابراز وجود نظامي، حضور مسلحانه واحدهاي گارد آزادي در محله اي يا مکان خاصي است. طبيعتا اين واحدها بايد توان دفاع از خود را داشته باشند و هرچند عمليات نظامي در دستور ندارند، اما در مقابل تهديدات نظامي احتمالي و اتفاقات از اين قبيل، در مقابل نيروهاي جمهوري اسلامي يا هر نيرو و جريان ديگري که آنان را تهديد کند، از خود دفاع خواهند کرد.

اکنون در خود کردستان هم ما اساسا ابراز وجود نظامي کرده ايم و در شهرهايي واحدهاي گارد آزادي مسلحانه ظاهر شده و با مردم صحبت کرده و به کمک آنها مناطقي را در کنترول خود گرفته اند و برنامه هاي خود را از تبليغات و صحبت با مردم يک محله تا پخش اوراق حزبي مسلحانه پيش برده اند.

اکنون در خارج کردستان اولا بايد فوري دست به کار شد، و واحدهاي گارد آزادي را سازمان داد. تکثير اين واحدها در شهرهاي مختلف و خصوصا شهرهاي اصلي چون تهران بايد با جديت دنبال شود. بايد آمادگي در اين واحدها را بالا برد. اين آمادگي از آموزش آنان و آمادگي نظامي آنها تا کل ملاحظات و نکاتي که به دقت توسط اين واحدها رعايت شود ميباشد. کار نظامي بار امنيتي بالايي دارد و احتياج به سطح بالايي از دقت و رعايت و جديت همراه با انضباط بسيار بالا دارد که بايد رفقاي ما داشته باشند و اهميت و ضرورت آن را بايد جا انداخت. ما تلاش خواهيم کرد در فرصتهاي ديگر جوانب مختلف کار اين واحدها را مورد بررسي قرار دهيم و البته به سوالات مختلف در اين زمينه جواب دهيم.

ا